Album van de Week (5): Yung Nnelg
Ambitieuze rapper legt de lat hoger met hulp van o.a. Willem en Winne
De ambities van de alternatieve hiphop-artiest Yung Nnelg zijn torenhoog. Neem alleen al de release van zijn debuutalbum Balans afgelopen donderdag in de Amsterdamse loods Lofi. Drie podia had hij er gebouwd: in het midden een waar hij geflankeerd door (supercoole!) toetsenist en dj de uptempo tracks bracht. Op links een kleinere stage waar hij de meer introspectieve tracks speelde voor een giga-videoscherm met supercute videobeelden uit zijn jeugd. En op rechts een groot podium waar hij de gospelhoek in dook, inclusief bewegende doeken hangend in de lucht. Hij bracht Balans in eigen beheer uit, en zo’n beetje de hele hiphopwereld (van Ronnie Flex tot Vjèze Fur, van Willem tot S10 en van Sor tot Ray Fuego) was erbij om te zien hoe Nnelg de lat hoger legt voor albumpresentaties. De consensus: ‘Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.’
Zo ambitieus is dat debuutalbum van Yung Nnelg zelf ook. Hij zingt over rust vinden in onrustige tijden. De chakra’s openen wanneer het Snelle Geld lonkt. Vanuit persoonlijke verhalen (op ‘Superhelden’ reflecteert hij op zijn jeugd en de relatie met zijn ouders, ‘Sick & Tired’ is een bloedmooie liefdesverklaring voor de vriendin die de storm in zijn hoofd stilhoudt) onderzoekt hij ook de maatschappij om hem heen met hulp van ijzersterke features (o.a. Willem, Winne, CHO en Ares).
Luister maar eens naar ‘Red Ons’ met Willem. Die rapt over een overstuurde beat hoe een moeder in de kerk zit te huilen, terwijl haar zoon zichzelf verliest in de onderwereld. ‘Verloren jongens, snelle money. Gouden klokjes en te weinig regels.’ Om de vraag op te roepen: ‘Wie red ons als we ’t zelf niet doen?’ ‘Nobody’ is al even sterk. Daarop kruipt Nnelg in de huid van iemand die zich in het licht van de lasers verstopt achter designer-bril, tussen de champagneflessen en modellen. Die levensstijl is zo plat als een dubbeltje, wil Nnelg maar zeggen. ‘Zelfs de baby’s kruipen cautious, ze willen meer paper dan een office.’ De sterkste gastbijdrage, dat is Winne. Alleen al hoe hij erin komt is iconisch: ‘Kan ik hoger?’
Het album is supersterk geproduceerd door Bnnyhunna (die supercoole synthguy!). Telkens weer reageert de muziek op de boodschap. Dus flipt ‘Red Ons’ halverwege van wanhopig naar hoopvol. ‘Sick & Tired’ krijgt een romantisch piano-outro mee. De stem van Nnelg wordt zwaar vervormd wanneer hij het niet meer ziet zitten, en is juist kraakhelder wanneer focus nodig is.
Balans past mooi in een golf van alternatieve hiphopartiesten van de afgelopen jaren. Van Willem tot Ray Fuego, van S10 tot Ares: ja, het is goed gesteld met de Nederlandse hiphopcultuur.