Het is woensdag 6 november 2024, de ochtend nadat Donald Trump voor de tweede maal tot president van de Verenigde Staten is verkozen. Het progressieve deel van de wereld (en alle popsterren die zich achter Kamala Harris schaarden) maakt zich op voor een grote evaluatie: hoe is dit toch mogelijk en wat betekent het voor de wereldorde? Sho Madjozi haalt haar schouders op. 'Ach,' zegt ze, 'ik weet niet of het voor mij persoonlijk nou veel uitmaakt welke kandidaat wint. Voor dit deel van de wereld zijn ze allebei verschrikkelijk.’
Ze zegt het opvallend laconiek voor iemand die uitgesproken felle meningen heeft over corruptie en machtssystemen in haar eigen land, Zuid-Afrika. Maar het is ook wel te begrijpen. Als inwoner van het Afrikaanse continent is ze gewend dat de globalisering van de wereld met argusogen bekeken wordt. Die globalisering is duidelijk te zien in Sho Madjozi’s eigen muziek. Ze is 'born and raised' in Zuid-Afrika, maar haar muziek omvat veel meer dan dat. Haar doorbraakhit is vernoemd naar de Amerikaanse bokser John Cena, een andere bekende track naar het Italiaanse voetbal enfant terrible Mario Balotelli.
De meeste inspiratie haalt ze echter uit haar eigen continent. Ze brengt Zuid-Afrikaanse stijlen als amapiano en gqom samen, felle dansbare elektronische muziek. Minstens zo vaak shopt ze inspiratie uit andere landen, wat bepaald geen gegeven is voor het ‘arrogante’ Zuid-Afrika, legt ze uit. Afgelopen maand bracht ze twee nummers uit: het eerste heet ‘Kadigong’ en is gebaseerd op een traditionele dans uit Malawi, gezongen en gerapt in een taal uit dat land. Het tweede nummer heet 'Zamaleky' en is een kruising tussen amapiano en Egyptische trap, met een feature van de Egyptische artiest Gemini Major. 'Ik ben altijd een pan-Afrikaanse artiest geweest,' zegt Sho Madjozi erover, ‘maar de laatste tijd resulteert dat in meer samenwerkingen met andere artiesten. ‘Zamaleky’ heb ik gemaakt op een schrijverskamp in Caïro.’