Een bijna volledige Nederlandse line-up op de uitverkochte Klomppop zaterdag, Vlamingen Sons zijn de uitzondering die dit jaar de regel bevestigen. Van lokaal talent als Urban Graveyard en YSA tot aanstormend talent als Tape Toy tot rockveteranen Raggende Manne en Claw Boys Claw. Maan, Fresku en Knars zijn er voor de variatie.

Urban Graveyard

Tekst en foto's: Joris van Moort

‘Welcome to the Urban Graveyard’ en welkom op de zaterdag van Klomppop 2019! Na een fris regenbuitje is het sportveld letterlijk schoongespoeld en trekken de donkere wolken weg van ’t festivalterrein. Het mag ook wel, want het programma staat vol met lokale, nationale en internationale acts. Urban Graveyard mag de Spectra-stage openen, de winnaar van bandcompetitie Spectra seizoen 2017-2018. Na een fiks intro vol gebrom en loze kreten, is het volume op tien en het is erop of eronder.

Klik op 'open' om verder te lezen.

Urban Graveyard weet met hun desert- en stonerrock de boel op te zwepen, met twee jaar aan bandervaring (eerst onder de naam Stockholm Syndrome). Geen gedonder of genade, maar rammen op die gitaren en hakken op die drums totdat men niet meer kan. Dat is wat hen drijft. Alles geven en niks half werk. Dat is de show van Urban Graveyard op Klomppop in een notendop. Ovezande is in ieder geval wakker en Klomppop kan losgaan!

YSA

Tekst: Jamie Blommaert Foto's: Andre Joosse

YSA werd lovend aangekondigd als onderdeel van onze Zeeuwse trots. Dit hebben ze zeker waar gemaakt. Zangeres Isabelle van Beek en haar liveband deden het heel goed op de Mainstage van Klomppop. Na anderhalf jaar voorbereiding hebben de muzikanten vandaag voor het eerst samen een optreden gegeven. Elektronica gemengd met popmuziek wordt ondersteund door de synthesizer en de drums. De stevige beat is hierbij niet te missen. Het gebruik van echo’s zorgt voor bijzondere, experimentele geluidseffecten. Dat YSA begonnen is als singer-songwriter is nu niet meer te merken.

Klik op 'open' om verder te lezen.

YSA maakt krachtig gebruik van haar ietwat mysterieuze en heldere stem en houdt zich ondertussen bezig met bewegen over het podium. Ze stemt haar bewegingen af op de tekst. Dit zet aan tot swingende mensen in het publiek. Snelle melodielijnen worden afgewisseld met inhoudelijke teksten. De teksten zijn soms wat sentimenteel en als je goed luistert schemeren er ook maatschappelijk kritische aspecten. Dit laat blijken dat er goed over de inhoud van de teksten is nagedacht. Al met al gaf de groep een supergoed optreden. De band kan zich nu gaan voorbereiden op de aankomende optredens. YSA gaat deze zomer namelijk Zeeland vertegenwoordigen bij Popronde.

YSA

YSA

Tape Toy

Tekst: Daniël Hereijgers Foto's: Andre Joosse

Tape Toy komt uit de hoofdstad en maakt bubble-grunge. Popliedjes met grunge grooves. De jonge band werd in januari gekroond tot 3FM Talent. Een logische gevolg, de band speelde vorig jaar meer dan zestig optredens, bijvoorbeeld in de Popronde. Dit jaar stonden ze al op Noorderslag en Paaspop, hebben een flink lijstje festivals in de planning en op 1 juli spelen de vier het voorprogramma van Weezer in TivoliVredenburg. O ja, vorige week studeerden bandleden af aan het Amsterdams conservatorium. Eén van de 12van3voor12. 

Klik op 'open' om verder te lezen.

“Het komt van rechts en het is oranje...” frontvrouw Roos vertelt een mop terwijl bassist Maurice voor de tweede keer aan zijn amp sleutelt. Bassist Jasja van Indian Askin bood de hare aan, maar ook dat hielp helaas niet. “Een voorrang oetan!” En hup, de bas doet het weer. Tape Toy knalt weer verder met een catchy nummer. Maar dan begeeft Roos’ gitaar het. De rampspoed slaat stevig toe. En dat is jammer, want als alles het doet, is Tape Toy echt wel leuk. De verwantschap met EUT is te horen, al is Tape Toy een stuk sneller. Steeds voortstuwend. Catchy en lekker springerig rockende liedjes. Bubble grunge is een leuk bedachte omschrijving, de sound raakt de nineties heel hard, zonder het nihilisme of de rauwe randjes van Nirvana. Eerder een blij Breeders. Roos rondt de toch nog prettige set af: “Klomppop, bedankt voor jullie geduld. Geef geld, geef spullen.” Hopelijk blijven de spullen het wel goed doen, Tape Toy heeft nog twee optredens te gaan vandaag, in Utrecht en Emmen. En o ja, geluidsman Jasper komt uit Kloetinge en kreeg voor aanvang al een welkomstapplausje.

