Nou lieve WOO HAH-fanatici die besloten thuis te blijven: YOUR LOSS, want alleen al de komst van Kendrick Lamar is die verhuizing waard. Het is voor elk hiphopfestival de headliner van je dromen, dé rapper die eigenlijk alle genres en generaties overstijgt, het grootste genie van zijn generatie, een artiest die elke andere act op Rolling Loud direct degradeert tot voorprogramma. Dat blijkt direct om 21.15, wanneer hij met ‘N95’ opkomt op het grote tot mainstage verbouwde parkeerterrein, en opsomt: wat blijft er over als je die malle sierraden weggooit? De ‘fabricated streams’ en ‘microwave memes’? De Chanel-spulletjes, de Birkin-tassen, al die schone schijn? ‘You ugly as fuck!’, brult Rolling Loud als uit één keel met Koning Kendrick mee. Amen. Met die tune uit hij zijn kritiek op de nihilistische, kapitalistische kijk binnen de hiphopcultuur, en zeker ook op zichzelf. Of mensen dat hier snappen? Geen flauw idee. Zijn laatste album Mister Morale & The Big Steppers werd aanvankelijk als een nogal ingewikkelde plaat ontvangen - en dat is het ook -, maar vandaag worden tunes als ‘N95’ Rich Spirit’ en ‘Die Hard’ gewoon van begin tot eind keihard meegerapt. Het is prachtig om te zien hoe Kendrick het telkens stil laat vallen en de crowd vraagt zijn zinnen af te maken. Tuurlijk Kendrick, dat doen we. Prachtig ook hoe sommige gasten vooraan ook een totale tongbreker als ‘Worldwide Steppers’ uit het hoofd hebben geleerd en keihard meeschreeuwen over die nauwelijks navolgbare beat. ‘I’m a killer, he’s a killer, she’s a killer, bitch. We some killers, walking zombies trynna scratch that itch.’
Let wel, Kendrick geeft dit keer geen grootse spektakelshow zoals hij vorig jaar oktober tweemaal in de Ziggo Dome gaf. Nee, sterker nog: grote delen van de tijd staat-ie in zijn uppie op het podium, voor imposante kleurrijke doeken met schilderijen van Henry Taylor, een Afro-Amerikaanse kunstenaar die black history vastlegt. Om hem heen dansen af en toe kleine mannetjes met freaky Kendrick-maskers op, met monsterlijk opengevallen mondjes. In maffe, houterige choreo's laten ze zich zijwaarts vallen, skateboarden ze over het podium, zetten ze elkaar klem en wiegen ze mee op ‘HUMBLE’. Er is vuurwerk, tuurlijk is er vuurwerk. En wie zijn oren spitst, zou zweren ook een band te horen met live gitaar en dikke drumfills. Verdomd, staat daar nou in de coulissen een band te spelen?! Vet. En toch, al met al voelt de productie in vergelijking met de Ziggo Dome-shows nogal summier.
Maakt niet uit, want het allerbelangrijkste is natuurlijk de beheerste rap van Kendrick zelf. In de keiharde bangers waarop het asfalt gevaarlijk begint te trillen van de enorme moshpits. In de tunes die we van vroeger kennen. In de introspectievere tunes. Hij mist geen woord, is uitzonderlijk goed verstaanbaar en rapt zoals we van hem kennen: scherper dan een Japans koksmes. Geweldige headliner op een dag dat er sowieso vrijwel geen act echt door de mand valt.