Meer dan een halfjaar loopt de tease-campagne rond Stranger Things 2 al. Trailers, games, plot-leaks, interviews met de hoofdrolspelers, alles wordt ingezet om de kijker lekker te maken voor de première van het nieuwe seizoen, dat niet toevallig precies in het Halloween-weekend online verschijnt. Want dat is Stranger Things: classic science fiction horror, gestoeld op de klassieke films van Wes Craven of John Carpenter in de jaren zeventig en tachtig. De eerste serie speelde zich ook nog eens af in 1983, wat de weg vrij maakte voor een perfecte stijloefening.
Kunnen we stellen dat minimaal de helft van het succes van Netflix serie Stranger Things te danken is aan de adembenemende theme song, begeleid door die prachtige rode letters? De enige theme song van een drama-serie die je niet skipt, toch? Hij is gemaakt door een obscure band genaamd S U R V I V E uit Austin, Texas, die ineens in een complete wervelwind terecht kwam. Afgelopen weekend ging seizoen 2 in première en binnenkort komen de makers hun soundtrack live uitvoeren.
Een tafel van 12.000 dollar
Het geinige is dat de serie bedacht en gemaakt is door de broers Matt en Ross Duffer, een tweeling die geboren werd in 1984, een jaar later dan het verhaal van hun serie. De muziek die ze speciaal lieten maken komt van twee dertigers genaamd Kyle Dixon en Michael Stein, leden van de band
S U R V I V E. Die bestaat al een jaar of tien, en dat je nog nooit van ze gehoord hebt, is niet zo vreemd. Hun eerste echte album verscheen in 2012 op het Duitse Mannequin, een labeltje dat eigenlijk alleen bekend is bij liefhebbers van obscure synth wave en ambient. De releases daarvoor verschenen alleen op cassette, en daar zijn ze zelf nog wel het meest trots op.
Begin vorig jaar, nog voor Stranger Things een hit werd, bracht S U R V I V E een album uit op Relapse Records, een befaamd metal label, dat ook bands als Baroness, Mastodon en Dillinger Escape Plan in zijn catalogus heeft. Vreemd? Nee hoor, dat vindt Kyle Dixon zelf niet. ‘Er is een natuurlijk connectie tussen heavy metal en horror, vooral in het artwork. Het gekke is natuurlijk: de muziek in de klassieke horrorfilms waar metal zijn inspiratie uit haalt, is vaak helemaal geen metal. Het is vaak synthesizermuziek, soms heel abstract. Metalfans denken dan: het is donker en angstaanjagend, daar hou ik van. Als mensen op die manier bij onze muziek terecht komen? Prima!’ Live sleept S U R V I V E doorgaans iets meer dan een dozijn synths het podium op, plus de nodige samplers. De waardevolle drumcomputers hebben ze allemaal in samplers verwerkt. ‘Anders heb je een tafel vol met alleen maar drumcomputers, die bij elkaar 12.000 dollar waard zijn. Dat is toch een beetje overdreven.’
Bij ‘metal’ moet je trouwens wel eerder denken aan de experimentele scene rond Roadburn, waar vaker soundtrack-achtige muziek opduikt. Zo is Roadburn-baas Walter Hoeijmakers superfan van de Italiaanse band Carpenter Brut, die zich gewoon letterlijk naar regisseur en soundtrack-icoon John Carpenter noemde. Het festival nodigde ook een paar keer Goblin uit, ook een Italiaanse band, die in de jaren zeventig en tachtig soundtracks maakte bij de occulte films van Dario Argento. ‘Er zitten vaak progrock elementen in die muziek, en dat snappen metalliefhebbers wel.’
Die metal-connectie, die snappen de jongens van S U R V I V E dus zelf ook wel. En het is underground, dus het voelt goed. Maar wat moet je ermee als EDM-producer Deadmau5 ineens met je werk aan de haal gaat? Want dat deed ie: de Canadees vogelde in zijn studio uit met welke apparatuur het Stranger Things thema gemaakt was, en maakte een eigen versie van meer dan twee uur. ‘Bizar, zo weird’, zegt Michael Stein. ‘Er waren mensen die Deadmau5 een opportunistische lul vonden, maar dat zul je mij niet horen zeggen. Als iets zo snel populair wordt als Stranger Things, willen mensen gewoon hun eigen versie maken, zo gaat dat.’
Toch merk je dat er een soort bescherm-reflex optreedt. De muzikanten verklaren vooral wat ze niet zijn. Ze zijn geen soundtrack-revival act, maar ja, als iemand ze vraagt hun band te omschrijven, ontkomen ze er zelf ook niet aan. Dat hun muziek in filmkringen circuleerde was echt zo gek niet. Maar nee, ze waren in principe niet van plan het Stranger Things thema in hun setlist op te nemen. ‘Eigenlijk vinden we de muziek van Stranger Things zelf een beetje kinderachtig. Dat hoort ook zo, want het is een serie waarin kinderen de hoofdrol spelen. Maar wat we normaal maken is wat heavier, donkerder, minder lichtvoetig. Daarom voelt het een beetje gek om het in onze S U R V I V E set te verwerken. Bovendien bestaat de soundtrack uit hele korte stukjes muziek. We hebben het wel een paar keer geprobeerd, maar het voelde toch gek.’
Maar kennelijk zijn de mannen nu toch van gedachten veranderd. Deze week kondigde het Rewire festival in Den Haag aan dat Kyle Dixon en Michael Stein hun soundtrack live komen uitvoeren. En waarom ook niet. Het mag dan wel lichte muziek zijn naar hun eigen smaak, de Stranger Things soundtrack staat wel degelijk vol met hele mooie moody synthflarden. En bovendien: waarom zou je het puzzelstukje negeren dat alles op zijn plek liet vallen? ‘Zo is het ook’, zegt Dixon. ‘Op wat voor manier mensen ook bij onze muziek terecht komen, als ze het maar mooi vinden.’