‘Ladies and gentlemen, here is Jérémie from Belgium!’ De achterdeur van AFAS Live zwaait open, de cameraman van de Belgische kandidaat zet zijn onzichtbare heraut-pet weer af en grijpt zijn camera. Als een joker uit een taart is daar Jérémie Makiese; voetballer, winnaar van The Voice Belgique, r&b zanger. Een knappe jongen, constateerde S10 net al even toen ze hoorde dat de Belg met haar flirtte in Shownieuws. Want zo gaat dat, de Eurovisie-gekke media zijn dol op juice, dus dat geef je. ‘Daar kan ik wel wat mee, al is die Italiaan knapper.’ Jérémie duikt in de armen van de fans die zich al de hele middag verschanst hebben naast de backstage-ingang. Er vindt vanavond een opwarm-evenement plaats, en maar liefst 27 landen zullen alvast hun liedje laten horen. Nog niet met de verbluffende jurken, visuals en dansjes waarmee ze straks in Turijn zullen aantreden, maar met Cornald Maas en Edsilia Rombley als hosts en een zaal vol vlaggetjes voelt dit toch als een verdomd aardige generale.
Tien meter rechts van de ingang staat S10, verscholen in een loading dock met een zonnebril. Ze staat daar verdekt opgesteld met de complete Nederlandse delegatie van Eurovision en haar manager Froukje Bouma, en ze rookt een sigaret. Even snel. Ze rookt eigenlijk altijd een sigaret. Dan kijkt ze even voorzichtig om het randje. Zo natuurlijk als de Belg speelt S10 het spel nog niet helemaal. Ze voelt zich nog een beetje een buitenstaander, een toeschouwer. En oh ja, ze heeft ook net 3,5 uur non-stop interviews achter de rug, met Eurovisie-fanatici vanuit heel Europa. ‘Ja, dat kan ik dus kennelijk, zo lang focussen. De AFAS werd vanmiddag even een bubbel, echt hyperfocus, daar buiten was eventjes niks. Het is heel dankbaar, want Songfestival-liefhebbers zijn vooral fan van het evenement. Dat je daaraan meedoet is al genoeg. Nu ben ik wel even kapot hoor. Ik ga straks wel even selfies maken, eerst even een momentje voor mezelf.’
Een jaar geleden bedacht S10 min of meer uit het niets dat ze naar het Songfestival wilde. Ze zat naar de show te kijken en flapte haar wens meteen op Twitter. De meeste artiesten doen daar heel geheimzinnig over. De delegatie houdt expres zorgvuldig geheim wie zichzelf allemaal aanbieden, om de lat laag te leggen voor artiesten die iets te verliezen hebben. Dat is een slimme strategie, want sinds Anouk (2013) hebben heel wat grote namen un reputatie op het spel gezet in de Eurovisie slangenkuil. Maar wat kan Stien den Hollander dat schelen? ‘Als ik een idee krijg kan ik me soms spontaan verliefd voelen. Dan wil ik het gewoon fixen. Weet je wat het ook was? Ik had met corona twee jaar lang voor niet meer dan 200 mensen opgetreden. Ik had ook geen nieuwe muziek, alleen ‘Adem Je In’ en nog één ander liedje. Ik dacht: mijn relevantie gaat weg. Misschien is dit wat ik moet doen. Ik wil gewoon op avontuur!’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?