Met een pittig festivalseizoen achter de kiezen is het hoog tijd om de balans op te maken: welke dj’s hebben afgelopen zomer op de Nederlandse festivals bewezen dat we echt niet meer om ze heen kunnen? Wie gaan we de komende tijd hopelijk op flink wat affiches terugzien? Bij wie moet je zo snel mogelijk op de dansvloer springen?

Kamma & Masalo

Deze Rush Hour-consorten klimmen al jaren de ladder op, maar tijdens dit geslaagde festivalseizoen heeft het duo zich naar het volgende niveau getild: na Strange Sounds From Beyond uit te spelen met een van de meest climactische momenten van dit festivalseizoen (bizar hoe lang die opbouw naar Moroder’s ‘The Chase’ werd uitgesponnen) nailden ze hun Boiler Room-debuut met een warme, open sound. Vaak worden ze in één adem na elkaar genoemd, wat misschien een beetje te kort doet aan hun afzonderlijke verdiensten – check vooral even Masalo’s New Dance EP, zijn onlangs verschenen track ‘Yera’, en Kamma’s fijne Lentekabinet-set – maar b2b is hun muzikale chemie moeilijk te ontkennen.

Waar kun je ze zien?
o.a. Shelter: Festimi x Cooking with Palms Trax ADE op 19 oktober

Violet

Met een mega-avontuurlijke set waarin bizarre pop-edits hand in hand gingen met nineties rave, straffe wave, Zuid-Afrikaanse gqom en Portugese batida was Violet de openbaring van Lentekabinet, en dat deed ze nog even dunnetjes over tijdens haar spannende set op Wildeburg. Tegendraadse sets, onderbouwd met een matchende mentaliteit: vanuit Lissabon runt ze haar eigen label Naive, dat vorig jaar uit werd geroepen tot één van Mixmag's top 25 labels, is ze resident bij het Portugese queerfeest mina en zette ze ook een platform op voor de activistische underground, Rádio Quântica. Er staan nog geen boekingen vast voor ADE, maar een verschijning van Violet achter de booth zal vast niet lang uitblijven.

KI/KI

Deze resident van het Amsterdamse queerfeest Spielraum is de grootste buzz-naam van het moment, en dat was te zien aan de smoordrukte toen ze afgelopen Lowlands de X-Ray volledig platwalste. KI/KI kwam uit het niets de scene opdoemen als een felle linkse, en dat is ook meteen een mooie analogie voor de drive van haar dj-sets: haar voorliefde voor de 90s smelt ze om in energieke sets vol loeizware raveplaten, vroege trance en Belgische New Beat waardoor de zaal in no-time bij elkaar op de schouders staat. Nu Job Jobse haar onder zijn vleugels heeft genomen kun je er geld op inzetten dat KI/KI dit jaar flink wat kilometers gaat maken. Ondertussen heeft ze haar eerste gigs in Berlijn al achter de rug, en met boekingen in Engeland, Frankrijk én een paar toffe Nederlandse gigs (waaronder Draaimolen!) voor de boeg ziet het er naar uit dat KI/KI's opmars de komende tijd geen tandje lager gaat. Check hier KI/KI's DJ Shortlist.

Waar te zien?
o.a. Zeezout op 7 september, Draaimolen op 14 september en Spielraum op 17 oktober

Roza Terenzi

De Australische Katie Campbell, alias Roza Terenzi, is nog zo’n naam die je opeens overal zag opdoemen. Na in 2018 een handvol EPs uit te brengen – waaronder op het obscure Nederlandse label Kalahari Oyster Cult –, haar eigen radioshow te beginnen en haar eerste internationale gigs te boeken, bracht ze in 2019 een smaakvolle EP uit op Dekmantel Records en had ze boekingen in the pocket voor Primavera, Lentekabinet, én stond ze met maar liefst twee sets op Dekmantel. Met haar hyperenergieke zapset vol breaks, electro en rave bij de Red Light-stage was ze de verrassing van de dag, en haar Boiler Room-debuut smaakte eveneens naar meer. Ondertussen heeft ze er rustig nog een EP’tje uitgeknald - deze Dekmantel-darling gaan we ongetwijfeld snel weer terug zien komen.

upsammy

Dankzij de combinatie van ingetogen, abstracte dj-sets vol experimentele dansmuziek en haar eigenzinnige producties zit Thessa Thorsing al vanaf het moment dat ze op de kaart verscheen tegen haar doorbraak aan te schuren, maar 2019 lijkt daarvoor het definitieve jaar te zijn. Onder de vleugels van de School maakte ze flink wat uren op de teller, dit jaar mocht ze daar ook nog eens een trits festivals aan toevoegen, van DGTL tot Primavera en Lentekabinet tot Lowlands. En dan hebben we het nog niet eens gehad over die buitenaarse EP Branches On Ice, of die met IDM-doorspekte ambient langspeler die ze dit jaar uitbracht op het Rotterdamse label Nous’Klaer.

Waar te zien?
Eilân op 12 september, Draaimolen Festival op 13 september en het Weekend bij de School tijdens ADE.

