Dag Twee van Rolling Loud is er één voor de ragers. Waar de nadruk gisteren lag op tekstuele en technische hiphop zijn het vandaag harde beats, punk energie en moshpits die de klok slaan. En spookten in de ochtend de betekenis van de dansers & schilderijen op het podium van Kendrick Lamar nog door het hoofd, op zondagochtend zorgen spierpijn en blauwe plekken voor de napret.

Travis Scott meer beheerst dan ooit

Nee, van headliner Travis Scott hoef je geen stof tot nadenken te verwachten. Hij is een energiebom die het asfalt van de parkeerplaats voor Ahoy doet trillen alsof het van rubber is en die werkelijk alle remmen losgooit op het podium. Maar de rapper en producer uit Houston komt te laat. Zoveel dat zelfs bij de grootste fans, die na een halfuur nog steeds hyped-up stonden te verkondigen dat het echt elk moment kan beginnen, de energie wat is gedaald en de vraag opkomt of hij zijn set wel volledig zal mogen afmaken. Wachten is de Travis Scott fan inmiddels wel gewend. Het nieuwe album Utopia werd in 2020 al aangekondigd en alles leek erop te wijzen dat het voor deze editie van Rolling Loud zou verschijnen, maar helaas zat dat er niet in. Wel krijgen we een volledige show en worden de artiesten na hem op het programma keurig doorgeschoven. 

Of we dan zonder Utopia grofweg dezelfde show krijgen die hij ook al op WOO HAH! 2019 als headliner deed? Nee, ook niet. Na drie kwartier is hij er en opent gelijk met het een dag eerder verschenen Aye, zijn featuring op het nieuwe Lil Uzi Vert album. Daarnaast doet hij nog zeven tracks die in 2019 nog niet uit waren, van zijn project The Scotts met Kid Cudi, zijn labelcompilatie JackBoys, featurings bij Metro Boomin en Kanye West en twee ‘echte’ nieuwe Travis Scott tracks. Eén daarvan is nog niet uit, maar wordt via een leak toch door een fan al woord voor woord meegezongen. Travis Scott is dusdanig onder de indruk dat hij zijn shirt en sneakers aan de fan overhandigt. 

Zoals altijd gaat hij HARD, met vuurbommen en CO2-kanonnen, en springt zoveel dat je je afvraagt of het podium met hete kolen bezaaid ligt. Toch is ook te merken dat hij het gros van deze tracks al heel vaak live heeft gedaan. Na Astroworld albumtrack 'CAROUSEL' roept hij ook even dat hij niet kan wachten tot Utopia uit is. Ja, het absolute vuur in zijn ogen dat we zagen bij de eerste keer 'Goosebumps' op WOO HAH! 2017 of de eerste keer 'Sicko Mode' in 2019 zit er niet in dit keer. En of het nu komt door het gebrek aan opwindend nieuw materiaal of dat hij toch terughoudender is geworden na het drama op zijn eigen Astroworld Festival (waarover kort voor Rolling Loud bekend werd dat hij niet vervolgd zal worden) doet er eigenlijk niet toe, want wat we ervoor terug krijgen is een meer beheerste show, die aantoont hoe goed Travis Scott eigenlijk kan rappen en hoezeer hij meester is over zijn instrument: de overstuurde autotune.

Hoe zat het ook alweer? WOO HAH! werd in 2014 voor het eerst georganiseerd door de Tilburgse concertzaal 013 en Mojo Concerts, op de Spoorzone. In 2018 verhuisde het festival naar de Beekse Bergen (waar ook Best Kept Secret plaatsvindt) en groeide uit tot het grootste driedaagse hiphopfestival van Nederland. In 2022 verkocht 013 de aandelen in het festival, en werd een samenwerking aangegaan met de Amerikaanse hiphop-gigant Rolling Loud (die ook o.a. in Portugal een festival organiseert). De officiële festivaltitel: WOO HAH! x Rolling Loud.

Dit jaar kondigde Mojo aan dat WOO HAH! in de ijskast werd gezet en er een wezenlijk nieuw evenement zou worden georganiseerd: Rolling Loud. Niet op de Beekse Bergen, maar in en rondom evenementenlocatie Ahoy. Om de verwarring compleet te maken is WOO HAH! dit jaar wel ‘presenting partner’ van Rolling Loud Rotterdam, is een behoorlijk gedeelte van het oude WOO HAH!-team betrokken bij Rolling Loud en promoten ze via het WOO HAH!-instagram-kanaal ook gewoon dit nieuwe evenement.

