De eerste indruk van gitarist/vocalist Fraukje van Burg? Een vrolijke Brabo, gezellig keuvelend op weg naar haar woonboerderij, superwarm en gastvrij. Niets dat verraadt dat ze een strot als een boormachine heeft. Totdat je de oefenruimte instapt, een soort kale metalkerker die eruit ziet als het decor van een Saw-film. ‘Om in de sfeer te komen,’ giechelt ze. Hier ergens moet ook de bottenverzameling liggen, die de band uitstalt op het altaar dat ze bij iedere show optuigen. Bij wijze van ritueel, omringd met kaarsen en saliebladeren. Wervels, schouderbenen, een stel kaken, schedels, ja, ook een echte mensenschedel. Aan de keukentafel, gebogen boven een dampende kop koffie, grinnikt Fraukje. Tegenover haar zit drummer Inge van der Zon. Fraukje: ‘Zet maar niet in het interview hoe we daaraan komen, dat is hartstikke illegaal.’
Goed, Doodswens dus, een Eindhovense band die zich de afgelopen jaren ontpopte tot een internationaal fenomeen. Dat terwijl Fraukje (21) en drummer Inge van der Zon (25) nog maar net zijn afgestudeerd van de Metal Factory, de Herman Brood Academie van de metal scene. Daar ontmoetten ze elkaar in 2017, en in no-time was er de EP Demo 1 op een Tilburgs label, een gig op het toonaangevende heavy muziekfestival Roadburn, en vanuit daar ging het in de zevende versnelling. Nu is er ook een debuutalbum op het invloedrijke Finse heavy metal label Svart Records, dat innige banden onderhoudt met Roadburn. Lichtvrees wordt lovend ontvangen. Door de niche pers én de Volkskrant, die een jubelende recensie schreef. Zet het allemaal op een rijtje, en Inge krijgt meteen een brok in d’r keel. ‘Als je het zo opnoemt raakt het me weer keihard hoeveel mooie mensen mooie dingen voor ons doen’, zegt ze. ‘Onze muziek is zo persoonlijk dat we het nauwelijks willen delen. Maar het raakt zoveel mensen, dat we het maar blijven delen. Ze begrijpen het, die emotie die erachter schuilt, zelfs voordat we het verhaal begonnen te delen in interviews.’
Luister naar Lichtvrees, en je begrijpt precies waar ze op doelt. De uitgebeende composities, de brute blastbeats, het kille gitaarspel, en dat geschreeuw van Fraukje, dat door merg en been gaat. Alsof het uit hun tenen komt, het dagboek van iemand die op de bodem van de put ligt en zich afvraagt hoe die er in godsnaam óóit nog uit moet komen. Het is muziek die een kleine trigger warning behoeft, juist omdat het zo menselijk voelt, zo gruwelijk oprecht. Maar wat daarachter zit? Hou je vast, het is nogal een verhaal.
(Tekst loopt door na de video...)