Parrish Smith

Als één van de meest compromisloze Nederlandse DJ’s van het moment is Parrish Smith niet schuw van een beetje verwarring op de dansvloer. Neem alleen al zijn afsluitende set op Strange Sounds From Beyond, waarin hij zijn industrial zomaar afwisselde met een Vince Staples of slowthai-track, of die stormram van een Dekmantel-set dit jaar, waarbij hij bij de Boiler Room paniek zaaide met trashmetal en loeizware techno en gabber. In het elektronische circuit maakt hij al jaren golven, met EPs op Knekelhuis, het toonaangevende label L.I.E.S en op Dekmantel. Of dan zijn live-act in samenwerking met Mark Knekelhuis, Volition Immanent, en zijn boekingsagenda, waar al jaren high-profile gigs tussen zitten. Maar dit jaar kunnen we echt niet meer om hem heen, nu hij is uitgegroeid tot een Strange Sounds From Beyond afsluiter en zijn Boiler Room nailde.

Waar te zien?
o.a. Draaimolen Festival op 14 september, bij het Weekend bij de School tijdens ADE en Rebekah Invites op 17 oktober.

Kampire

Wereldwijd had Kampire haar grote doorbraak in 2018, en dus mochten we deze Oegandese dj het afgelopen festivalseizoen in de volle breedte aanschouwen, op zowel Rewire als Down The Rabbit Hole, Lentekabinet én Lowlands. Geen wonder: met haar Nyege Nyege-collectief is Kampire dé meest gehypete naam uit Oost-Afrika, en hun gelijknamige festival is het belangrijkste festival van de regio. Dat is dan ook het geluid dat Kampire in haar sets vertegenwoordigd: bass-heavy elektronica vol kronkelende polyritmes met baile funk, kuduro, gqom, soukous en allerlei andere, innovatieve genres. Niet alleen Kampire breekt ermee door, maar haar sound loopt parallel met de nadruk op gqom en andere polyritmische elektronica die tegenwoordig een boel dj-sets in glippen.

Identified Patient

De Nederlandse Job Veerman heeft er al een tijdje de vaart lekker in: met zijn, rauwe, sexy technoproducties met EBM-ondertoon harkte hij boekingen van high-profile partijen zoals De School en een keur aan Nederlandse festivals binnen, met zijn Boiler Room-set op Dekmantel als het imposante hoogtepunt. 2019 voelt als een belangrijk omslagpunt in zijn carrière: hij bracht in een rottempo EPs uit op Pinkman en Dekmantel, waarop wederom de vocalen van Sophie Du Palais een sleutelrol speelde, én hij gooide er nog een EP uit met de Red Light's Hugo van Heijningen onder de noemer Stallion’s Stud. Met zijn sets op Dekmantel en zijn set in de X-Ray op Lowlands illustreerde hij nog maar effe fijntjes waarom hij op het moment een van de heetste namen in Nederland is.

Waar te zien?
o.a. Zeezout op 7 september en bij het Weekend bij de School tijdens ADE.

Eris Drew

Eris Drew is een geliefde dj onder een boel van jouw favoriete dj’s, en dat is misschien wel te wijten aan de bijzondere filosofie vanwaar ze haar muziek benadert. Wat ze zelf ‘the Motherbeat’ noemt was voor haar de positieve drijfveer in het accepteren van haar trans-zijn, een energie die zich op de dansvloer laat vertalen naar extatische dj-sets waarin Eris Drew haar skills als oldschool mixer volledig kan etaleren.  Afgelopen ADE torende Eris met kop en schouders boven de rest uit, en haar b2b's met haar partner Octo Octa zijn al even vertederend als goed. Met al die rave- en houseclassics en heerlijke breaks was haar set een soort uitvergroting van haar Raving Disco Breaks-mixtape, de eerste release van haar nieuwe label T4T LUV NRG, dat streeft naar inclusiviteit op de dansvloer. Eén van de eerste haltes in de clubtour van het label is de School.

Waar te zien?
Draaimolen Festival op 14 september en de T4T labelavond in de School op 6 oktober.

Batu

Zijn Dekmantel Selectors-mix werd benoemd als één van de allerbeste van 2018, dus echt een wonder was het niet dat de Engelse dj Batu het dit jaar op Dekmantel niet één, maar twee keer dunnetjes mocht overdoen. Zijn Greenhouse-set was het muzikale hoogtepunt van het festival dit jaar, vol wendingen en verrassend effectieve contrasten die je als gewone sterfeling maar moeilijk voor kunt stellen: van opzwepende gitale percussie en bass naar uit elkaar brokkelende techno, via bailefunk naar opgefokte smurfendancehall om vervolgens weer uit te komen bij Fatima Al Qadiri en Egyptische trap. Zo breed georiënteerd werd zijn Boiler Room-set de dag erna niet, maar we mogen wel stellen dat het de precedent is voor een terugkomst. Bovendien zal zijn progressieve technolabel Timedance in de tussentijd ongetwijfeld een boel verrassende releases de wereld insturen.

Bruce

Nog zo’n naam uit Bristol om in de gaten te houden. Nee, écht, de connectie is zelfs nog wat nauwer. Bruce had al een paar EPs bij onder anderen Batu’s Timedance op zijn naam staan voordat zijn debuterende LP op Ben UFO’s label Hessle Audio verscheen. Daarop was vooral ‘What’, een adrenaline-opwekkende dollemansrit van een technotrack met ijzingwekkende schreeuwvocalen, een onverwachte dansvloerhit. En zo bizar als die track was, zo ook zijn Boiler Room-set op Dekmantel, met een mix van dancehall, industrial, pop-edits, techno, UK dance en zelfs Nirvana, een ritje waarna hij zelf ook nog eens als een punkrockster over de schouders van zijn publiek duikelt. Bruce heeft er al een paar gigs in Nederland, waaronder bij de School, opzitten. Die zullen we vast binnenkort weer terugzien.