Er kwam weleens een RoXY-krantje uit met een stel foto’s (‘eigenlijk gewoon een uitgebreide flyer’). Er werd een stel foto’s van medewerkers en dj’s opgehangen in de club. Af en toe wilde een tijdschrift of krant een beeld publiceren. Maar verder? Verder werd er niet zo gek veel gedaan met de vele foto’s die Cleo Campert (58) maakte in de RoXY. Best maf, erkent ze zelf. Ze liep jarenlang zo’n drie dagen per week in die club rond met haar camera, kreeg per avond vijftig gulden en tien consumptiebonnen, naast een vergoeding voor de fotorolletjes. Maar wat de rol precies was van Cleo Campert, de RoXY-huisfotograaf? Geen flauw idee. Ze máákte die foto’s gewoon, en dj Joost van Bellen vond het ook wel een glamorous idee dat er altijd een fotograaf rondliep in de club. Maar de duizenden, misschien wel tienduizenden kleinbeelddia’s die ze er maakte? Die lagen vooral te verstoffen in haar privéarchief.
Een paar jaar geleden besloot Campert een goeie 3000 dia’s te digitaliseren, en daaruit maakte ze het flinke vuistdikke fotoboek Het RoXY Archief 1988 - 1999, dat deze week is verschenen. Een historisch werk, want nooit eerder verschenen zoveel foto’s van de club waar de Nederlandse house-oerknal plaatsvond. Het is een uniek kijkje in de club die een blauwdruk zou vormen voor de Nederlandse housecultuur, waar artiesten als Björk, Boney M en Boy George optraden naast dance-pioniers als Underground Resistance, Frankie Knuckles en Moby. Waar het publiek zichzelf tot attractie verhief en de dansvloer steevast een kleurrijke bende werd. ‘Ik word er zo blij van als ik deze foto’s weer zie’, vertelt Campert met het boek in handen. ‘Bij elke foto heb ik een lijntje naar het moment dat ik de foto maakte. Een kleine situatie, een gedachte, of een herinnering aan die persoon. Dan ga je zo de intensiteit weer in.’