Producer Alberta Balsam zoekt een hoger doel
Dansvloermuziek meets science fiction
Wat is de betekenis van clubcultuur? Die vraag is vaak gesteld de afgelopen twee jaar. Is clubben een luxe, hedonistisch entertainment? Een bron van besmettingen? Of betekent het meer? Die vraag stelde ook Alberta Balsam zich. De Rotterdamse, geboren als Aniek de Rooij, wilde dat haar producties meer zijn dan danstunes. ‘Ik wilde iets maken om echt naar te luisteren, een verhaal vertellen.’ En om dat te onderstrepen schreef ze er ook daadwerkelijk een verhaal bij, een science fiction verhaal. ‘Ik had eerlijk gezegd nooit eerder geschreven. In eerste instantie wilde ik iemand anders vragen dat te doen, maar ik kwam erachter dat het heel moeilijk is als je het koppelt aan zulke persoonlijke muziek.’
De producties op Alberta Balsam’s debuut-EP Higher Dreams (uit op Dekmantel) zijn elegant maar ook ruw. Ze beginnen met ambient-achtige melodieën, krijgen body met 90s IDM en 80s elektro. Alberta Balsam maakt dit soort muziek al langer, vertelt ze. Ze leek in eerste instantie voorbestemd voor een carrière in de zorg, maar de studie geneeskunde brak ze af omdat al haar tentamen-tijd opging aan muziek maken. ‘En dus ging ik naar het conservatorium. Daar heb ik veel geleerd, maar niet hoe je dit soort muziek maakt. Je wordt er heel breed opgeleid, en dat is goed, maar sommige dingen moet je ook weer vergeten. Je leert bijvoorbeeld hoe je goed moet mixen, maar je wilt niet generiek klinken.’
Kortom: leren en weer ontleren. Dat traject is nu dus klaar. Een beetje gestimuleerd door de coronacrisis, want ineens had ze meer dan genoeg tijd voor de studio. En tijd om na te denken over haar rol op deze wereld. ‘Ik ben late to the party, maar de impact van klimaatverandering is de laatste twee jaar echt tot me doorgedrongen’, vertelt ze. ‘Net als bij de pandemie is er het besef dat je er als individu geen controle over hebt. Wat draag ik nou eigenlijk bij aan de wereld?’ Nou, deze muziek dus, en het verhaal erbij, dat een dystopische wereld oproept. ‘Ik ben heel groot fan van de schrijfster Ursula Le Guin, die bijvoorbeeld een boek gemaakt heeft over een genderloze maatschappij. Met die insteek ben ik een verhaal over klimaatverandering gaan schrijven.’ Het verhaal is gevat in een ontwerp van Alex Morgan, en komt als een compleet boekwerk bij het vinyl.