Om te zeggen dat MALUGI in de lift zit, is nogal zacht uitgedrukt. Dat bleek afgelopen weekend maar weer op DGTL: al tijdens de set vóór hem verzamelden zich zulke drommen mensen rondom het podium, dat de stellages begonnen te kraken en de organisatie ze preventief moest leegvegen. En de Duitser maakte de hype meer dan waar. Onder de stralende zon verzorgde hij met zijn euforische kijk op hardhouse, eurodance en trance hét collectieve piekmoment van de dag.
Afgelopen weekend verzorgde MALUGI hét collectieve piekmoment van DGTL. Ook met Koningsdag is hij weer ruimschoots van de partij. Tijd om eens goed kennis te maken met ‘The Happiest Man In Dance Music’, wiens Club Heart Broken-feesten al jaren een baken van vrolijkheid zijn in de serieuze technohoofdstad Berlijn. We spraken met hem over house en popmuziek, de euforie van b2b draaien, en zijn ware misse: de dab móét terug in de mainstream cultuur.
Een poplover in Berlijn
Toen MALUGI zich in 2014 in Berlijnse clubscene nestelde, was hij helemaal in de wolken. De muziek was geweldig, de clubs maakten grote indruk, maar na een tijdje begon hij toch naar wat meer vrolijkheid te verlangen. ‘Ik leerde super veel van het Berlijnse nachtleven: hoe je je op de dansvloer gedraagt en hoe clubcultuur in elkaar steekt. Ik nam alles in me op en vond het fantastisch! Maar tegelijkertijd ervoer ik Berlijn als introvert, cool en underground, waardoor ik me als poplover soms niet helemaal op mijn plek voelde.’
Dus ging hij kijken in andere scenes: hiphop, bass, allerlei feesten waar men niet in trance naar de dj staat te kijken, maar ook soms naar elkáár. ‘Mensen dansen samen, er zijn momenten waarop iedereen de sample herkent er daar echt blij om is. En zonder dat daar iemand bij staat die zegt; “dit wist ik vorig jaar al…” Naar die vibe was ik op zoek!’
Samen met huisgenoot en bestie Marlon Hoffstadt – die toen nog geen daddy trance was, maar zelf ook nog een jongen – besloot hij een remedie te verzinnen. Het werd Club Heart Broken, een feest waar onbeschaamde lol is toegestaan, en waar elke vorm van ironie en pretentie aan de deur wordt achtergelaten. FEEL EVERYTHING, staat in de Insta-bio. Een avond voor ‘lovers, loners en losers’. ‘Ik wist dat ik een eigen project moest beginnen, om die speeltuin voor al mijn impressies te creëren. Ik had een podium nodig om die sound uit te werken. Dat was het begin van Club Heart Broken, maar ook van MALUGI.’
‘The Happiest Man in Dance Music’
Naast de missie om de lol terug te krijgen op de dansvloer, is MALUGI op een andere, misschien wel belangrijkere queeste. Hij moet en zal de dab terugbrengen in de mainstream cultuur. Op elke video die de laatste tijd van hem circuleert, schiet hij met zijn hoofd in zijn elleboog. Als hij opduikt in de Zoomcall en slechts glimlachend zijn hand opsteekt, begrijpt hij de teleurstelling dus wel. ‘Haha! Ja, zo zeg ik inderdaad normaal gesproken gedag! Mijn hele algoritme staat nu vol met dab-content. Als ik iemand zie die het doet, repost ik het meteen. Het komt terug, echt waar!’ Maar… waarom in godsnaam? ‘Het doet niemand kwaad en ik vind het grappig. En als ik iemand op de voorste rij naar me zie dabben, dan weet ik: die kent me echt.’
Nog zo’n MALUGI-classic: de happy penguin, een dansmove waarbij hij met zijn armen strak langs zijn lichaam vooruit wiegt op de beat. Al die blij-ei energie leverde hem in mom van tijd de bijnaam the happiest man in dance music op. Lachend: ‘Ik hou gewoon héél veel van draaien. Als het publiek een goede tijd heeft, reflecteer ik dat. Soms heb ik een rotdag, maar als ik dan de eerste tune opzet en het enthousiasme in de ruimte voel, ben ik snel de gelukkigste man op de wereld.’
