BDM over de Zeeuwse hiphop-scene en zijn Live Experience BDM over de Zeeuwse hiphop-scene en zijn Live Experience

Muziek maken, voetjes van de vloer, handen omhoog en naar huis gaan met het ‘WAUW’ gevoel

, Tekst: André Joosse

Hij is een gevestigde naam in de hiphopscene van het zuidwesten, BDM, ofwel Bas de Meijer. De 27-jarige geboren Vlissinger zoekt dit voorjaar de festivals op met zijn BDM-experience. We spraken met de rapper over zijn Live Experience, de hiphopscene in Zeeland en de toekomst van BDM en de Zeeuwse hiphop.

BDM releaste deze maand zijn nieuwe single. Een opwarmer voor zijn optredens op onder andere Klomppop en Eindeloos Eiland Festival.

“Ik ben onwijs lekker bezig in de studio, er komen wat losse singles en losse tracks aan via Spotify en mijn BDMlife YouTube kanaal. Daarna is de bedoeling dat er een EP of album zal volgen. Het mooie is dat ik nu met een geweldige liveband speel: de BDM Live Experience. Tegen het festivalseizoen aan zullen we dan ook iets groots gaan uitbrengen, heel erg veel zin in!”

“De festivals die we dit jaar doen kunnen een onwijs swingende, te gekke en energieke show verwachten voor jong en oud. Ik speel dus met de voltallige liveband en dit is echt te gek. Het zijn zulke goede muzikanten van professioneel niveau. Daar ben ik altijd naar op zoek geweest. Dat wat je in de studio maakt te gek is, maar dat je er live een extra dimensie aan kan geven. Daarnaast zijn het niet een paar gasten die even wat live doen, nee we zijn echt vrienden die op de komende plaat ook terug te horen zijn. Alle neuzen staan dezelfde kant op met maar één doel: muziek maken, voetjes van de vloer, handen omhoog en naar huis gaan met het ‘WAUW’ gevoel. Dat is BDM en dat is wat BDM Live Experience brengt naar de festivals waar we spelen.”

"Tegen het festivalseizoen aan zullen we dan ook iets groots gaan uitbrengen."

"...omdat het ‘in’ is om zich ook ‘rapper’ te noemen."

Vorig jaar bracht BDM zijn tweede album uit. Maar na de presentatie in podium De Piek bleef het stil op de podia.

“Ik merk dat organisaties sneller geneigd zijn te kijken naar de gevestigde orde. Je ziet de subsidies verdwijnen waarbij festivals en poppodia liever op zeker spelen en een ‘grote’ naam willen hebben. De hele release rondom ‘Op Eigen Kracht’ was voor mij een leerproces, vooral op marketing gebied. Ik werk niet via een platenlabel en moet dus veel zelf doen. In de loop der jaren heb ik veel te gekke contacten op gedaan en die bel ik vaak op om advies in te winnen. Vorig jaar kwam alles in één keer en daarna langere tijd niets aan materiaal. Dat is voor poppodia natuurlijk minder interessant.”

"De hele release rondom ‘Op Eigen Kracht’ was voor mij een leerproces, vooral op marketing gebied."

Zeeland heeft een levende hiphop scene: D-Double, Nul Elf Acht, Ill Proceeja. Toch zien we deze namen zelden terug op de affiches van de grotere Zeeuwse podia.

“Ik merk dat in Zeeland weinig ruimte is voor lokale hiphop acts, dit komt denk ik ondanks, maar ook dankzij de enorme groei van hiphop. Dat hiphop groeit is natuurlijk altijd positief. Maar dat maakt het al wel snel, zoals in de DJ-wereld, dat iedereen snel geneigd is ook een nummertje op te nemen omdat het ‘in’ is om zich ook ‘rapper’ te noemen. Dat is niet erg, geweldig zelfs, alleen maakt dat het voor organisatoren soms lastig te onderscheiden wat nou echt goed is. Dat kan mij soms wel ergeren: ‘hey, how about the skillz, how about the quality and how about the live performance?’ Dat is iets waar ik altijd voor heb gestreden en wat mijn main goal nog altijd is: kwaliteit leveren. Zowel in tracks, techniek, flows en tekstueel maar vooral in live performance.”

