In I.S.M. Stedelijk Museum Breda kun je je koptelefoon na Panenkov ophouden, want de overgang naar NIMBUS 3000 of ニンバス 3000 is direct. De lossere stijl verschilt van de minutieuze, precieze ambient zoektocht van Panenkov. Maar dat contrast is juist wel leuk. De Hagenees breidt om te beginnen Japanse anime geluiden aan korte syntloops en andere electronica. Wat later hoor je fragmentjes sleutelgerammel in je oren, staand in de open ruimte van I.S.M. aan de straatkant. Een perfecte plek voor koptelefoonconcerten, al is NIMBUS 3000 bij deze kennismaking meer om rustig naar te luisteren dan om te dansen. Hoewel: zet hem in een volle, kleine club en de funky synths, die dan weer lijken op disco en dan weer op videogames, samples en echoënde zang door de vocoder laten dan echt wel heupen wiegen.
Met 63 optredens op 35 locaties was Popronde Breda bij de viering van het eerste lustrum, sinds de terugkeer in Breda in 2013, groter dan ooit. 3voor12/Breda was er natuurlijk bij, met schrijvers en fotografen. Dit is het verslag van fotograaf Magnus en schrijver Daniël met NIMBUS 3000, Jagd, FOES, Pip Blom, DOOXS, EUT en foto’s van Certain Animals (’s middags bij Grey) en BEAUX (afsluiter in Bruxelles).
NIMBUS 3000
Jagd
Jagd stond lang in de file van Amsterdam naar Breda, maar begint gewoon netjes om 20:45 uur op het 3voor12-podium in de Bruine Pij. Er zit wel wat chagrijn vanwege die file en zangeres Nanne dient als spreekbuis. Geen probleem, het lijkt Jagd extra energie te geven. Ze jaagt het publiek ook continu op om dat lege plekje vooraan in een verder volle Pij op te vullen. De muziek is al even brutaal en bovenal: hard. Een mix van harde, gejaagde indierock en stuwende gitaarpunk.
FOES
Volle bak om 21:15 uur bij FOES in de Vrachtwagen, het oudste café van Breda. De vlechtjes van zangeres en gitarist Melanie Kazemier ogen onschuldig, maar wie de band eerder zag, weet dat het tegendeel waar is. Tweestemmig, brutaal en neigend naar Blood Red Shoes. Kazemier en drummer/zanger Jannes van Kaam zitten/zaten allebei op de Herman Brood Academie en willen als duo de hardere kant op. Dat lukt ze met FOES prima, om te beginnen met nieuwe single ‘Take Off Your Skin’: de harde fuzz rock knalt ongenadig in het café en leidt bij sommigen zelfs tot vingers in de oren. Voor uitsmijter ‘How I'd Love To Be You’ regelen ze zelf een dansvloer want “als Rotterdam en zelfs Limburg een wall of death kan maken, dan kan Breda dat ook.” En altijd handig om een drumvriend (Jens, oud-drummer van Duke John) in het publiek te hebben als je bekken is gevallen. Voor wie niet genoeg kreeg, Jannes verklapt dat de band binnenkort met nieuws komt.
* update 2 december 2017: FOES heet voortaan... FFOOSS.
Pip Blom
De Facebook pagina van Pip Blom is in het Engels en dat heeft een reden: de jonge Amsterdamse band rond zangeres en gitarist Pip gaat hard in het Verenigd Koninkrijk, werd wereldwijd al een miljoen keer gestreamd op Spotify en de BBC draait single ‘School’ op de radio. Pip is hip en klinkt flink zoals Courtney Barnett, qua stem, zang en de muziek als geheel. Een beetje slepend, jengelend en super catchy. De band heeft ook de juiste attitude, al staat Pip af en toe wat verstopt achter de speaker in de Bruine Pij. Die gaan we op zeker nog wel eens terug zien in Breda.
DOOXS
Proost Breda is met zijn donkere clubsetting en minimale verlichting het perfecte podium voor DOOXS. Het Rotterdamse duo maakt dromerige electronica met diepe bassen, ambient beats en vertraagde drums. Muziek waar je in kunt verdwalen of bij afhaakt, als het te eentonig of te traag is. DOOXS blijft boeiend, juist omdat er ook elementen van R&B of techno om de hoek komen kijken en het tempo dan omhoog gaat en verandert. De leadzang van Djoeke Boomsma is sterk, waar nodig legt Aniek de Rooij, oorspronkelijk uit Roosendaal trouwens, er nog laagje onder. Verrassende en sterke act.
EUT
Met 27 boekingen, een bevestiging voor Eurosonic/Noorderslag 2018 en kwaliteitsstempels van zowel 3FM Talent als 3voor12 zijn de verwachtingen voor EUT in de Bruine Pij om 23:45 uur nogal hoog. En ja, de postpop songs zijn lekker catchy en de Amsterdammers doen hun best, maar waar is die extra pit die de band vooruit is gesneld? Misschien is het wel het harde werken met zoveel Popronde shows in de laatste twee maanden, vanavond maakt EUT de hype niet waar. Maar met sterke boekers en V2 Records achter zich kan het aanstaande album en 2018 mooi worden voor EUT.