Grote, diepgaande interviews zijn een zeldzaamheid in de Nederlandse muziekjournalistiek. Kort en compact is meestal het devies. “Onterecht”, vindt hoofdredacteur John Oomkes van het nieuwe blad Stream. “Mensen nemen ook de tijd om naar de film te gaan of naar een voetbalwedstrijd, waarom zouden ze niet gaan zitten voor een mooi artikel?” Het magazine wordt vanaf deze week iedere twee maanden gratis verspreid in poppodia, festivals, platenzaken en horecagelegenheden en wordt verspreid via Boomerang. “Wij willen de ruimte nemen, ook voor nieuwe artiesten. Zo hebben we in het eerste nummer een artikel van zes pagina’s met uitgebreid beeldmateriaal over soulzanger José James. Een man met een boeiend verhaal, die groot gebracht gaat worden op North Sea Jazz.”
Het nieuwe blad is een initiatief van journalist John Oomkes en uitgever Rob Scargo. Oomkes werkt in het dagelijks leven als algemeen redacteur van het Haarlems Dagblad, maar noemt muziek zijn eerste liefde. “In het verleden heb ik fulltime over muziek geschreven, nu is dat een deel van wat ik doe. Stream doe ik ook naast mijn normale werkzaamheden bij het Haarlems Dagblad.” Het magazine wil nadrukkelijk op zoek gaan naar andere invalshoeken. Zo wordt in datzelfde eerste nummer zangeres Alison Sudol van A Fine Frenzy gehesen in de kleding van ontwerper Daryl van Wouw. “Je leest in bladen te vaak kleine sjablooninterviewtjes, terwijl het eerste-de-beste nieuwe model breed uitgemeten wordt in drie pagina’s.”
Stream richt zich op een breed publiek tussen de 20 en 40 jaar, uitlopend naar boven. Inhoudelijk gaat de redactie voor een belangrijk deel op de eigen smaak af. Het eerste nummer lijkt haast een themanummer voor North Sea Jazz. Naast José James zijn ook soulartiesten Sharon Jones, Duffy, Mick Hucknall en Eli ‘Paperboy’ Reed in het blad te vinden, evenals producer Mark Ronson (bekend van zijn werk met Amy Winehouse). Oomkes – zelf 56 – is niet bang dat Stream een ouwe-lullen-blad wordt. “Soul is happening. Het is meer dan een retrostroming. Bovendien schrijven we ook over nieuwe bands als Infadels en Joan As Police Woman.”
Het blad kiest er nadrukkelijk voor geen recensies of nieuwsberichten te plaatsen. “Het verschijnt eens in de twee maanden, dan loop je standaard achter de feiten aan. Recensies publiceren we alleen op de website.” Die website moet een essentieel onderdeel vormen van Stream. Het presenteert zichzelf als crossmediaal platform. Op de website – die nog niet gelanceerd is – moeten binnenkort ook backstagefilmpjes, live-footage en mp3’s te vinden zijn. “Het blad is om te inspireren, de website om te informeren.”
Het nieuwe blad is een initiatief van journalist John Oomkes en uitgever Rob Scargo. Oomkes werkt in het dagelijks leven als algemeen redacteur van het Haarlems Dagblad, maar noemt muziek zijn eerste liefde. “In het verleden heb ik fulltime over muziek geschreven, nu is dat een deel van wat ik doe. Stream doe ik ook naast mijn normale werkzaamheden bij het Haarlems Dagblad.” Het magazine wil nadrukkelijk op zoek gaan naar andere invalshoeken. Zo wordt in datzelfde eerste nummer zangeres Alison Sudol van A Fine Frenzy gehesen in de kleding van ontwerper Daryl van Wouw. “Je leest in bladen te vaak kleine sjablooninterviewtjes, terwijl het eerste-de-beste nieuwe model breed uitgemeten wordt in drie pagina’s.”
Stream richt zich op een breed publiek tussen de 20 en 40 jaar, uitlopend naar boven. Inhoudelijk gaat de redactie voor een belangrijk deel op de eigen smaak af. Het eerste nummer lijkt haast een themanummer voor North Sea Jazz. Naast José James zijn ook soulartiesten Sharon Jones, Duffy, Mick Hucknall en Eli ‘Paperboy’ Reed in het blad te vinden, evenals producer Mark Ronson (bekend van zijn werk met Amy Winehouse). Oomkes – zelf 56 – is niet bang dat Stream een ouwe-lullen-blad wordt. “Soul is happening. Het is meer dan een retrostroming. Bovendien schrijven we ook over nieuwe bands als Infadels en Joan As Police Woman.”
Het blad kiest er nadrukkelijk voor geen recensies of nieuwsberichten te plaatsen. “Het verschijnt eens in de twee maanden, dan loop je standaard achter de feiten aan. Recensies publiceren we alleen op de website.” Die website moet een essentieel onderdeel vormen van Stream. Het presenteert zichzelf als crossmediaal platform. Op de website – die nog niet gelanceerd is – moeten binnenkort ook backstagefilmpjes, live-footage en mp3’s te vinden zijn. “Het blad is om te inspireren, de website om te informeren.”