De trial and error van Disclosure
Sagid belt met één van de Britse broers over derde album
Als je een album gaat maken waar pak ‘m beet elf nummers op komen, zou je zeggen dat je er misschien zo’n twintig schrijft waar je dan de beste elf uit pikt. De Britse broers van Disclosure pakte het even anders aan. Ze schreven voor hun nieuwe album ENERGY tweehonderd (!) nummers. ‘We wisten niet wat voor soort album we wilden maken. Eigenlijk dachten we: we gaan gewoon heel veel schrijven en dan kijken we wel wat er uitkomt,’ vertelt Disclosure’s Howard Lawrence in een interview met Sagid bij 3voor12 Radio.
En wat eruit is gekomen is een fraaie dansbare pop-house plaat, inclusief heel veel coole samenwerkingen zoals je van Disclosure gewend bent. Een van die samenwerkingen is bijvoorbeeld de Amerikaanse rapper Common. ‘Guy en ik zijn al heel lang fan van die Detroit-scene met J Dilla en D’Angelo en al dat soort gasten. We waren al jaren aan het proberen om contact met iemand uit die scene te krijgen zodat we een samenwerking aan konden gaan. Dat is uiteindelijk gelukt met Common. Het was een droom die uitkwam om met hem in één kamer te zitten en een track te schrijven.’
Niet alle samenwerkingen gaan altijd goed. Het werken met allerlei verschillende artiesten is gewoon een proces van trial and error, ook voor de broertjes Lawrence. ‘We hebben inmiddels met zo veel artiesten samengewerkt, dat we nu wel weten hoe we iemand goed in een proces mee kunnen nemen. Met de een werkt dat beter dan de ander, maar de mislukte samenwerkingen zie je natuurlijk minder snel terug. Het is ook iets super persoonlijks om samen tracks te schrijven, dus als je eenmaal een klik hebt bouw je vaak in korte tijd wel echt een band op met andere artiesten.’
Hoewel ze geen kilometers ver van hun eerdere geluid af zijn gegaan, willen de broers zich wel altijd door ontwikkelen in hun geluid. En er is één iemand die zij daarin als een groot voorbeeld zien. ‘James Blake is echt een artiest die zichzelf zo heeft ontwikkeld qua geluid. Hij is begonnen met hele experimentele dubstep-achtige producties, hij is door best wel veel fases gegaan en is nu veel meer pop en zingt bijvoorbeeld zelf. Dat vinden we echt cool, dat je langs heel veel verschillende paden en geluiden je weg vindt naar wat je wil maken. En zo’n pad van verschillende fases en progressies willen wij het liefst ook bewandelen.’