Voor veel clubs is dat natuurlijk wel wat lastiger. ‘Onze hele agenda voor het najaar stond al vol, en daarmee hielden we rekening met 100 procent van onze capaciteit’, vertelt Yagoub van Perron Rotterdam. Als je een grote artiest boekt, reken je op een kleine 10 tot 15 procent marge. Dat betekent dat je op een capaciteit van 75 procent in het rood loopt. Het kabinet belooft staatssteun, maar uit de kleine lettertjes zal wel blijken dat we daar geen zak aan hebben. Hoe moet je dan rekenen? Betaal je artiesten voor 75 procent uit? En je personeel? En je huur? En welke 25 procent van de kaarten maak je ongeldig? Er komen nog zoveel problemen bij kijken, terwijl die capaciteit van 75 procent nergens op gebaseerd is.’
Voor de Utrechtse club WAS zijn de nieuwe maatregelen al even frustrerend: zij zijn geen eigenaar van hun ruimte, maar huren die van de grote Werkspoorkathedraal. ‘Het is voor ons daarom op lange termijn niet rendabel genoeg om op 75 procent van de capaciteit open te zijn, daarvoor zijn onze kosten simpelweg te hoog’, vertelt programmeur Veronique de Leon. ‘Maar we willen heel graag, dus zijn nu aan het kijken wanneer er weer een gaatje is. We moeten daarin met drie agenda’s rekening houden. Allereerst is er de vraag: is de ruimte nog beschikbaar, of is er een zakelijk evenement, een fotoshoot of tv-uitzending? Daarnaast moeten we elke editie geluid en licht los inhuren, en zijn we afhankelijk van de technische leverancier. Die moet maar net kunnen, en het materiaal moet beschikbaar zijn. Ten slotte moeten de artiesten nog willen, hoewel ik daarin niet veel problemen zie. Iedereen staat te trappelen.’
Ook voor poppodia is het puzzelen geblazen: veel van hen hebben ’s avonds al reguliere concerten staan, vertellen TivoliVredenburg-nachtprogrammeur Michiel Peeters en Doornroosje-programmeur Jonatan Brand. Brand: ‘Vaak zitten die concerten in de weg, maar er komen ook weer data vrij van shows die verschoven worden. Planet Rose was in een minuut uitverkocht, het is goed om te zien dat de vraag in ieder geval groot is. Mensen smachten ernaar om in een donkere club te kunnen dansen.’ Peeters: ‘Gelukkig is het makkelijk en snel schakelen. Alle organisaties waar we mee werken zijn on board. Iedereen wil zijn feest in een avondformat gieten. Nu is het puzzelen: welke zaal is er beschikbaar? Hoe combineren we dat? We gaan morgen om 13.00 in een keer acht feesten bekendmaken.’