Sensatie! Wie staat daar op zondagmiddag in het flauwe zonnetje naast dubstep-grondlegger Mala? Het is James Blake! De Lowlands-subheadliner! Op smaakmakersdancefestival Dekmantel staat-ie in een kleine broeikas broekspijp-wapper-bassen te draaien die zijn muzieksmaak anderhalf decennium geleden hebben gevormd.

Ja, echt, daar staat hij, met het ondeugende lachje van een kind dat net stiekem een handvol gummibeertjes uit de snoeppot heeft gepikt, draait James Blake rond half vijf ’s middags een plaat die verdacht veel wegheeft van zijn eigen producties. Sinds hij weer independent artist is, duikt de zanger/producer her en der op als dj. Maar eigenlijk zou Blake hier helemaal niet staan. Dekmantel had dubstep-pionier Mala met een zeldzame liveset geboekt. Toen dat niet kon doorgaan, vroegen ze James Blake om Mala te vergezellen voor een *nooit eerder vertoonde* back to back.

En why the hell not! Voordat Blake zich realiseerde dat hij zijn fluwelen stem ook kon inzetten voor hele mooie elektronische popliedjes, was zijn muzikale DNA immers een schakelketting van namen als Burial, Zomby, Digital Mystikz en ook Mala. Mannen die in de jaren nul de Britse clubcultuur op stelten zetten met ruimtelijke muziek die de loeizware bassen van dubreggae combineerde met kaalgeslagen 2step-ritmes, muziek die daarna door brostep-kanonnen als Skrillex monsterlijk zou worden vervormd tot het meest hysterische soort EDM.

De originele dubstep is op Dekmantel de afgelopen jaren altijd wel in enige mate aanwezig geweest, maar dit weekend zit er nog net effe wat meer hype omheen. De Greenhouse puilt uit als de Noord-Zuidlijn in de maandagochtendspits, en Mala en Blake zijn op dreef. ‘You’re listening to Malaaaa!’, roept Blake grijnzend in de microfoon terwijl die een van zijn eigen producties draait, een explosie van geluid met een bas zo heavy dat-ie de vullingen uit je kiezen doet trillen. Mala zit op zijn beurt telkens Blake weer te sarren. Wanneer die ‘Life Round Here’ inmixt, doet Mala een plagerige backspin en moet Blake de plaat opnieuw instarten, en dat kunstje flikt-ie nog eens bij garage-kraker ‘Booo!’. Af en toe wordt het wel érg lomp. Het rode opblaaskasteel dat in de Greenhouse is opgepompt kan al die consternatie nauwelijks aan, en dreigt zelfs eventjes in te zakken. Hype!

Fafi Abdel Nour & Sandrien op Dekmantel 2024

Lekker housen

Wie wil, kan zondag op Dekmantel de hele dag heen en weer schieten op zoek naar avontuurlijke clubmuziek, maar wie wil kan ook afsluiten bij techno-tovenaar Jeff Mills, die zijn classic ‘The Bells’ al vroeg draait en op zijn vier CDJ’s en 909-drumcomputer de ene na de andere tovertruc uithaalt. Wie wil kan ook op zoek naar extase bij de gelivestreamde Radar-stage, met op zondag heel veel van de grootste namen. Marcel Dettmann en Helena Hauff sluiten er af, maar een nog grotere opstopping ontstaat er tijdens de sets van Job Jobse en Young Marco, twee Nederlandse sterren die tegenwoordig een stuk euforischer draaien dan je elders op Dekmantel zult horen. Wil je binnenkomen? Sluit dan op tijd aan, want de wachttijd lijkt zo’n anderhalf uur te bedragen in de lange kronkelende rij, helemaal langs de Greenhouse en tot voorbij de bosrijke Selectors-stage.

