Eigenlijk is het ontzettend schattig, hoe enthousiast Dan Snaith wordt wanneer hij vertelt over die ene keer dat Frank Ocean een track van hem draaide tijdens zijn Blonded radioshow. Hij glimlacht er zijn typische gulle glimlach bij, in een gesprek dat toch al aanvoelt als een gesprek met een favoriete oom. Als je tenminste een oom hebt die een doctoraat in wiskunde heeft, daarnaast intieme dansvloeranthems maakt en wiens muzieksmaak ook als een bloemlezing van popgeschiedenis voelt. En dan vertelt hij je ook nog eens doodserieus dat hij megaveel naar de meest commerciële hiphop van nu luistert. Frank Ocean, tuurlijk, maar ook gewoon Gunna en Post Malone.
Oké, het is niet per se verrassend dat Caribou ontzettend van hiphop houdt. Je hoort in zijn platen die voorliefde voor hiphopbeats en oldschool boombap en dat hij met A Tribe Called Quest en Madlib is opgegroeid, daar maakt hij geen geheim van. Sterker nog: je zou zelfs kunnen stellen dat zijn voorliefde voor de hiphop een boel van zijn andere interesses aanwakkerde. Neem nou die soulplaten die hij onder zijn dj-alias Daphni over de festivals strooit. ‘Daar komt het vandaan: opgroeien met hiphopplaten, die al die oude soul- en funk sampleden, waardoor ik wilde uitvogelen wat die originele samples waren.’
In zekere zin is zijn liefde voor hiphop ook nostalgisch, vertelt hij. Maar het moment dat Frank Ocean – één van de meest relevante artiesten van deze eeuw – zijn track draaide, raakte dat juist aan het tegenoverstelde: zijn relevantie, in het hier en het nu. ‘Het voelde alsof ik deel ben van een muzikaal gesprek waar ik zelf ook in ben geïnteresseerd.’
Een groot deel van zijn werk zit juist diep in het verleden verankerd. Hij begon met Aphex Twin-achtige IDM, schreef een album geïnspireerd door stuwende krautrock en stortte zich vervolgens op psychedelische pop. Stuk voor stuk goede albums, maar dus ook doordrenkt met nostalgie. ‘En daar ben ik ontzettend trots op, maar het refereert allemaal naar een specifieke tijd in het verleden. Daarna vroeg ik me af: wat voegt mijn muziek nog toe als het allemaal zo retro en nostalgisch is? Ik wil muziek maken die het gesprek aangaat met het moment waarin we leven. Qua thematiek en teksten, maar het moet ook in het muzikale landschap van nu passen.’
Tekst loopt door na de foto.