Denzel Curry op Rolling Loud 2023

Ragers en backflips

Hoe anders is dat bij Lil Uzi Vert even eerder op de main stage. Diens nieuwe album Pink Tape is een dag eerder verschenen en zowel de titel daarvan als het feit dat die nu andere pronouns gebruikt maken niet dat de muziek minder testosterongedreven is. Uzi rent een halve marathon over het podium en krijgt moshpit na moshpit. Daarbij blijft het soms wel de vraag of de artiest de tracks net zo slecht kent als diens publiek, want veelal staat de backing track harder dan de mic. Bij oude tracks blijkt die het wel degelijk te kunnen, met groot enthousiasme geholpen door de fans die al sinds de gecancelde gigs op WOO HAH! 2017 en 2019 wachten om hun favorieten live te horen. Ook de eind vorig jaar verschenen leadsingle 'Just Wanna Rock' is een absoluut hoogtepunt in de set. Dat meer dan de helft van de tracks van het nieuwe album komt en er slechts één nummer voorbij komt van het fantastische Eternal Atake voelt dan ook zowel als een zege als een lichte teleurstelling. Had dan die lelijke 'Chop Suey' cover achterwege gelaten.

De rest van de dag was het ook ragen bij Playboi Carti-protegé Destroy Lonely, die een wat luie performance geeft voor een hyped-up publiek dat met frisse energie het terrein opkomt. We zien Night Lovell op zijn donkere beats over het podium stuiteren alsof het een trampoline is en daarbij nog slechts adem genoeg hebben om alleen de eerste helft van zijn scherpe zinnen te rappen. De meeste indruk maken Denzel Curry en JELEEL! aan twee kanten van het rage-spectrum: Denzel Curry is heer en meester van alle rappers vandaag, doet slimme een-tweetjes met zijn dj en het publiek en heeft de perfecte balans tussen techniek en beuken gevonden. JELEEL! verheft hypen tot kunst.

Bij het oplopen van het podium gooit hij gelijk zijn signature move erin: hij scheurt zijn overhemd kapot en doet een backflip. Hij is een indrukwekkende verschijning met een bodybuilder-uiterlijk en een bovenlijf zo opgepompt dat zijn hoofd er kleiner door lijkt. Het zal zeker niet de laatste backflip van zijn set zijn. Eentje middenin de zaal vanaf de geluidstafel? Doet hij. Eentje van het podium af de fotopit in? Tuurlijk! Eentje samen met een fan op het podium? Waarom niet? Zijn ultrakorte energytunes van vaak 1 à 2 minuten zijn gemaakt voor een dergelijke move: precies lang genoeg voor één hypemoment. Daarmee is hij misschien wel meer een hypeman dan een rapper, maar dan ook wel de beste die we vandaag zien.

Lijpe op Rolling Loud 2023

Rotterdammers krijgen de ruimte

Zijn er nog andere smaken vandaag? Daarvoor moeten we bij de Nederlanders zijn, die een prominentere spot in de programmering hebben gekregen dan gisteren. Het zijn de twee Rotterdamse klieken ADF Family en Kevin & Friends die de beste spots hebben, laat op de avond, en ook Lijpe kan op de main stage op flink wat publiek rekenen. Hij is misschien wel de meest eigenzinnige van alle artiesten op Rolling Loud dit jaar, maar doordat zijn op teksten gefocuste stijl minder aansluit bij de rest van het programma valt te merken dat er – op 'Eng' na – weinig wordt meegerapt als Lijpe ruimte laat voor het publiek om zijn zinnen af te maken.  

Nee, wat dat betreft doet de ADF Family van zijn New Wave-collega Ronnie Flex het trefzekerder. Vijfenveertig minuten lang is het non-stop pieken. Samen met Cartiez opent hij zijn familiefeest met 'Vallen In De Club', 'Opgekomen' en 'Dat Doen We Niet Meer', drie van zijn meest hyped-up platen, om daarna de mic door te geven aan Jiri11 die er een stel ANBU-rammers achteraan gooit. Dan is het zijn broertje ADF Samski die samen met de andere ADF-leden een boeket songs van zijn debuutalbum Fresh Prince Van Noord mag doen, waarna Ronnie het met Lil Kleine en Chivv afmaakt. 'No Hook 3' komt er nog overheen als zegerondje en de klus is geklaard!

Kevin houdt het dichter bij zichzelf. Nadat hij de afgelopen jaren veel met zijn begeleidingsband The Animals optrad, is hij vanavond ondanks de toevoeging ‘& Friends’ zelf het absolute middelpunt van zijn show. In de tweede helft wordt hij bijgestaan door schoolgenoot Cor, de zuiver zingende Yade Lauren en ook Idaly, die hier met Kevin de dag afsluit, na 'em eerder te hebben geopend met gevoelige maar dansbare nieuwe tracks als 'Stars' en 'Amazin''. Idaly bewijst zo de Nederlandse Drake te zijn.

Rolling Loud Rotterdam heeft zich de afgelopen twee dagen getoond als een waardige opvolger van WOO HAH! Natuurlijk hebben de twee loodsen en hun parkeerplaats een wat killere sfeer dan het bos en het meertje van Beekse Bergen, maar met twee gedroomde headliners aan de uitersten van het hedendaagse Amerikaanse hiphopspectrum, met publiek dat zowel tekstuele vernuftigheid als gestoorde moshpits op waarde kan schatten en een stel Nederlanders dat speciaal voor dit festival iets bijzonders doet, is het een festival om naar uit te kijken volgend jaar.

Lil Uzi Vert op Rolling Loud 2023