Maar waarom zou je zo lang gaan staan wachten, als je ook je feestneus voor die Selectors-stage kunt parkeren en de hele dag lekker kan housen. Het is er nagenoeg de hele dag dringen. Techno-gatekeeper DVS1 gaat er op een mellow house-trip is, en elke vijf minuten klimt wel weer een andere dude in die eenzame boom midden op het veld, om op de stevige stronk te balanceerwiebeldansen. Al vroeg op de dag staat de spirituele Amerikaanse Eris Drew daar (eens zonder haar lief Octo Octa, die speelde een dag eerder al op de mainstage) en zij laat het vuurtje overslaan met een reutelende acid baslijn, stoere breakbeats, ophitsende vocalen en de synth van ‘Meet Me At The Love Parade’. Tussendoor staat ze vol joie de vivre te scratchen en platen weg te snijden met verfrissend oldschool mixtechnieken. Ook mooi om te zien hoe goed Fafi Abdel Nour en Sandrien elkaar weten te vinden: hij heeft een platentas vol euforische en dromerige nineties house, zij een stuk stevigere bonkende platen, en zo houden ze elkaar mooi in evenwicht.

De hele dag zien we bij Selectors bekende gezichten van Dekmantel, maar nieuwkomers zijn er ook: Luca Lozano & Mr. Ho mogen de boel afsluiten, die via Klasse Wrecks nieuwe muziek met oude drumcomputers uitbrengen, en sommige van hun platen klinken zelfs alsof er iemand een biertje over de 909 heeft laten vallen: ze piepen en knarsen tussen het uitspuwen van snares. Ze draaiden (zeker samen!) nauwelijks in Nederland, maar we gaan ze na deze coole set ongetwijfeld vaker zien.

Jeff Mills op Dekmantel 2024

BADSISTA op Dekmantel 2024

Op zoek naar de toekomst

Leuk en aardig, maar laten we ook eens op zoek naar muziek die nieuw KLINKT. Olof Dreijer (inderdaad, die van The Knife, en als Oni Ayhun maakte hij ook een dikke Trouw-classic in 2013) werpt een futuristische blik op latin house in een hybride set met percussioniste en zangeres Diva Cruz. Kode9, oprichter van Hyperdub, laat een dikke obsessie met nieuwerwetse footwork en juke doorschemeren. Supersicke muziek, tot je opeens beseft dat het helemaal niet zo lekker dansen is op die razendsnelle platen uit Chicago, daar is je voetenwerk niet virtuoos genoeg voor, en al gauw raken de benen verstrikt in een slungelige knoop.

Dan maar door naar The Nest, de jongste stage van Dekmantel, waar ze steevast een kijkje in de toekomst bieden. Veel dj’s daar propten daar afgelopen jaar al een enkel billenschudritme tussen de avontuurlijke bass- en 4x4-platen, maar deze zondag staan er allemaal dj’s die veel verder gaan. Amor Satyr en Siu Mata brengen de ritmes van dembow en baile funk mee naar techno en jungle. Amsterdammer-uit-Curaçao Rozaly draait zelfs non-stop Caribische carnavalmuziek vol kletterpercussie en opzwepende chants. Via Garage Noord rolde hij het Amsterdamse clubleven in, vorig jaar mocht hij de Greenhouse openen en dit jaar wordt-ie beloond met twee slots: gisteren in de Radar, vandaag dus primetime in The Nest bij het vallen van de avond. Niet al die platen hebben genoeg kracht (en vooral BAS!!!) om zo’n stage op te tillen, maar voor je het weet krijg je alweer een pets op je bil van de volgende bouyon-plaat met opzwepend brullende mc. En de ‘All of the Lights’-edit werkt als een rode lap op een stier: de hele tent wordt wild.

En dan denk je dat je na drie lange dagen rondracen in het Amsterdamse Bos (140.000 stappen in een weekend?!) alles wel gehoord te hebben, en dan is daar Badsista, een Braziliaanse badass met platen vol Portugese smeerpijperij. Het coolste aan al haar baile funk is hoe hard allerlei weirde geluiden in de mix staan. Een pikhouweel. Een perverse kreun. Een loeizwaar overstuurde bas. De timing in haar tracks is ook totaal niet te vergelijken met house, veel tunes hebben een soort triolenswing waar je direct bronstiger van gaat dansen. Ze eindigt met haar armen gespreid alsof ze Jezus is, met een kwaadaardige jungle-plaat op zak. De absolute winnaar van The Nest!