Schrijven als Karel Appel
"Ik dacht: dat doe ik wel even, een half jaar, anderhalf. Ik heb zoveel meegemaakt, zoveel mensen ontmoet, als ik dat allemaal bij elkaar gooi, kom ik er wel." Natuurlijk, Joost van Bellen heeft het allemaal meegemaakt. Hij was een van de eersten die house draaide in de RoXY in Amsterdam, werd later zelfs artistiek leider van de club. In Rotterdam werd hij bekend met het concept Speedfreax, de laatste tien jaar richt hij zich op clubavond Rauw in Amsterdam en Utrecht, en op het kleurrijke zomerfestival Valtifest. En die nieuwe tent op Lowlands met paaldanseressen en psychedelische garagerock, de Titty Twister? Juist, Joost van Bellen. 'Dance-dinosaurus', noemt hij zichzelf liefkozen. Legende, noemde men hem massaal toen vorig jaar het 25-jarig jubileum van de house in Nederland gevierd werd. Hij liet zich die heldenjas gewillig aantrekken, bescheiden als hij is. "Laat mij die oude held maar zijn", zegt Van Bellen.
"Ik dacht: dat doe ik wel even, een half jaar, anderhalf. Ik heb zoveel meegemaakt, zoveel mensen ontmoet, als ik dat allemaal bij elkaar gooi, kom ik er wel." Natuurlijk, Joost van Bellen heeft het allemaal meegemaakt. Hij was een van de eersten die house draaide in de RoXY in Amsterdam, werd later zelfs artistiek leider van de club. In Rotterdam werd hij bekend met het concept Speedfreax, de laatste tien jaar richt hij zich op clubavond Rauw in Amsterdam en Utrecht, en op het kleurrijke zomerfestival Valtifest. En die nieuwe tent op Lowlands met paaldanseressen en psychedelische garagerock, de Titty Twister? Juist, Joost van Bellen. 'Dance-dinosaurus', noemt hij zichzelf liefkozen. Legende, noemde men hem massaal toen vorig jaar het 25-jarig jubileum van de house in Nederland gevierd werd. Hij liet zich die heldenjas gewillig aantrekken, bescheiden als hij is. "Laat mij die oude held maar zijn", zegt Van Bellen.
En Joost van Bellen kan schrijven, weten we van zijn Rauwblog en van de kleurrijke verslagen van SXSW en de Miami Winter Music Conference op 3voor12. Joost schrijft als een soort Karel Appel, die met groot geweld de woorden tegen het papier kwakt. Zo werkt het niet met een roman, merkte hij al snel. Correctoren tikken hem op de vingers als hij van de verleden naar de tegenwoordige tijd verspringt, een prachtige passage over India moet er uit, en die details, al die details. "Ik heb al vreselijk veel geschrapt, veel omschrijvingen van plekken waar de personages zijn. Voor mij maken al die details uit. In een verlopen homobar op 2nd Avenue drink je een Rolling Rock biertje en sla je jagers achterover. In een over de top jetset restaurant op South Beach drink je moeilijke cocktails. Het is een kleur verf die je kunt geven aan een bepaalde situatie."