Thomas Azier gaat naar de Verenigde Staten. Het New Yorkse Casablanca Records, dat onderdeel is van Republic Records (o.a. Lil Wayne, Pearl Jam, Little Dragon), heeft hem gecontracteerd. “Het is ongelofelijk”, vertelt Thomas enthousiast. “Heel weinig mensen kennen mijn muziek en ik word al getekend. Normaal worden voornamelijk Europese acts waar weinig risico aan zit naar Amerika gehaald. Bijvoorbeeld artiesten met een succesverhaal of artiesten met een gigantische hit, zoals Kavinsky (die ook op Vertigo/Mercury in Frankrijk zit). Ik voel me erg vereerd dat het label bereid is te investeren in iemand die dit niet heeft. Dat geeft veel vertrouwen en dat kan ik wel gebruiken na het afronden van mijn album.” Hij heeft namelijk jaren gewerkt hieraan. Thomas werd opgepikt door Republic toen hij had getekend bij het Franse label Vertigo/Mercury.
Het verschil tussen New York en Berlijn
Toen het label erachter kwam dat Thomas ook voor anderen muzikanten schreef, werd hij meteen de studio ingeduwd. “Toen moest ik meteen samenwerken met artiesten van zeer hoog niveau. Dat was te gek en echt iets voor mij. Ik sta altijd open voor nieuwe dingen en samenwerkingen met toffe muzikanten”, zegt Thomas. Welke artiesten dat zijn mag hij helaas nog niet zeggen, maar aan zijn enthousiasme te merken zijn het artiesten die hij bewondert. Volgens Thomas kunnen Europese acts, zoals hij, zeker iets toevoegen aan het Amerikaanse muzieklandschap. “De Europese sound wordt toch vaak als exotisch gezien in de States. Dat is iets waar we trots op mogen zijn. En daar liggen kansen voor acts zoals ik.” Samenwerken doet Thomas Azier nu al onder meer met de Belgische songwriter Stromae. “Ik heb niet meegewerkt aan de nieuwe single Papaoutai, die nu in Nederland een grote hit is, maar wel aan het album van de Belg. Het is leuk om betrokken te zijn bij het creatieve proces van iemand anders.”
Hoewel Europa de basis is voor Thomas kijkt hij er naar uit om in de toekomst meer in de Verenigde Staten te zijn: “Artiesten daar zijn echt next-level. Vergeleken met Berlijn ligt het niveau daar veel hoger. Het verschil tussen de twee steden is dat de beste muzikanten zich in New York verzamelen. Wellicht door de lage huurprijzen in Berlijn trekt het ook mindere muzikanten aan.” Hierdoor besloot Thomas om alles zelf uit te vinden. Hij vindt het desalniettemin wel jammer dat er weinig mensen waren, die hem van feedback konden voorzien, buiten co-producer Robin Hunt. “Op gegeven moment word je dan gek. Elke snare op het album heb ik bijvoorbeeld zelf ingespeeld. Op gegeven moment hoor je elk detail van de muziek en wordt het een grote waas. Het is fijn als iemand dan zegt of die snare sound tof is of niet.”
BKS Festival als hoogtepunt en het nieuwe album
Over het hoogtepunt van de afgelopen zes maanden hoeft Thomas niet lang na te denken: “Zo’n festival als Best Kept Secret Festival had ik nog nooit meegemaakt. Iedereen ging los en dat terwijl niemand mijn muziek kende op twee singles na.” Op het festival speelde hij voor het eerst buiten en ook nog is op een wat vroeger tijdstip dan zijn gemiddelde optredens. “Ik had echt een goede spot op het festival. Normaal speel ik liever ’s nachts, maar het was nu al perfect donker”, aldus Thomas. Een goede spot was het zeker, want hij speelde tegelijk met de singer-songwriter Damien Rice. Een perfect contrast, want degene die geen zin hadden in luistermuziek, konden bij Thomas dansen.
Over de toekomst maakt hij zich geen zorgen, hij zit immers met een luxeprobleem. Thomas woont en werkt in Berlijn en heeft een platencontract in Frankrijk en Amerika. “Het wordt behoorlijk druk de komende tijd om mijn plaat te promoten. Ik ben pas een keer New York geweest, maar ik heb het vermoeden dat je daar toch amper slaap nodig hebt. Ik sliep daar vier uur en werd vervolgens met volle energie wakker. Echt bizar”, lacht Thomas. Hij weet inmiddels ook wat de naam van zijn nieuwe album wordt. “Het wordt Hylas. Dan is in samen met Hylas 001, Hylas 002 de trilogie compleet. Uiteindelijk zal men zien dat de thematiek van de platen ontwikkeling is. Het gaat om een transformatie van een jongen naar een jongeman.” Het album zal in januari verschijnen en de verwachtingen zullen na twee platendeals hoog zijn. Een spannende tijd dus voor Thomas: “Of het nou succesvol wordt of niet; ik weet ik dat ik trots op mijzelf kan zijn. Ik heb geen enkele concessie gedaan en alles DIY. Bovendien heb ik door deze ervaring heel veel geleerd. Het is natuurlijk spannend hoe het wordt ontvangen, maar ik ben alweer met de toekomst bezig.”
Thomas Azier is Hollands Nieuwe van de Maand juli bij 3voor12