Wat gebéúrt er nou eigenlijk?! Net nog leek het podium steeds meer op een uit de hand gelopen bedrijfsfeest, inclusief Fever Ray (die/hen/hun) verkleed als kantoorcreep, zangeressen in kittige mantelpakjes, rondvliegende kledingstukken en malle dansjes. Nu neemt de show in de Melkweg weer een wending. Het podium wordt vol rook gepompt, Fever Ray begint vervreemdende, omlaag gepitchte vocalen te prevelen en richt de handen in Illuminati-triangel naar een straatlantaarn midden het podium. Ommmmmmm. Zo is de show van Fever Ray in de Melkweg weer vrolijk verwarrend, behoorlijk ontregelend en vooral héél erg léúk, precies zoals we van de Zweedse experimentele popartiest gewend zijn.
Verwarring was ook al het handelsmerk van The Knife, het elektronische popduo met broer Olof Dreijer waarmee ze in 2003 doorbraken. Optredens waren er niet, publieke verschijningen deden ze alleen in creepy Venetiaanse vogelmaskers en awardshows grepen ze aan als podium voor choquerende statements. Het laatste studioalbum Shaking The Habitual ging over het opschudden van gewoontes: hoe beleef je een concert? Wat is een popact? Waarover hoort een popliedje te gaan? The Knife kwam met een album geïnspireerd door abstracte, academische theorieën over gender en kapitalisme, de show in Paradiso was ronduit desoriënterend, een pikdonker podium, volgepompt met rook, vol dansers die sloegen op tribal percussie die slechts decorstukken bleken, eerder performance art dan concert.
Ook in hun solo-werk trapt Dreijer tegen de status quo, maar het is persoonlijker. De eerste Fever Ray-plaat (2009) ging over slapeloze nachten na het hebben van een klein kind, over het maatschappelijke keurslijf waarin moeders worden geperst en hun worsteling daarmee. Op opvolger Plunge (2017) sprong Karin in het diepe: die verbrak hun huwelijk, kwam uit de kast als non-binair en verkende vervolgens hun seksualiteit in de BDSM-scene, de wereld van fetisj-feesten en bondage-seks. Dat zag je ook weer terug in de videoclips van Plunge, zoals dat bizarre verkleedpartijtje/bondage-scene in 'To The Moon And Back'. 'Toen ik dat album maakte, had het gevoel dat ik mezelf moest terugeisen,' vertelt Dreijer, via Zoom, een paar weken voor de show in de Melkweg. 'Mezelf uitvogelen: wat ben ik nu? Wat verlang ik? Als je het niet geprobeerd hebt, weet je het niet. Het was een tijd van een boel... fysieke activiteiten.' Grinnik.