Melkweg zet stevig in op festivals voor punk en Turkse psychedelica
Amsterdams poppodium ontsluit gebouw voor Pretty Pissed, Oyster en Kaynaş Club
Slechts zelden kon je als bezoeker van de Melkweg met één kaartje zowel in de Oude Zaal, de Max en de Upstairs artiesten zien. Zonde, concludeerden we vorig jaar op de eerste editie van Oyster Festival, want het pand is er zo’n beetje voor gemaakt, eigenlijk nog meer dan TivoliVredenburg en Paradiso. Goede zaak dus dat het Amsterdamse poppodium een nieuwe koers inslaat, en het gebouw vaker helemaal open gooit voor dag-festivals. Vandaag onthullen ze het programma voor de eerste editie van punkfestival Pretty Pissed (25 mei, o.a. Deadletter, Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs en Warmduscher), en eerder al kondigden ze een tweede editie van Oyster Festival (17 februari) aan én onlangs ook het nieuwe Kaynaş Club, een festival voor Turkse psychedelische muziek op 3 februari.
‘We hebben de smaak te pakken!’, vertelt programmeur Anna Veenstra van de Melkweg. ‘Het was altijd al een wens om meer op festivals in te zetten, maar het is er nooit van gekomen. Ons doel is om het pand minstens vier keer per jaar zo te gaan gebruiken. We willen graag ruimte bieden aan kleinere acts, die het op eigen kracht met een standalone show niet zouden redden. Door ze in een festival op te nemen, lukt dat wel.’
Een goed voorbeeld is Pretty Pissed. ‘Er zit veel ontwikkeling in punk, er staan veel nieuwe bands op. Dat heeft natuurlijk alles met de tijdsgeest te maken: inflatie, oorlogen, de wooncrisis, allemaal verschrikkelijk kut en punk reageert daarop. We hebben een lange geschiedenis met het genre, artiesten als NoFX, Bad Religion en Rancid waren en zíjn nog steeds kind aan huis hier. Het voelt logisch om de nieuwe garde ook een plek te geven.’ Ze lacht. ‘En nee, we gaan dan geen crowdsurf-verbod-bordjes ophangen!’
Het is wel een beetje ingewikkeld om festivals in de Melkweg te organiseren, omdat de capaciteit van de Max-zaal (circa 1400) die van de andere zalen ver overstijgt. ‘Het is een enorme puzzel waar we het iedere dag over hebben. We moeten vooral niet teveel kaarten willen verkopen, en zullen de publieksstromen continu in de gaten houden.’