Surfen op de groovy gitaren van The People's Pleasure Grounds
Jimmy de Kok laat de jaren 60 niet los
Afgelopen mei kwam hun eerste nummer uit, vorige week een EP; er valt dus nog weinig te beluisteren van deze nieuwe band en toch is de Cul de Sac vanavond goed gevuld. Het is multi-instrumentalist Jimmy de Kok die hier samen met zijn nieuwe band The People's Pleasure Ground een potje psychedelische surfrock komt spelen.
Eigenlijk zou Popronde band Poodle deze avond aftrappen, maar wegens een corona besmetting bij een van de bandleden staat Timo van Lierop op het podium ter vervanging. Je kunt hem wellicht kennen van zijn band MOOON, maar vanavond doet hij het in zijn eentje. Gewapend met akoestische gitaar, mondharmonica en cowboyhoed zal het je niet verbazen dat Van Lierop een set met lieflijke folkliedjes en stampende countryblues voor ons komt spelen. Sommige nummers doen denken aan het album Into The Wild van Eddie Vedder, alleen zijn Van Lierops vocalen niet zo diep en doorleefd waardoor het soms wat slaapverwekkend is. De afwisselende en prima uitgevoerde gitaar- en mondharmonicasolo’s geven de set iets meer pit, maar overstemmen ook maar met moeite het luid kletsende publiek. Die hadden hier duidelijk liever de garagerockers van Poodle gezien.
Eens kijken of The People’s Pleasure Ground het publiek meer weet te interesseren. De band is het nieuwe project van Jimmy de Kok, die we kennen van bands Iguana Death Cult en The Black Marble Selection. Het repertoire van de band bestaat enkel nog uit één EP met vier nummers en past perfect in de sixties sound die we al kennen van de eerder genoemde bands. De houding die de heren uitdragen op het podium is minstens net zo relaxed als de muziek die ze ons brengen. De groovy gitaren van De Kok en gitarist Eno Arends zijn om bij weg te dromen en vormen samen de basis van de psychedelische sound van de surfrockers.
Of ze ook een beetje hard kunnen rocken? Ja zeker; dat horen we meteen in de eerste noten van ‘Human Bats’, waarin het tempo een stuk hoger ligt dan in de rest van de nummers. De ietwat rauwere vocalen van De Kok, de dreunende drums van Gijs van der Heijden en diepe baslijnen van Malenzie Mac Donald (die we beide kennen van Tilburgse band The Small Breed) worden omarmt door het dansende de publiek en ‘Human Bats’ is daarmee het absolute hoogtepunt van de set. Een set die helaas al snel aan een einde komt, want na een halfuur spelen is het alweer gedaan met de pret.