Zweedse songwriters hebben patent op de pophit. Al decennia lang. Blader je even door de annalen, dan zie je dat de lijstjes-dominerende pophits (Britney Spears, Backstreet Boys, Taylor Swift, Christina, ga zo maar door) veelal een lijntje met Stockholm hebben. Sterren als Ariana Grande en The Weeknd vliegen over naar Stockholm om samen te werken met sterrensongwriters als Max Martin en Shellback, en ondertussen is er een flinke kliek talentvolle popsongwriters omheen gevormd. Ja, je kunt wel stellen dat ‘de Zweedse songwriter’ een fenomeen is geworden. Een kleine maand geleden nog promootte de Amerikaanse band Green Day hun album met een sneer naar de Noordelijke pophitfabriek. ‘Geen Zweedse songwriters. 100 procent pure rock.’ Dan weet je wel hoe diep het gaat.
Goed, misschien noemen ze Max Martin niet bij voornaam, maar als headhoncho van de Zweedse pop kun je wel met enige zekerheid zeggen dat die opmerking betrekking heeft op Martin, de koning van de Zweedse pop. Als jonge metalhead werd hij in 1993 opgepikt door de Zweedse producer Denniz PoP, die tracks heeft geschreven voor onder anderen Backstreet Boys en N'Sync. Onder zijn vleugels groeide Martin uit tot een baken in de Zweedse muziekindustrie. Eerst doordat Martin mee mocht schrijven aan het tweede album van de Zweedse popgroep Ace Of Base, dat internationaal was doorgebroken. Aan het einde van de jaren negentig gaf Martin de Backstreet Boys zelfs hun grootste anthems, 'Everybody' in 1997 en 'I Want It That Way' in 1999. Hij schreef Britney Spears grootste hits, mag songs als 'I Kissed A Girl' en Pink's 'So What' ook op z'n CV zetten, heeft een paar van de beste singles van The Weeknd geschreven en is bovendien een spil in Ariana Grande's carrière geweest. Alleen Paul McCartney en John Lennon schreven meer nummer 1-hits dan Martin.
Ondertussen is Zweden een kweekvijver voor songwriterstalent: Shellback, Red One, Carl Falk, Tim Bergling en Rami Yacoub bijvoorbeeld. Maar ook jonge, talentvolle songwriters als Ilya Salmanzadeh (die meewerkte aan Grande's thank u, next) en Noonie Bao, die songs schreef voor Carly Rae Jepsen en Charli XCX. Volgens popjournalist Tina Mehrafzoon, die bij het Zweedse radiostation Sverigesradio werkt, heeft het succes van de Zweedse pop alles te maken met Martin’s werkethiek. ‘Juist omdat hij niet alleen werkt, het is een groepsinspanning. Het ambacht over hoe je een song schrijft en produceert wordt daardoor constant overgedragen aan nieuw talent, waardoor het level hoog blijft. Hij is heel erg goed in het oppikken van jong talent.’
Alhoewel dat zeker niet betekent dat Martin van alles uit handen geeft. Juist het bijzondere aan zijn songwriting is hoe totalistisch zijn perspectief is. In een interview met de LA Times vertelde hij: 'Ik wil deel zijn van iedere noot, iedere moment dat in de studio gebeurt. Niets mag vergeten of gemist worden. Ik ben een perfectionist. De producer moet besluiten wat voor muziek er wordt gemaakt en hoe het klinkt. Alles, van het waarom tot het wanneer en wat.'
Luister hieronder naar de Zweedse songwritersspecial inclusief songs. Tekst loopt door onder de mediaplayer.