Grote podia verlagen kaartprijzen, Doornroosje niet

Melkweg, Tivoli, Effenaar, Atak, Paard en 013 reageren ook op BTW-verlaging

Ingmar Griffioen ,

Vrijwel alle grote poppodia verlagen de ticketprijzen per 1 juli naar aanleiding van de op die datum ingaande BTW-verlaging. Na Paradiso gisteren reageren ook Melkweg, Tivoli, Effenaar en Atak snel met een prijsverlaging. Alleen Doornroosje gaat daar niet in mee. "We hebben vorig jaar niks gedaan toen de BTW omhoog ging en doen dat ook nu niet", licht directeur Toine Tax toe. Melkweg verlaagt vandaag ook de prijs van het maandlidmaatschap en Atak compenseert als enige bezoekers die al tickets gekocht hebben.

Doornroosje verlaagt niet, Melkweg, Tivoli, Effenaar en Atak wel

"Uiteindelijk zijn de prijzen van Doornroosje afgelopen jaar juist omlaag gegaan." Tax haalt een uitspraak van theaterproducent Albert Verlinde over 'dynamic pricing' aan. "Toen de BTW omhoog ging hebben wij het verlies - een korte termijn effect - zelf opgevangen. Fortarock was vorig jaar op 2 juli en zo hebben we 30.000 euro verlies gepakt. Dit jaar hebben we het festival een maand vervroegd en dus weer pech." De prijzen aanpassen had volgens Tax teveel administratiekosten opgeleverd. "Terwijl al onze tickets onder de 10 euro zitten en onderzoek heeft uitgewezen dat onze bezoekers onze lage prijzen waarderen."

Tivoli en Effenaar verlagen 'waar verhoging is doorberekend'
Het Utrechtse Tivoli verlaagt de ticketprijzen 'afhankelijk van de deal met de artiest', legt woordvoerder Cas Boland uit. "Niet alle producties zullen worden verlaagd, simpelweg omdat niet overal de BTW-verhoging is doorberekend. Bijvoorbeeld een Pop-o-Matic dansavond was 4 euro en is dat ook gebleven. Echter, daar waar de BTW-verhoging is doorberekend, zullen de prijzen zeker verlaagd worden." De Effenaar in Eindhoven is er ook uit: "We hebben al een tijdje een beslissing genomen hierover. Wij zullen vanaf komende zaterdag de prijzen verlagen voor de shows vanaf 1 juli", reageert Effenaar-woordvoerder Tijs Heesterbeek.

Atak verlaagt en compenseert met gratis consumpties
Ook Atak gaat 'per direct mee' in de BTW-verlaging voor tickets van concerten en evenementen die plaatsvinden na 1 juli 2012. "Dat de bezoeker het BTW-voordeel terugziet in de prijs van een entreekaartje staat als een paal boven water", meldt het Enschedese podium. Atak is "erg blij met dit nieuws en hoopt uiteraard dat de beslissing stand houdt na de verkiezingen in september." Daarmee raakt Atak een kritiek punt: een nieuw kabinet kan de beslissing theoretisch weer terugdraaien. Bijzonder is dat Atak als enige een gebaar maakt naar bezoekers die voor de prijsverlaging kaarten hebben gekocht. Zij krijgen ter compensatie een gratis consumptie aangeboden op de avond van het concert op vertoon van hun ticket aan de kassa.

Melkweg verlaagt ook maandlidmaatschap
De Melkweg laat weten ook bezig te zijn met prijzen verlagen. Woordvoerder Jon Heemsbergen: "In de loop van de week voeren we de wijzigingen zoveel mogelijk door, vanaf begin volgende week zou het gerealiseerd moeten zijn." Het Melkweg maandlidmaatschap is vanaf vandaag ook verlaagd van € 4,- naar € 3,50. Ook Heemsbergen benadrukt dat prijzen die destijds niet zijn aangepast (zoals de vaste dansavonden) nu ook niet verlaagd worden.

Paard van Troje en 013
Paard van Troje in Den Haag en 013, Tilburg lieten vorige week al aan 3voor12 weten de prijzen te verlagen. "Wij gaan die prijsverlaging natuurlijk inzetten", verklaarde Paard van Troje woordvoerder Bas de Wit. Bij beide podia geldt dat niet voor alle evenementen na 1 juli. 013-programmeur Jasper van den Dobbelsteen: "Bij sommige shows of dansavonden zijn de prijzen niet eens verhoogd, omdat wij zelf maximum prijzen hanteren of weten dat bezoekers niet meer dan 6 euro voor een dansavond willen betalen."

Fikse lastenverzwaring door accijns- en BTW-verhoging op horeca
Na Van den Dobbelsteen geeft nu ook de Doornroosje-directeur aan dat tegenover de BTW-verlichting een fikse lastenverzwaring voor podia staat. Het hoge BTW-tarief op de horeca wordt opgetrokken van 19 naar 21% en daar komt nog een accijnsverhoging overheen. "Dat is een enorm nadeel, maar we gaan de bierprijzen ook niet verhogen. Dat hakt erin voor kleine podia, die in tegenstelling tot schouwburgen het grootste deel niet uit de tickets maar uit de horeca verdienen." Bezoekers drinken volgens Tax gemiddeld voor 10 euro en gaan niet meer uitgeven als de drankprijs stijgt.

Doornroosje pakt dat verlies zelf, maar dat heeft wel consequenties voor de programmering. "Uiteindelijk moeten we dan harder gaan onderhandelen met bands over de prijs en kunnen we voor shows minder risico nemen. Dat is toch slecht voor cultuur. Maar wij gaan niet onderuit hoor", verzekert Tax. "Doornroosje zal altijd blijven bestaan, maar misschien moeten we op den duur verder als jongerencentrum."