Hoeveel stroboscopen heeft Evian Christ eigenlijk meegenomen? Het lijken er wel duizend. Binnen vijf minuten nadat de noord-Engelse producer zijn ravemachine in de X-Ray heeft aangezet, ligt je oriëntatievermogen volledig overhoop. De zaal is volgepompt met rook, waarna de op het publiek gerichte lampen sneller en sneller beginnen te flikkeren. Rode ruitjespatronen vervloeien naar okergele strepen naar blauwe ijsbloemen naar groene balken. Je ogen sluiten helpt niet. Je blijft de hallucinante beelden dwars door je oogleden zien. Het is verwarrend en beangstigend en een van de extreemste lichtshows die de X-Ray ooit heeft meegemaakt.
Wellicht heeft Evian Christ’s Joshua Leary de hypnotiserende kracht van stroboscopen afgekeken van de Oostenrijkse kunstenaar Kurt Hentschlager, die aan het begin van deze eeuw langs festivals trok met de zintuigontregelende installatie Feed. Destijds stonden er ambulances klaar voor mensen die epileptische aanvallen kregen of in paniek raakten. Zo ver komt het nu gelukkig niet, maar lang niet iedereen trekt de extreme show van Evian Christ, die in het flikkerlichtpandemonium een intense dj-set draait waarin hij hardcore ravebeats laat botsen met rap-samples en jaren negentig-trance.