‘Ik heb een goede batterij op kunnen laden. Het was nodig. Maar nu is de knop weer driehonderd procent aan.’ Aan het woord is Charlotte de Witte. Haar vakantie ligt nog vers in het geheugen, maar ze bevindt zich alweer middenin de realiteit van een tourschema dat haar in hoog tempo over de aardbol stuurt. De dj is net in Brazilië geland als we haar spreken. Ze is hier voor een clubshow in Camboriú en een spot op Tomorrowland Brasil in São Paulo. Via Parijs zal ze uitkomen bij het Amsterdam Dance Event waar ze de donderdag een zes uur durende All Night Long-set zal draaien. De zin is er. De voorbereiding is gaande. Charlotte: ‘Het is tof om volledig uit je comfortzone te worden getrokken. Dus in plaats van de twee uur lange peaktime set die ik normaal doe, ben ik nu al bezig als de eerste mensen binnenkomen en begin ik met ambient. Wat tragere, diepere muziek die je voelt in je borstkas. Daarna kan het langzaam wat gekker worden. Ik geniet heel hard van zo’n set. Het is veel voorbereidingswerk, maar het is leuk omdat ik andere muziek dan gewoonlijk kan draaien.’
Is dat iets wat ze mist? Wel, een beetje misschien. ‘Maar nu niet zo hard,’ concludeert ze. ‘Anders zou ik mijn stijl ook iets aanpassen. Het is een verrijking dat ik het van tijd tot tijd kan doen. Er is zoveel goede techno, vooral in de diepere, meer hypnotische kant die ik graag hoor. Een gewone Charlotte de Witte-show is vol met energie. Mijn producties zijn dat ook. Dus dat klopt helemaal. Toch geniet ik hard om mensen een andere kant van me te tonen. Dat deed ik soms ook in de Apple Music-mixes. Dus voor de mensen die me volgen is het ook niet heel shockerend of vreemd wat ik straks doe.’
Zo’n set levert een flink contrast op met de Overdrive-show waarmee ze vorig jaar Lowlands nog aandeed. Hier draaide alles om een strakke synergie tussen haar kraakhelder klinkende, donkere techno en de grootse lichtproductie die de achterste rijen van de festivalweide kon bedwelmen. De voorwaarde hier is dat de tracklist al volledig vaststaat, zodat elke laser, lamp en led op het juiste moment aanschiet. Dat kost misschien wat vrijheid, maar of dat nou zo lastig is? Charlotte: ‘Van deze shows hebben we er achttien gedaan, verspreid over twee jaar. Dus het grootste deel deed ik gewone dj-shows. Die Overdrive-shows waren zo’n unieke ervaring. Maar het was ook een beetje een Charlotte de Witte best of. Het waren vooral mijn eigen tracks en sommige tracks op mijn label. Zo’n 70 procent eigen materiaal. Dan is het niet zo erg dat er minder vrijheid in zit. Je krijgt maar een beperkte tijd om je discografie te brengen.’ Maar in de all-nighter kan ze meer focussen op wat ook belangrijk voor haar is: andermans discografie. ‘Ik neem muzikale research heel serieus. Eigenlijk ben ik music selector. Mijn job als dj is vooral om mensen te doen dansen, maar ook om iedereen nieuwe muziek te laten ontdekken.’
Dit gebeurt ook via KNTXT, het label dat ze in 2019 heeft opgericht. En daar blijft het niet bij. Drie jaar later wordt sublabel RPM erbij gelanceerd, Berlijns label Ismus hangt sinds deze maand ook onder KNTXT en begin dit jaar bracht de dj naar buiten dat met imprint Époque een spotlight wordt gezet op de Belgische dance-geschiedenis. Dat gebeurde niet ontoevallig nadat De Witte samen met haar man Enrico Sangiuliano een remix uitbracht van een klassieker met een nationaal tintje: het duo Age Of Love heeft de Belgisch/Italiaanse Bruno Sanchioni in de gelederen en hun 'The Age Of Love' is op het Belgische Diki Records verschenen. Met tientallen miljoenen streams en plays werd de remix een kneiter van een hit. Charlotte: ‘Het is een geweldige historische track. Ik ken weinig mensen die het een slecht nummer vinden. Maar dat het zo groots ging worden, echt insane groot, dat had ik niet verwacht. Het gebeurde meteen. Het was nog een heel gedoe om die track uit te brengen. Met Epoque willen we dit soort dingen vlotter laten lopen. We willen de Belgische muziekcultuur terug in de verf zetten. België heeft zo’n rijke muziekgeschiedenis sinds de jaren ’80 en ’90. Heel de ravecultuur, de new beat, labels zoals Bonzai en R&S. Maar we gaan het wel op een professionele manier doen. Voor mijn eerste remixes heb ik nooit betaald gekregen. Er waren geen contracten opgesteld. Je deed maar wat. Dat is voor veel mensen nog steeds zo. Wij willen dat anders doen. Als het gaat over royalty’s kan iedereen inloggen op een platform. Daar zie je hoeveel heeft de track heeft opgebracht en waar de percentages naar toe gaan. Dat is belangrijk. Zo wordt elke partij gerespecteerd.’
(tekst gaat verder onder de video)