Het helpt ook dat MALUGI als hij draait zijn liefde voor opbeurende popmuziek de vrije loop laat. ‘Ik hou van house omdat het alles heeft wat ik van pop wil: de hoge intensiteit, de drang om mee te zingen, en de behoefte om het zo luid te zetten als maar kan. Om echt met hart en ziel in het liedje te duiken.’
Voordat hij werd gedoopt als the happiest man in dance music, was hij de jongste dj in Keulen. Al op zijn zestiende werd hij door oudere vrienden via de achterdeur van clubs naar binnen gesmokkeld om sets te draaien. En dan als de wiedeweerga weer naar huis, want hij had een eindtijd afgesproken met zijn ouders. ‘Als ik om 2:00 klaar was, moest ik om 2:30 thuis zijn. En dan hield ik me daar strak aan. Zo bouwden we vertrouwen op, en lieten ze me mijn ding doen.’
Keulen is een prima plek om te beginnen met draaien. De stad heeft een eigen hoekje in de dance-wereld, een specifieke niche, mede dankzij de rijke elektronische muziekgeschiedenis van o.a. het legendarische label Kompakt Records: ‘Er zijn allerlei clubs die alleen elektronische muziek spelen, veel ruimte voor jonge artiesten om te groeien. Dat heeft ook met die geschiedenis te maken: alle clubeigenaren en promotors hebben dat Kompakt-dna in zich’
Club Heart Broken en de nieuwe Roaring Twenties
Maar toch: Keulen is geen Berlijn, dus MALUGI vertrok naar de hoofdstad om sound design te studeren. Drie jaar later, in 2017, begonnen de eerste Club Heart Broken avonden. ‘Mijn visie was ambitieus, maar duidelijk: ik wild een ruimte waarin popmuziek naast dance kan staan. Het was meteen geweldig, maar na corona begon het écht te klikken. Mensen snapten waar we voor stonden. En het was ook perfect timing-wise.’ Zijn dat dan die nieuwe roaring twenties, waarvan iedereen zei dat die na covid zouden aanbreken? ‘Dat is het! Het is daadwerkelijk gebeurd. We deden het al jaren zo, maar soms kan de wereld plotseling in orbit komen ofzo. Dat het helemaal samenvalt!’
Zo werd Club Heart Broken de hofleverancier voor de zonnige kant van de post-covid knaldrang. Ze pakten hun ideale timeslot – de zondagmiddag! – en hun ideale club: Watergate. ‘Het was simpelweg magisch om daar overdag te feesten. Dan schenen er streepjes licht door de gekleurde ramen. Mensen ontmoetten elkaar voor pregame, namen wat mimosas voor ontbijt en sloten zich dan aan bij ons feestje: precies hoe ik me mijn eigen perfecte party-dag zou voorstellen!’
Een paar maanden geleden sloot Watergate de deuren. CHB is dus rustig op zoek naar een nieuwe thuisbasis. Gelukkig zijn daar nog de pop-up shows, zoals tijdens de vorige editie van ADE. Daar draaide MALUGI een knallende b2b met onze eigen Benwal, die sinds hij met zijn ‘Ella Ella’-remix’ in MALUGI’s dm’s kroop uitgroeide tot vriend en protegé van de club. Vrijdag zien de twee elkaar weer, tijdens Benwals eigen NOUW-feest in Groningen. Net als de vele b2b’s met Marlon, staat de ADE-set met Benwal in MALUGI’s geheugen gegrift: ‘Alleen draaien is leuk, maar als je een goede b2b hebt is dat het best mogelijke gevoel! Dat je elkaar meeneemt naar plekken die je nog niet kende, dat je elkaar verrast. En dat je iemand in de booth hebt om het allemaal mee te delen.’