Maar artiesten zagen ook: kennelijk zijn er wel mensen die via de secondary markt méér geld overhebben voor de tickets dan wat wij ervoor vragen. Hoe kunnen we daar zelf ook aan verdienen? Er is dus steeds meer ruimte voor prijsdifferentiatie: tickets in de golden circle zijn duurder dan die in het vak daarachter, en voor een plek met slechte zichtlijnen betaal je net iets minder. Er zijn tickets met extra’s (met early entrance, meet & greets, VIP-packages) en ga zo maar door. Ook zetten concertorganisatoren en festivals steeds vaker Ticketswap buitenspel: doorverkoop kan alleen via de eigen website. Wil je je kaartje verkopen, al dan niet voor een hogere prijs dan je er zelf voor hebt betaald? Dan draag je een klein percentage en/of extra servicekosten af aan de organisator. Dat geld komt dus niet bij een derde partij (zoals Ticketswap) in de portemonnee, maar bij de organisator zelf. Lowlands werkt dit jaar bijvoorbeeld voor het eerst met dat systeem. Een groot nadeel is dat het te goeder trouw op het laatste moment verkopen van je ene kaartje aan een vriend(in) lastig is, in de laatste twee dagen voor Down The Rabbit Hole zelfs onmogelijk bleek.
Dynamic pricing past in die ontwikkeling, maar is toch ook wezenlijk anders: het gaat om tickets in de reguliere voorverkoop die geen extra’s bieden. Al een aantal jaar wordt in Amerika, maar ook in Nederland, gebruik gemaakt van het systeem. Bruce Springsteen, man van het volk, kwam daarmee in opspraak: door dynamic pricing schoot de prijs van zijn tickets pijlsnel omhoog, sommige tickets waren zelfs eventjes voor 2500 tot 5000 dollar te koop. Live Nation-baas Michael Rapino zei daarover: ‘Er wordt níéts aan de prijzen gedaan waar de agent, artiest en manager niet mee instemmen. Als industrie zijn we nog aan het onderzoeken hoe we dynamic pricing kunnen gebruiken. Bij een paar tours hebben we het plafond van enkele tickets op 5000 dollar gezet. De realiteit is: daar verkoop je er slechts tien van. Dat is geen slimme strategie, omdat het slechte krantenkoppen oplevert. De sweet spot voor goede platinum tickets ligt ergens tussen de 500 en 1000 dollar. Dan kun je er een behoorlijk aantal van verkopen, en blij zijn dat die tickets niet naar de secondary markt zijn gegaan. Maar de prijsstelling is nog niet perfect. Met algoritmes berekenen we wat de prijzen in de secondaire markt zijn, maar de daadwerkelijke prijzen worden met de hand gedaan. Ik denk dat we snel leren over platinum tickets.’
Of en hoeveel platinum tickets er per show worden verkocht, en voor welke maximale prijs? ‘Dat is totaal afhankelijk van wat de artiest wil’, zegt Mojo-woordvoerder Marjanne Manders. ‘En het gaat nooit om alle tickets, meestal gaat het om de beste plekken van het huis.’
De prijzen die Wolters noemt voor Beyoncé, tussen de 200 en 700 euro, herkent Manders ook niet. 'Dat kan niet in Nederland geweest zijn. Een reguliere staanplaats kostte 96 euro en zal in platinum iets hoger geweest maar echt geen 700. De reguliere prijs van golden circle-tickets was 181 euro (ex servicekosten). Er zijn een paar platinum golden circle-tickets voor 365 euro verkocht, maar het merendeel zat onder die prijs.'