Smelly Kitchen

Tekst: Jamie Blommaert Foto's: Joris van Moort

Tijdens het optreden van Smelly Kitchen was het podium druk bezet. De band is namelijk elf man sterk. Dat de soundcheck dan wat uitloopt is natuurlijk helemaal niet zo gek. Funk, soul en soms zelfs wat jazzachtige klanken zijn te horen in de nummers van de band.Van vijf personen die de blazerssectie vormen tot de toetsenist; Smelly Kitchen heeft van alles wat in huis.

Klik op 'open' om verder te lezen.

Het knappe aan de samenstelling is dat de band het voor elkaar krijgt dat geen enkel instrument te missen is. Er is zelfs ruimte voor een meerstemmig koor. De leden zijn heel goed op elkaar ingespeeld en de energie spat er vanaf. De frontman nam de taak op zich om het publiek te vermaken en hier is hij goed in geslaagd. Vooral de voorste rij doet swingend mee en tijdens de show komen steeds meer mensen de tent binnengelopen om het optreden bij te wonen.

De nummers bevatten snelle melodielijnen, maar op zijn tijd komt er ook zeker een rustig nummer aan bod. Promotie voor merchandise en de nieuwe plaat die binnenkort uitkomt, kan ook zeker niet ontbreken. Smelly Kitchen is een goede band voor feesten en partijen en daarom passen de bandleden perfect bij een “Parel van een festival zoals Klomppop”. Aldus de zanger.

Smelly Kitchen

Smelly Kitchen

SONS

Tekst: Daniël Hereijgers Foto's: Andre Joosse

Klomppop en rockende Belgen hebben al jaren een fijne band. Elk jaar springt er wel een band  bovenuit die we in Ovezande niet meteen zagen aankomen. Denk aan It It Anita, Raketkanon en dirk.. Dat kunnen we van SONS dit jaar niet zeggen. Deze punkband uit Melsele bij Antwerpen raasde in korte tijd naar de absolute top en speelde al op Rock Werchter en voor een uitverkochte Ancienne Belgique in Brussel. Wat goed is, komt snel en dat kun je van SONS zeker zeggen.

Klik op 'open' om verder te lezen.

En ook op Klomppop is het raak met de aanstekelijke, krachtige en eerlijke punk songs door deze vier vrolijke vrienden. Debuutalbum 'Family Dinner' is net uit en de titeltrack is ook de opener vanmiddag. Vooraan staan mensen reikhalzend uit te kijken naar dansen in een onvermijdelijke pit, al blijft die uit tot na het vijfde nummer. Zelfs tot na de haast traditionele cover van The Black Keys hit 'Lonely Boy'. Een paar rauwdouwers duwen zich door een paar dansende mensen... op klompen. Ondertussen op het podium stort SONS zich op hun sterke materiaal, tot zweten aan toe persen ze het uiterste uit hun instrumenten. De meeste nummers zijn vandaag meer psychedelische garage met punkenergie in plaats van pure punk. De energie slaat over en tegen het einde als ze nummers als 'Keep On Going' en prijsbeest 'Ricochet' lossen, die laatste is sowieso altijd prijs, en ook slotnummer 'Tube Spit' is langer dan normaal, meer SONS om van te genieten. Niet geheel onverwacht kun je ze volgende week alweer op Vestrock zien.

Indian Askin

Tekst: Daniël Hereijgers Foto's: Joris van Moort

Indian Askin is terug in Ovezande. In 2016 stonden de Amsterdammers ook al op Klomppop, waar ze volgens onze schrijver Joris de 12van3voor12 belofte waarmaakten. Terug voor nog een rondje, letterlijk want het tweede album dat pas uitkwam, de opvolger van debuut 'Sea Of Ethanol', heet 'Another Round'. Na vrijwel continu touren in 2016 en 2017 met grote festivals en internationale optredens is de zelfbenoemde psychedelische nu-punk band terug van de lentetour en klaar voor de festivalzomer en een flinke najaarstour.

Klik op 'open' om verder te lezen.

