De Staat is op weg naar de HMH
'I'm only living when I get on screen,' zingt frontman Torre Florim op het vandaag uitgebrachte vierde album O. Dat lijkt De Staat zich flink te hebben ingeprent, want deze show op Eurosonic Air is uiterlijk tot in de puntjes verzorgd. Die onheilspellende donderwolkvisuals bij 'Murder Death', die hartmonitor bij 'Make Way For The Passenger'. Maar vooral dat moment na 'Get On Screen', waarbij een camera op het podium wordt geplaatst die rechtstreeks met het grote scherm is verbonden – Florim zingt 'Help Yourself' er recht in. De tent smult, en wanneer Florim voor afsluiter 'Witch Doctor' midden tussen het publiek gaat staan, weet dat precies wat het moet doen: net als in de clip ontstaat een flinke circle pit met Torre Florim in het midden. (FV)
Ja maar De Staat, dat kennen we nu toch wel?
Niet op deze manier. Het hele plaatje klopt, en de band voelt perfect aan wat het publiek wil: 'Input Source Select' wordt tegenwoordig gewoon in de veel bekendere Vinticous Version gespeeld.
Dat klinkt inderdaad als een goede show. Hoe viel het nieuwe werk?
Erg goed. Het nieuwe album beslaat de helft van de set, maar het voelt alsof De Staat die nummers al jaren speelt.
Zijn ze nu dan niet toe aan een groter podium?
Gezien het gemak waarmee een tent als deze – toch zo'n anderhalf keer Paradiso – op z'n kop wordt gezet, in een tijd waarin Kensington en Dotan een Ziggodome uitverkopen, moet De Staat de HMH toch zeker aankunnen.