Op het randje van het concertjaar 2024 meldt de Ierse band Fontaines DC zich als potentiële headliner voor het festivaljaar 2025. Met hun nieuwe album Romance op zak heeft de band een enorme stap gezet. ‘I'm gonna be big!’, zong Grian Chatten al bij zijn entree in 2019. Hij zingt het vanavond weer, maar inmiddels is het een feit.

De bravoure van dat vroege liedje was niet vrij van ironie, en dat geldt voor alles wat Chatten zingt. Als hij ‘I love you, it's all I ever felt’ zingt, kun je erop rekenen dat een complexe verhandeling over de Ierse identiteit en geschiedenis volgt, compleet met een James Joyce-knipoog over zelfverkozen ballingschap. En romantiek? Dat komt als een gitzwarte bodyhorrorfilm over je heen. Het titelnummer van de nieuwe plaat is vandaag ook de entree van de band, die tot halverwege het nummer, tot een gierende synth door de zaal dendert, verborgen staat achter een roze en groen verlicht doek. Als het doek valt, zien we het enorme misvormde hart dat ook de plaat siert.

Het is meteen het enige special effect dat je krijgt tijdens anderhalf uur Fontaines, want in deze tijd van perfect geregisseerde popshows presenteert de band zich opvallend sober. Chatten is een man van woorden in zijn songs, maar zijn publiek spreekt hij niet toe. Zijn vijf medemuzikanten pakken geen momentjes in de spotlights met solo's, dansjes of uitvergrote mimiek op een groot scherm. En dat terwijl met name gitarist Carlos O’Connell toch ook wel het nodige charisma meebrengt. Des te knapper dat Fontaines non-stop weet te intrigeren met hun spervuur aan sterke songs, met eigenlijk maar één klein dipje.

Tekst gaat verder na de foto.

Fan favorites

Natuurlijk wordt de set gezekerd met een aantal sterke songs van de eerste drie albums, maar dit is zo'n zeldzaam concert waarbij het nieuwe werk er eigenlijk meer toe doet – het teken dat een band in de vorm van zijn leven is. De nieuwe plaat is al genoeg gerijpt om ‘fan favorites’ te hebben: het felle ‘Death Kink’, bijvoorbeeld, en de catchy gitaarhooks van ‘Here’s The Thing’ en ‘Favourite’. Maar ook de shoegaze slowburner ‘Bug’, dat de meer introverte kant van de band onderstreept. Twee nieuwe nummers zitten al rotsvast in de toegift: ‘In The Modern World’ is een Lana Del Rey-waardig buitenbeentje waarin Chatten zijn dubbele gevoelens ventileert over het leven in de grote moderne stad, die hem aantrekt en koud laat.

‘This is our last song, earn it’, waarschuwt Chatten net voor de start van ‘Starburster’, een sneertje dat wij - al zeg ik het zelf - niet verdiend hebben. Maar vooruit. De band smijt zich volledig in het felle slotnummer, dat ook alweer gaat over het zoeken naar houvast en vervliegende momenten van geluk (‘momentary blissness’) in een tijd van verwarring en chaos. Het liedje zorgt voor het meest curieuze meezingmoment van het jaar. Want iedereen hier in de zaal kent de momenten in het liedje waarin de zanger zijn paniekaanval voelbaar maakt door een ongezond grote hap lucht op te slokken. Geweldige vondst, geweldige song, perfect einde aan een ijzersterk concert.