Begin juni moet eindelijk het langverwachte antwoord van Apple op Spotify komen: een streaming muziekdienst die onder de iTunes-vlag gelanceerd wordt, en die Apple terug moet brengen naar het front van de muziek. Over de invulling valt nog een hoop te speculeren, maar een ding is al vrijwel zeker: de streamingdienst van Apple kent geen gratis variant met reclame. Bronnen dichtbij Apple vertellen niet alleen dat, uit de muziekindustrie sijpelt ook meer en meer naar buiten over de druk die het bedrijf uitoefent op andere partijen. Dat gaat zelfs zo ver dat de autoriteiten in de EU en de VS onderzoeken of het bedrijf geen grenzen overgaat. Apple zou koste wat kost voor de lancering van hun eigen dienst af willen van de gratis variant van Spotify.
Spotify is niet de enige die onder druk staat. Onlangs werd bekend dat Sony - een van de andere major labels - de duimschroeven aandraait bij Soundcloud, het platforms dat vooral bij dj’s heel populair is. De muziek van populaire Sony-artiesten als Adele, Hozier en Miguel is niet meer op Soundcloud te vinden, omdat de partijen er niet uit komen. Ook wij bij 3voor12 merken het verschil met een paar jaar geleden. Nu Spotify serieuze vormen aan begint te nemen, zijn steeds meer partijen huiverig om hun muziek nog gratis aan te bieden via bijvoorbeeld de Luisterpaal. Ook hier is Universal het meest strikt: in principe mag er niets, of het nu gaat om een grote ster als Ben Howard, of lokaal talent uit de Top-Notch stal. Waar pre-release stream eerst nog gezien werden als promotie van fysieke of digitale verkopen, moeten streams nu zelf voor de inkomsten zorgen.