In I.S.M., de projectruimte van Stedelijk Museum Breda, vindt de officiële opening plaats van Popronde Breda. Er hangen in de ruimte nog wat foto’s van een lopende expositie, maar vanavond staan er ook tafels met uitgestalde geluidsapparatuur en lopen de bezoekers rond met koptelefoons.
Het optreden van Panenkov is een echt luisterconcert, ter plekke geïmproviseerd vanuit vrij subtiele ingrepen. Via de koptelefoons is een muziekstuk te horen dat is opgebouwd uit gepiep, gekraak en tuimelende radiogolven. Daar bovenop komen Panenkovs galmende vocalen waarin hij een soort chants uitbrengt. Een snelle wisseling van methodes weerhoudt deze set ervan een echt meditatieve werking te hebben. Fijne sierlijke klanken zorgen echter wel voor een warm gevoel van anticipatie dat het hele optreden lang blijft hangen.
Met 63 optredens op 35 locaties was Popronde Breda bij de viering van het eerste lustrum, sinds de terugkeer in Breda in 2013, groter dan ooit. 3voor12/Breda was er natuurlijk bij, met schrijvers en fotografen. Dit is het verslag van fotograaf Frank en schrijver Pim met Panenkov, Tony Clifton, Certain Animals en Jellephant & The Phantoms en foto’s van TRAUDES.
Panenkov
Tony Clifton
Het podium in De Mot neemt een prominente plek van het café in beslag en omdat het geluid lekker hard staat, vult dit de ruimte goed. Drums beuken lekker door en vanachter het toestel lijkt ontblootte zanger Mees bereid om alles te geven. Rechts van de drums staat bassist Lenny levendig los te gaan op een wiebelend stuk podium, waar de versterker bijna vanaf valt. De setting lijkt perfect voor een los en snel optreden, toch blijkt Tony Clifton gekozen te hebben voor serieus spel en strakke grooves. Goed gespeeld wel, maar jammer dat het aan humor wat ontbreekt.
Certain Animals
Certains Animals kan erg goed omgaan met de gezellige drukte die in O'Mearas heerst. De nummers met blues invloeden en een radiovriendelijke versie van stoner doen de kou en motregen van buiten snel vergeten. Het is een gevarieerde set waarin lange nummers niet worden geschuwd. Teksten zijn niet altijd goed te verstaan en wanneer dit wel lukt, blijken deze niet heel diepgaand te zijn. Certain Animals moet het daarom vooral hebben van het fantastische samenspel. Kom voor de koebel, blijf voor de overgave!
Jellephant & The Phantoms
Bijna de helft van de ruimte in De Vrachtwagen staat vol met de set-up van Jellephant & The Phantoms en dat maakt deze band bij binnenkomst indrukwekkend. Waar ze zich onderscheiden van andere bands tijdens Popronde zit hem echter niet in grote gebaren. De meeste nummers hebben een melancholisch toontje en de bandleden staan er enigszins terneergeslagen bij. Het is de combinatie tussen dit en het relaxte spel dat op de beste momenten van het concert een fijne loomheid bereikt die doet denken aan Spacemen 3. Maar ook in andere nummers zit een best lekkere wazigheid. Leuke verrassingen zijn wanneer je beseft dat het kleedje onder het drumstel een speelmat is bedoeld voor speelgoedauto’s en dat de laatste twee nummers perfecte 60’s pop blijken te zijn, wat een deel van het publiek aan het dansen krijgt.