Nederland was afgelopen maand goed vertegenwoordigd in Rennes op de 40e editie van Trans Musicales, Europa's oudste showcasefestival. We vroegen Komodo, Arp Frique en onze eigen Amsterdammers EUT hoe hun show op Franse bodem was en wat het ze zoal heeft opgeleverd.

Trans Musicales behoort samen met Eurosonic Noorderslag, The Great Escape en Reeperbahn tot de 'big four' showcasefestivals in Europa en staat er al jaren om bekend dat het vernieuwend talent uit de hele wereld als eerste naar Frankrijk weet te halen. Vaak nog volslagen onbekende acts, die snel daarna doorbreken en de wereld veroveren, waaronder Nirvana (1991), Björk (1993), Daft Punk (1996), Stromae (2010), Courtney Barnett (2014) en Superorganism (2017).

Ook veel Nederlandse acts hebben de afgelopen jaren op Trans Musicales gestaan, waaronder Birth of Joy (2012, nét gestopt), Jungle By Night (2014), Klangstof, DeWollf (2015), The Mysterons (2016) en Altin Gün (2017). Dat al deze acts een voet tussen de deur kregen en meer gingen meer spelen in Frankrijk en omringende landen, is voor een groot deel te danken aan hun show op Trans Musicales.

EUT

De Amsterdamse band EUT bracht afgelopen najaar debuutplaat Fool For The Vibes uit (was 3voor12's Album van de Week) en speelde met hun aanstekelijke nineties-rock liedjes zowat alle clubs en een mooi rijtje festivals in Nederland aan gort. Gitarist Tessa Raadman legt uit hoe hun muziek viel bij het Franse publiek. 

Wat voor aandacht van boekers en pers hebben jullie gekregen door je optreden?
'Een boeker hadden we al in Frankrijk dus die hebben we niet helemaal overgehouden aan Trans Musicales. Er stond ook al een tourtje in Frankrijk voor februari in de planning die we inmiddels hebben aangekondigd. We hopen natuurlijk dat er hier naar aanleiding van Trans Musicales meer mensen op afkomen. We hebben vijf interviews gedaan met Franse media en hebben ook een paar zeer positieve reviews gelezen (of in ieder geval voor zover ik Frans kan lezen) over onze show. Buiten Frankrijk zijn er een paar opties voor bijvoorbeeld de UK en zelfs een festival uit Rusland.'

Hoe kijk je zelf op de show terug? Wat was je verwachting?
'De show (in podium UBU, red) was leuk en de sfeer was supergoed. Wel een zeer vroege soundcheck maar dat mocht de pret niet drukken. Het was heel vol met veel showcasepubliek en recht voor het podium was er een groepje van een aantal jonge mensen die druk stonden te springen en het zichtbaar naar hun zin hadden. Een leuke verrassing dus.

De sessie in de bus was ook lachen. We hadden kleine versterkertjes meegenomen voor gitaren en bas. Daarvan wisten we niet zo goed wat we moesten verwachten, maar het was uiteindelijk erg knus, gezellig en warm. Het was ook uitdagend voor ons want elke keer als de bus remde of een bocht maakte schudde de hele bus waardoor wij bijna met instrumenten en al omvielen.' 

Met wat voor perspectief ga je 2019 in? 
'We hopen natuurlijk na Trans Musicales en Eurosonic Noorderslag ook The Great Escape in Brighton te kunnen doen om in de UK wat deuren te openen. Onze single Supplies is daar al een aantal keer gedraaid op BBC Radio 1, dus wie weet. We gaan in 2019 kijken wat er verder in het buitenland nog voor opties voor ons zijn. Daarbij beginnen de festivals voor deze zomer in Nederland ook al binnen te komen en spelen we op een aantal festivals in het buitenland zoals San San Festival (Spanje) en Lott Festival (Duitsland). Daar hebben we super veel zin in, en natuurlijk beginnen met het schrijven van nieuwe songs.'

Arp Frique

Op debuutalbum Welcome to the Colorful World of Arp Frique -sinds afgelopen voorjaar uit op het invloedrijke Amsterdamse label Rush Hour- mengt frontman en producer Niels Nieuborg een wereldreis aan invloeden – van Kaapverdië tot Nigeria, van Brazilië tot Suriname – tot een dansbare cocktail. Hij werkt daarbij samen met onder meer afrobeatpionier Orlando Julius, Surifunk-held Ronald Snijders en Kaapverdische zanger Americo Brito, die als enige mee was naar Frankrijk.

Wat voor aandacht van boekers en pers hebben jullie gekregen door je optreden?
Niels Nieuborg: 'Qua shows zijn er verschillende opties binnengekomen in Frankrijk. Macki Festival is bevestigd. De Franse agent komt ook naar Eurosonic en daar hopen we enkele data te bevestigen. Qua media hebben FIP Radio, Tsugi en Radio Nova de muziek veel gedraaid en supporten deze stations Arp Frique ook. We krijgen veel goeie response op de live show die Culturebox heeft uitgezonden.'

