Wie maakte het aller-aller-allerbeste Nederlandse album van het jaar? Elk jaar verschijnen er heel wat prachtige platen binnen onze landsgrenzen, en om die rijkdom te vieren reikt 3voor12 de 3voor12 Award uit, de prijs voor het beste album van het jaar. Dit zijn de genomineerden, de twaalf mooiste Nederlandse platen die afgelopen jaar verschenen volgens onze redactie.
4B2M - 4B2M
Vier broeders, twee moeders, één debuutalbum. De gebroeders Hueting (De Staat en Jo Goes Hunting) en Hieltjes (Go Back To The Zoo) bundelen de krachten in de supergroep 4B2M, een band die met z’n vieren toch een paar decennia aan ervaring telt. Maar vergis je niet, in deze formatie dagen ze elkaar uit om weirder dan ooit te klinken. Of het nou de doldwaze spacerockriffs zijn, het synthesizergefreak, het tongue-in-cheek ‘This Is Happening’ of de lekker meta mockumentary die ze bij de plaat afleverden: de lol spat ervan af. Is this happening? Jazeker!
Animistic Beliefs - MERDEKA
Stond het debuut van het Rotterdamse duo Animistic Beliefs nog vol met vlijmscherpe, klassieke electro en techno? Dan vervlechten de Vietnamees-Chinese Linh Luu en Nederlands-Molukse Marvin Lalihatu dat op tweede plaat MERDEKA met hun roots. Het resultaat? Nietsontziende, spannende dansvloerproducties, waarin ook Indonesische klankschalen, Gamelan-achtige geluiden en Molukse drums klinken. Niet voor niets kwam het uit op N.A.A.F.I., een supervet label uit New Mexico dat met hun vooruitstrevende clubmuziek de dansvloer wil dekoloniseren.
Elephant - Big Thing
Doe het niet, het levert je niks dan armoe en frustratie op. Tja, het zal je roeping maar zijn om een indieband te beginnen. Toch ging het Rotterdamse Elephant er voor, en gelukkig maar, anders hadden we deze schitterende collectie melodieuze indiepopsongs moeten missen. Elephant voelt als een klassieke Excelsior-band in de hoek van Johan en Daryll-Ann, wars van poespas maar met een talent voor songs die blijven hangen. En zowaar, single 'Calling' is regelmatig te horen op de radio, zowel op 2 als op 3. Zwaar verdient, want het is een song om in te lijsten. Nu nog geld verdienen.
Gladde Paling - Dansmuziek
Hartstikke oneerlijk dat Gladde Paling (na een artikel van 3voor12, nota bene) wordt geschaard tussen de memetechno van Vieze Asbak en Natte Visstick. Ja, tuurlijk behoort hij tot dezelfde wave aan jonge, frisse artiesten die internetcultuur meeneemt in hun dancemuziek, maar muzikaal doet Paling echt iets anders dan de rest. Hij koppelt overstuurde drum ’n bass en geflipte dubstep aan extreem humoristische vocale samples (onder andere van vergeten Nederlandse computergames, lol) en drops die gerust drie keer over de kop vliegen. Is het gestoord of geniaal? Of allebei, mag dat ook?
Jameszoo - Blind
Er is maar één emoji geschikt voor Blind van Jameszoo: die van de exploderende hersenpan. De Bossche producer stopte zijn tweede album op Brainfeeder, het label van Flying Lotus, tjokvol grootse ideeën. Het meest in het oor springend is natuurlijk die zelfspelende robotpiano, die steeds sneller en manischer door zijn composities heen ratelt. Een eigenaardige, soms overweldigende trip.
Jiri11 - Icarus
Jiri11 laat de achterkant van zijn succes zien op Icarus, een plaat vernoemd naar een Griekse mythologische figuur die de aarde dacht te ontvluchten met nepvleugels die zijn vader met was aan zijn lichaam vast kleefde. De rapper uit Venlo vraagt zich om de Kanye-esque gospel-opener af: ‘Ligt het aan mij?’ Waarom loopt iedereen bij hem weg? Hij schetst het beeld van een depressieve rapper die probeert iets te voelen en daarbij regelmatig met zichzelf in de clinch ligt. Zoals hij het humoristisch zegt: ‘Soms heb ik beef met mezelf. Ik en ik net een oud getrouwd stel.’ Ondertussen zijn de producties – die hij maakte met Jordan Wayne – muzikaler dan ooit.
