Festival DAER overtreft zichzelf Festival DAER overtreft zichzelf

Festival wordt klein dorp met eigen community

, Dennis de Waard

Het festival DAER kent dit jaar zijn tweede editie, met een nieuwe locatie, een extra festivaldag, én een camping. Met een line-up die werkelijk alle kanten op gaat belooft het een mooie editie te worden. Die belofte wordt meer dan waar gemaakt.

Muziek was het hele weekend op de twee podia, genaamd HIER en DAER (‘Ik sta bij hier, ja daar ja!’, tot het vervelends toe).

Shht

SHHT

SHHT

Al lange tijd hangt er in Vlaanderen een lichte buzz ronde de band Shht, na een opwindend  optreden op de DAER-stage niet meer dan logisch. Shht brouwt weirde cartoonesque noise met een vleugje zomerse vibes, en het beste om live tot je te nemen, want dan gaat de weirde band nog een tandje harder. De zanger rent door het publiek heen, laat mensen meezingen, geeft twee koters zijn cowbel en tamboerijn, en klimt in de stellage van het podium. De band speelt ondertussen als een perfect afgestelde machine en voert gekke danspasjes uit. De Bohemian Rhapsody-cover is magistraal.

Deepspace x Dub in the Pub

Festival DAER

Festival DAER

Deepspace en Dub in the Pub bundelen hun krachten en nemen de hele HIER-stage over voor een vier uur durende set van drum ‘n bass en dubstep. Vier uur lijkt lang, maar de opbouw in de sets van de verschillende dj’s die ook nog eens naadloos in elkaar overgaan doen de tijd vergeten. Beginnend met rustige dub gaat halverwege de knop om naar snoei- en snoeiharde d’n’b. Een van de wildste feesten tussen de bomen van DAER.

Wet T-shirt Contest

Wet T-Shirt Contest

Wet T-Shirt Contest

Omdat DAER ook bekend staat om de belevenissen en je nooit echt weet wat je voorgeschoteld krijgt is het toch even grappig wat we voor onze kiezen krijgen als Wet T-Shirt Contest een funk/rapformatie blijkt te zijn. Funky als de Red Hot Chili Peppers uit de jaren negentig met de intensiteit en energie van Rage Against the Machine en een stage presence van ‘je doet ‘t er maar mee!’. Zet dit in Kaffee ‘t Hof of Café de Vrijbuiter en de bar ligt aan het eind van de dag in de veste. Deze band geeft alles. Vooral de zanger probeert het publiek op te naaien, maar in de ongenadig brandende zon houden de meeste mensen het op meeknikken en niet verbranden in de zon.

Potential Wonder

Potential Wonder

Potential Wonder

Een band die zijn naam eer aan doet. Potential Wonder hangt ergens tussen folk en country en breekt eigenhandig de songstructuren open om je constant op het verkeerde been te zetten. De diversiteit in de nummers zorgen ervoor dat een uur lang spelen voor de beginnende band geen probleem is. Vooral de wisselende zanglijnen met catchy refreinen houden het optreden fris. Potential Wonder speelt met veel plezier en weet in no time van een grotendeels zittend publiek een dansend publiek te maken. Eigenlijk mag het potentiële in de naam wel weg.

Peetman

Stoeltje, gitaartje, biertje. Meer heeft Peetman, op de smerige blues na dan, niet nodig om zich helemaal thuis te voelen op DAER. De HIER stage, die opgaat in de bomen, biedt verkoelende schaduw, maar het is vooral Peetmans stem die de coolness verspreidt. Blues, maar dan ook échte blues. Peetman wordt hier en daar bijgestaan met een mondharmonica, brengt een ode aan zijn grote held Johnny Cash met een briljante cover van ‘Folsom Prison Blues’ en vertelt trots dat hij op Spotify te vinden is, al moet hij er bij vertellen dat hij niet weet wat dat is.

Peetman

Batobe

Batobe

Batobe

UK beats a la Jamie XX, SBTRKT en Mura Masa, begeleid met trippy visuals en een zangeres. Batobe was net wat DAER nodig had om definitief los te komen met een bosrave die een halfuur te kort was. Batobe knalt er vanaf het eerste moment meteen ‘Faith (It Hurts)’ in, een clubbanger van jewelste met halverwege een lompe stamper van een beat. De beats, synths en zelfs livegitaar zorgen ervoor dat Batobe zelf zich helemaal wilt draait, rifft en mixt. Het publiek gaat er helemaal op in, neemt glowsticks en andere gekleurde lichtbronnen mee, en danst het gras terug de grond in. Qua genre was Batobe de underdog op DAER, maar het pakt uit als een van de beste shows van het festival.

Roots Rising

Roots Rising

Roots Rising

De ultieme liefdesverklaring aan alles waar DAER voor staat en dus ook de perfecte afsluiter voor het festival: Roots Rising staat voor liefde, vrede, lekker jezelf zijn en nog meer liefde. De reggaeband voelt zich meteen thuis en heeft dan ook een prachtige klik met het publiek. Er wordt gedanst, geskankt en geknuffeld. Roots Rising bespeelt niet alleen hun instrumenten met liefde en passie, die liefde dragen ze ook over naar hun publiek. ‘Gooi een hand in de lucht als je de liefde voelt!’ Iedereen in het publiek, barpersoneel, de mensen bij het kampvuur en ook de jonge festivaldirecteuren Anne en Wybe houden de handen in de lucht. DAER eindigt op zijn hoogtepunt.

Het festival op zich

Festival DAER heeft zich bij deze op de kaart gezet, toegegeven een kleine kaart, maar in Zeeland gaan we er niet meer omheen komen. De vrijheid die het festival biedt zoals een kampvuur op het festivalterrein, publiek dat écht even kan ontsnappen en zichzelf kan zijn, en de intieme setting zijn in Zeeland uniek. Die vrijheid slaat ook over op het publiek. Iedereen heeft twee dagen lang alleen maar een lach op zijn of haar gezicht en deelt met elkaar. Twee dagen lang wanen we ons in een andere wereld: Tot diep in de nacht stilletjes gitaar spelen bij een kampvuur, op blote voeten dansen, yoga-sessies terwijl er een folkband speelt, niets is te gek op DAER. De aankleding is dan ook helemaal DIY, van de bar tot de kassa tot zelfs de podia. Het goede weer, de sfeer, de ontzettend gemotiveerde crew en vriendelijk personeel maakt dat Festival DAER een klein dorp is geworden met fantastische inwoners waar we nu al graag naar terug willen keren.

advertentie
#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Zeeland