Hoe kijk je op de trip terug?
'Eerlijk gezegd had ik niet kunnen denken dat het zo dope zou zijn. Ik had er veel over gehoord van mijn agency/manager vantevoren, maar het overtrof ieders verwachting. Het was nogal een challenge voor mij de gehele dag omdat ik letterlijk nul uur had geslapen door mijn snurkende roommate na een 12-urige drama-busrit met vele files. En I don't do coke dus het was even bikkelen! De magic van het hele festival en de enorme crowd en de energie die je daarvan terugkrijgt op het podium, tilt je op en alle vermoeidheid verdwijnt tijdelijk. I loved it, de band ook.

De sessies hetzelfde verhaal, de KEXP sessie was superspeciaal. We hebben maar één take gedaan omdat ik niet hou van reruns, het is gewoon wat het is. De eerste take is vaak de ware emotie die hoort bij een track, zowel in de opnamestudio als in dit soort situaties, met kleine fokops, errors, hickups en malfunctioning synths uit 1973 erbij. Extra saus noem ik dat.'

Met wat voor perspectief ga je 2019 in? 
'Dit wordt het jaar waarin de Family (de leden van mijn live band en andere geaffilieerde artiesten) langzaam naar de voorgrond gaat treden, een voor een. En dat komt al vrij snel: twee nieuwe releases waar we de komende manaden mee naar buiten komen. Daarna komt de volgende golf die alle losse elementen gaat verbinden. Klinkt nu nog vaag maar het gaat allemaal duidelijk worden. Live gaat er ook het een en ander veranderen, of beter gezegd evolueren. Ik hou er niet van om ieder avond m'n trucje te moeten herhalen, iedere show mag en moet anders zijn. Risico's nemen dus en meer op je bek gaan, zo heb ik ook de huidige band en live show in elkaar gezet.

Muzikaal gezien wordt 2019 ook het jaar waarin de twee uiterste punten van het spectrum die ik wil delen meer tastbaar gaan worden. De diepte vs de dansvloer. Zuur en zoet. Klein en groot. En dan gooi ik alles erna weer door elkaar. Verder in 2019 een nieuwe editie van Festival Magia, naast heel veel shows met de Family in Europa met name. 2018 was al blessed, can't wait for the 2019-ride.'

Komodo

Komodo is het geesteskind van Tommy Ebben (ex-Knalland) en Gino Bombrini (ex Skip & Die) en stond afgelopen jaar met één uitgebrachte single uit het niets op Noorderslag. De band maakt oldschool rock 'n roll met uitwaaiers naar surfrock, woestijnblues, rumba en Indiase raga (zoals bij het Beck-achtige liedje 'Bengali Crown'). Een festivalzomer verder, waaronder een tourtje door Zwitserland, vragen we aan Tommy hoe hij de weg naar het buitenland voor zich ziet.   

Wat voor aandacht van boekers en pers hebben jullie gekregen door je optreden?
'We hebben een Franse boeker aan de show overgehouden, dus dat is te gek! Ook heeft hij al met een aantal geïnteresseerde partijen en festivals gesproken. Rolling Stone France riep ons uit tot 'one to watch' en heeft toegezegd om het aankomende jaar meer aandacht aan ons te besteden. Misschien zelfs een albumrecensie in de papieren editie van hun blad. Daarnaast is de volledige show opgenomen voor 3 Franse tv-zenders.'   

Hoe kijk je op de show terug? Wat was je verwachting?
'Het was niet alleen onze allereerste show in Frankrijk, het was met 3.200 man publiek direct ook verreweg de grootste show die we tot nu toe gedaan hebben. Er lag ook nog eens behoorlijk wat druk op, mede door alle aandacht die er omheen was vanuit de Franse media. We waren dus best wel zenuwachtig in de aanloop ernaar toe. De show heeft echter onze verwachtingen behoorlijk overtroffen. In het begin leek het publiek de kat nog even uit de boom te kijken, maar bij liedje nummer vijf werd het duidelijk dat het allemaal goed zou komen. Het publiek reageerde extreem goed op onze muziek. Meezingen en wild dansen, zelfs crowdsurfing en een pit. Terwijl we niet eens zo'n harde muziek maken! Absoluut een hoogtepuntje van het jaar!' 

Met wat voor perspectief ga je 2019 in? 
'2019 wordt een heel spannend jaar voor ons: we releasen ons debuutalbum 22 februari met een show in de Melkweg. Hopelijk brengt het ons een mooie festivalzomer. Niet alleen in Nederland, maar ook Frankrijk en Zwitserland en wellicht nog wat andere buitenlandse avontuurtjes!