Veel recensenten schrijven dat Indian Askin knipoogt naar de muziek uit de jaren zestig, zeventig en negentig, maar dat is wat te makkelijk: Indian Askin maakt gewoon muziek van nu. Ze brengen een veelzijdig geluid met verschillende instrumenten en fijne baspartijen. Neigt hier en daar wel wat naar De Staat, zeker als synth effecten om de hoek komen. Een klein beetje gênant is het wel als frontman Chino Avala vlak voor 'The Day That Never Comes' zelf om meeklappen vraagt. "Achterin ook." Om na het nummer aan te geven dat dat toch wel lullig was. De band heeft het ook niet nodig, komt zichtbaar met veel ervaring uit de eerste tour met het nieuwe album 'Another Round' en speelt bevlogen en op routine. De thematiek drank is heel duidelijk in de teksten en soms in de manier van zingen. Komt Indian Askin terug voor een volgende ronde, bijvoorbeeld over twee jaar? Wie zal het zeggen. Gezien de 'hooikoortsrevelatie' die Chino deelt met het publiek zou het volgende thema zomaar 'pillen' kunnen zijn.

Indian Askin

Indian Askin

Raggende Manne

Tekst & Foto's: Andre Joosse

“Zal ik jou eens lekker in je bek schijten? Of heb je al poep in je hoofd?” Het is deze songtekst die de Raggende Manne legendarisch heeft gemaakt. Naast ‘Poep in je Hoofd’ kan je de band ook kennen van hun 6 seconde durende megahit ‘Nee’s Niks’. De band is in 1988 ontstaan na een jamsessie bij de VPRO en stopte in 1999. In 2014 kwam er nieuw werk en was de band weer terug van weggeweest. Alles ging als een trein, totdat frontman Bob Fosko ongeneeslijk ziek bleek te zijn. Voor de band geen reden rustig aan te doen. Tussen de ziekenhuisbezoeken door maakt Fosko gewoon tijd voor Klomppop. En hoe.

Klik op 'open' om verder te lezen.

Van het ziek zijn is weinig te merken, de band gaat vlammend van start en ook Fosko is verrast met zijn energie en stem. Om die te ontlasten zijn er twee gasten mee, die af en toe de zang overnemen. Je ziet Fosko genieten en na drie zinnen pakt hij zelf alweer de microfoon om mee te zingen. Wat een held.

In de set zitten vele klassiekers die luidkeels meegezongen worden. De nieuwe nummer zitten vol energie en clevere teksten en absurde poëzie. Muzikaal gaan jazz en punk hand in hand. Op de voorste rij staan 12-jarigen naast 60-jarigen, daarachter vormt zich een cirkelpit, hoe veelzijdig kan je als band zijn. Fosko en zijn vrienden razen als een malle, de band schopt bakken herrie en het publiek geniet. De zanger heeft nog een wijze raad, “geniet, want het leven is kort”. Hij kan het weten, want lang zal hij niet meer kunnen zingen. Maar er is genoten, misschien wel bij het meest legendarische optreden van Klomppop ooit.

MAAN

Tekst: Jamie Blommaert Foto's: Andre Joosse

The Voice Of Holland winnen om vervolgens het hele land met die winnende stem te veroveren. MAAN laat ons horen dat dit mogelijk is. Voordat haar optreden van start gaat wordt aangekondigd dat ze in februari 2020 van start gaat met een clubtour. Met haar carrière in Nederland gaat het dus helemaal goed komen. De tweeëntwintig jarige zangeres staat op het podium alsof ze nooit anders gedaan heeft. Ze straalt een en al enthousiasme en zelfverzekerdheid uit. Ondersteund door haar liveband heeft ze tijdens de show alles uit de kast gehaald om het publiek te vermaken.

Klik op 'open' om verder te lezen.

Het wat jongere publiek dringt bij haar opkomst naar voren om vervolgens haar nummers keihard mee te zingen. Nummers van haarzelf komen voorbij, vaak bekend van de radio soms ondersteund door ingezongen bandjes van haar mannelijke tegenzangers. Ook werden er een aantal covers gespeeld en haar debuutsingel ‘Perfect World’.

MAAN haar zachte stem, waarmee ze goed de hoogte in kan, kwam duidelijk naar voren. Verder was de interactie met het publiek zeer hoog. Zo ging de zangeres de menigte in om te praten over verliefdheid en moest iedereen in de tent eraan geloven om door zijn of haar knieën te gaan. MAAN is dan misschien nog jong, ze weet prima hoe ze het publiek moet vermaken met haar mooie stem en haar aanstekelijke enthousiasme. Het was een geslaagd optreden.

Maan

Maan

Fresku

Tekst: Daniël Hereijgers Foto's: Andre Joosse

Fresku is terug. Terug van nooit weggeweest. Maar toch terug: terug uit het theater. Afgelopen maanden toerde de rapper, verhalenverteller en artiest uit Woensel, Eindhoven met de show ‘Voordat Het Te Laat Is…’ door het land. Een nieuw album is onderweg, al dropte hij nog wel de tracks 'Moeiteloos' met Shadi in februari,en in 2018 'Arme Zielen' en 'Mijn Zoon' met Janne Schra voor zijn pasgeboren zoontje Rayaan. Wat zou het worden vanavond: een best-of Fresku of alleen maar nieuw werk? Misschien nog wat flarden uit de theatershow?

