Er hangt een groot duister vraagteken boven Le Guess Who?, als een naderende donderwolk. Wat gaat er dit weekend gebeuren? Zou het festival voor de finish struikelen over de aanstaande lockdown? Zou het vierdaagsfestival ruw tot twee dagen worden teruggesnoeid? Of zouden we door het oog van de naald kruipen? De sfeer is gespannen in Utrecht, op de trappen van TivoliVredenburg, in EKKO en in de Janskerk. Er loopt alweer veel publiek met mondkapjes op. Twee jongens die speciaal voor het festival vanuit IJsland zijn komen overgevlogen hebben geen flauw idee van de aanstaande maatregelen. Een groepje hipsters uit de UK ook niet. Maar het gros van de bezoekers is op de eerste dag van het stadsfestival angstig voor het onbekende.
Maar het onbekende, dat is wat Le Guess Who? altijd heeft omarmd. Het vraagteken werd hun wapen. Le Guess Who? zette over het afgelopen decennium steeds meer in op acts die je vrijwel nergens anders op de festival-lineups terugziet, op artiesten die op zoek gaan naar een volstrekt eigen muzikale taal. Met dat vraagteken dagen ze iedereen uit om verder te kijken: zichzelf, hun publiek én de artiesten.