Joost - Fryslân
De manier waarop Joost Klein zijn levensverhaal vertelt op Fryslân – met een nodige portie absurdisme en surrealisme, maar ook goudeerlijk en bloedserieus – is ongeëvenaard. Een new wave-tune over PTSD, een poëtische ballad over de dood van zijn ouders én olijke fluithouse over de provincie waar zijn hart ligt: het bestaat allemaal naast elkaar in het universum van Joost. En laten we niet vergeten hoezeer hij muzikaal innoveert, door indierock te koppelen aan de geflipte beats van Gladde Paling, zelf een sped up-versie van zijn happy hardcoreliedje (over wachttijden in de GGZ!) uit te brengen en te eindigen met een Belgische kelderrave. Daarvoor verdient ook producer Tantu Beats een hele dikke shoutout.
Merol - Troostprijs
Nee, nee, Merol, je kunt niet voor eeuwig HockeyLoverz-anthems en lijfliederen voor het Amsterdams Studenten Corps blijven schrijven. Dacht Merel Baldé vast toen ze werkte aan debuutplaat Troostprijs. Nog steeds zingt de kleinkunstige zangeres met grapjes en knipoogjes, zijn er anthems over gemengd douchen en het classic Merol-liedje ‘bendronkenlaatme’. Maar op Troostprijs buigt ze zich óók over dertigersdilemma’s, hypotheken en vastgeroeste patronen, verpakt in een nu-disco jasje à la Kylie Minogue en Goldfrapp. Een tikkie subtieler, en dat jasje staat haar supergoed. Gaat Merol er dan toch met de hoofdprijs vandoor?
Philou Louzolo - African Gold
Niet zomaar een dansvloerplaat, het is Philou Louzolo’s missie-statement. Met African Gold wil-ie de zwarte roots van de dansvloer vieren, én zijn blik richten op de toekomst van de zwarte muziek. En dus hoor je zwoele amapiano, afropop en stuwende afrotech naast de diepe dansvloerhit ‘Senegal’ en stevige techno als ‘Relapse’. Het is een gigantische plaat met achttien (!) samenwerkingen en twintig tracks met nogal Een Verhaal, maar ook als je die buiten beschouwing laat is African Gold een bijzonder ambitieuze plaat.
Pip Blom - Welcome Break
Van een jong meisje met een droom is Pip Blom uitgegroeid tot een steady indieband waar je altijd van op aan kunt en de spil van een levendige Amsterdamse scene. Ook op tweede album Welcome Break staan volop tunes die blijven hangen, met drive gespeeld. Na de welkome break die pandemie heette ging Pip gewoon verder waar ze gebleven was, met tours in Engeland en een fijne grote festivalshow op BKS.
Son Mieux - The Mustard Seed
Het mosterdzaadje dat Son Mieux heet werd al heel lang geleden geplant, toen Camiel Meiresonne en zijn broertjes nog tieners waren. 2021 was het jaar waarop de boom die Son Mieux inmiddels geworden zijn meest sappige, rijpe vrucht tot nu toe gaf, in de vorm The Mustard Seed, een album vol zelfverzekerde, fonkelende indiepopnummers. Son Mieux heeft het heft stevig in handen genomen en is een band geworden die altijd levert.
Sor - Bae Doven 1,2,3
Hij was al anders dan alle andere rappers door zijn handicap: sor kampt met een ernstige beperking van zijn gehoor, waardoor hij onder andere op moet treden met een kunstmatige basversterker die hem de muziek laat ‘voelen’. Zijn muzikale gevoel is er alleen maar fijnzinniger van geworden, toont het driedelige project Bae Doven, waarop sor experimenteert met samples en flarden van klassieke muziek. Klinkt mega cheesy, maar dat is het absoluut niet.
Over de 3voor12 Award
Het beste Nederlandse album van de afgelopen 12 maanden (van 1 oktober 2021 t/m 1 oktober 2022): daar gaat het om bij de 3voor12 Award. De redactie van 3voor12 nomineert twaalf albums, een twaalfkoppige jury bestaande uit muzikanten, professionals uit de muziekindustrie, 3voor12-luisteraars en liefhebbers buigt zich over die longlist en kiest de uiteindelijke winnaar.
De 3voor12 Award wordt dit jaar voor de negentiende keer uitgereikt en behalve eeuwige roem is er ook een geldprijs van €1203,12 aan verbonden. Eerdere winnaars van de 3voor12 Award waren o.a. Typhoon, De Staat, De Jeugd van Tegenwoordig, Sevdaliza, Ray Fuego, Willem, Eefje de Visser en Luwten.
De 3voor12 Award wordt 24 november uitgereikt in 3voor12 Radio op NPO 3FM.