Klik op 'open' om verder te lezen.

Dit is geen show, dit is een wederzijds charmeoffensief. Fresku en zijn maat Shadi beginnen rustig, met nummers over Fresku's eigen leven en afkomst. "Luister, ik kom uit Eindhoven dus ik weet van twee dingen: feesten en stijve harken. Willen jullie stijve harken zijn of gaan we feesten?" Zeker weten het tweede. De handjes gaan mee in de lucht als een echte hiphop show. Fresku merkt de liefde als 'Mijn Zoon' teruggezongen wordt vanuit de tent. "Jullie zijn geweldig. Ik zie jong en oud. Ik weet niet wat ik meemaak."

Het optreden is zeer gebalanceerd opgebouwd, met bekender werk maar nog niet te hard, zoals 'Een Nieuwe Dag'. De flow is goed, de beats gaan lekker en Fresku's delivery is feilloos en helder. Het publiek is al mee vanaf track 1, dus het kost weinig moeite om Klomppop aan het springen te krijgen. Hoe hard we springen op een track met als tekst "pak die monnie broeder, laat de monnie jou niet pakken" bepaalt of het als single uitkomt, of niet. En springen is het zeker als hij troeven als 'Kreeft' en 'Kutkop' op tafel legt. 'Twijfel' als slot is wederom een knaller. Fresku en de tent brullen om het hardst: "Je moet niet zoveel twijfelen!" Liefde voor Fresku. 

Claw Boys Claw

Tekst: Dennis de Waard Foto's: Andre Joosse

Het regent punklegendes op Klomppop. Eerst geven de Raggende Manne een legendarische show op de Spectra Stage, vervolgens is het aan Claw Boys Claw om het werk af te maken op de gloednieuwe mainstage af te breken, euh, sluiten.

 

Klik op 'open' om verder te lezen.

Peter te Bos, enfent terrible pur sang, kijkt met zijn priemende blik door het publiek heen en weet ze als geen ander op te naaien. Hij verdwijnt van het podium om terug te komen met een opblaaseenhoorn en smijt deze met z’n prachtige grijns het publiek in. Vervolgens duikt hij zelf het publiek in en de hysterie is compleet. Er worden mensen overhoop gemosht, brillen worden kapot getrapt, zevenendertig pils wordt er per seconde gemorst en Claw Boys Claw schudt deze situatie uit hun mouwen alsof het niets is.

Maar ze geven alles. Het jarenlange spelen maakt de band niet roestig, integendeel. Claw Boys Claw is gevaarlijk goed deze avond. Is de eerste helft van de set een opwarmertje, de laatste helft stuwt de band zijn nummers naar uitgespannen en ongekende hoogtes. “MOTHERFUCKERS!” brult Te Bos, en Klomppop wordt alleen maar uitzinniger. Dit was wederom een hoogtepunt in een editie die alleen maar uitblinkt in hoogtepunten. Claw Boys Claw blijft verdomme het vetst.

Claw Boys Claw

Claw Boys Claw

KNARS

Tekst: Joris van Moort Foto's: Joris van Moort

KNARS is dé afsluiter voor je festival en zeker ook voor Klomppop. Sloopten ze eind vorig jaar nog de Klomp tijdens een Spectra-voorronde, en doen dat vanavond dunnetjes over, alleen dan in de Spectra-tent als afsluiter van de dag. Wat opvalt is de wederom een vernieuwde bandsamenstelling. Er is een andere gitarist, drummer, en een extra zangeres. Maar of het vanavond weer compleet los gaat? 

Klik op 'open' om verder te lezen.

KNARS (voorheen Knarsetand) heeft vorig jaar een ommezwaai gemaakt van Ska/reggae naar drum 'n bass en het duisterse noise. Maar zo duister is het niet in de tent. Knars krijgt de meute in beweging en iedereen gaat mee op de beats. De leadzanger Martijn Holtslag laat het er niet bij en zoekt het hogerop, om in één van de tentpalen tot de nok te klimmen. Na een nummer zingen op grote hoogte gaat de set gewoon verder. Swen Blikman, drummer bij Treehook is ook aanwezig en sleept een oranje kliko het podium op om zich bij het collectief te voegen en mee te rammen. Of het allemaal mag is een tweede, maar de act is er wel naar. KNARS brengt complete chaos in de tent. En het publiek? Dat gaat lekker mee in de chaos.