“Ik moet zeggen dat hiphop wel steeds meer een plaats heeft verdiend. Als ik kijk naar het Bevrijdingsfestival waar ik zowel op het podium heb gestaan, als mij regelmatig met de organisatie heb mogen bemoeien. En de vele te gekke scholentouren. Was het in 2006 nog van: ‘Huh, hiphop? Oke, spannend’ . Nu is het: ‘Huh, wel weinig hiphop’ terwijl het Bevrijdingsfestival in mijn ogen als één van de eerste daar heel goed mee om is gegaan en juist de beginnende act, zoals ikzelf tien jaar geleden, een podium boden. Dit geldt ook voor De Spot in Middelburg en De Piek in Vlissingen. Maar er zijn meer poppodia binnen Zeeland die in mijn ogen nog veel winst kunnen behalen met te gekke hiphop-avonden die op zo veel te gekke manieren ingevuld kunnen worden. Ik heb daar wel mijn ideeën over, ze mogen me altijd bellen of mailen!”

“We missen ook niche-festivals zoals in het verleden het Goese ‘12 Hours of Hiphop’. Dit zal ook weer met het animo te maken hebben. Ik denk dat we daarin weer terug moeten naar ‘de basis’. Een paar te gekke hiphop feesten bij poppodia. Wanneer dat loopt kan je weer naar een festival gaan kijken.”

Discografie BDM

2007 - Mixtape - Voorspel Mixtape (Met Dj Tempo)
2009 - Mixtape - Illegaal Woorden Bezit (Met Dj Tempo)
2010 - Single - Herrie Uit Je Speakers (Ft. Jr. Point)
2010 - EP - Het Zeeuwse Hoofdmenu (Met Dj Tempo)
2013 - Single - 4 De Snelle Jongens (Ft. Kleine Viezerik)
2014 - Album - Mijn Moment
2014 - Single - B.D.M. (Ft. Dj Vindictiv)
2014 - Single - Het Komt Goed (Ft. Donson)
2015 - Single - Ik Heb Dit
2016 - Album - Op Eigen Kracht
2016 - Single - Erop Of Eronder (Ft. Salah Edin)
2016 - Single - Hoe Het Gaat Met Je
2017 - Single - Even Weg

"Artiesten als D.Rhymz en Lil Cyclo of Team Ofso zijn wel artiesten waarvan ik denk dat ze door moeten gaan, dat is wel toekomst."

"Hey, how about the skillz, how about the quality and how about the live performance?"

Maar ook al hebben ze geen podia, hiphop leeft in Zeeland, ook is BDM positief betreffende de toekomst van de Zeeuwse hiphop.

“Als ik om mij heen kijk en zie hoe wij vroeger begonnen zijn en waar we nu staan. D-Double, één van mijn beste muzikale vrienden, gaat onwijs hard. Lo-Bo, Fraasie, Mastah-D en Demozah die zelf echt met ondernemen bezig zijn. Maar ook EZG, De Hobbyisten, Cyclo-B en Donson zijn allemaal gegroeid, hebben geleerd en er is respect. Daaruit groeit men op hun eigen weg maar vergeten nooit waar we vandaan komen. Dat is iets wat de nieuwe lichting nog moet leren en daar veel ervaring in moet op doen. Maar artiesten als D.Rhymz en Lil Cyclo of Team Ofso zijn wel artiesten waarvan ik denk dat ze door moeten gaan, dat is wel toekomst.”

 

Zoals vele hiphop acts schuwt BDM de samenwerking niet. Hij maakte muziek met D-Double, Rick Versace, ofwel Kleine Viezerik. Hij maakte zelfs een balad met Danny Vera.

“D-Double en Rick Versace zijn gasten die ik nog altijd vaak zie en spreek. Best kans dat ik met bovengenoemde ineens met een track kom. We zijn vaak in de studio bezig, soms voor hun soloprojecten of ze helpen mij de juiste weg op. Maar naast hen zijn er nog genoeg artiesten waar ik nieuwe muziek mee heb liggen. Ik ga daar nog niet te veel over zeggen maar er gaan wel verrassende samenwerkingen volgen waar ik heel erg naar uit kijk.”

 

Naast muziek maken is BDM ook actief als producer. De studio is zijn tweede thuis.

“Ik heb mijn diploma hiervoor gehaald aan de School of Audio Engineering in Rotterdam. Ik ben dus officieel een Audio Engineer. Momenteel richt ik mij alleen op mijn eigen producties maar daarnaast doe ik af en toe wat dingen die ik gewoon leuk vind zoals het masteren van mixtapes van Dj Tempo of Dj Jay-D. Daarnaast wat losse producties van zanger Green en dat is te gek. Mijn doel is in 2018 mij daar meer op te richten, daar ligt ook al een te gek plan voor, maar ook dat heeft even tijd nodig.

Luister hier onze Zeeuwse hiphop playlist op Spotify:

nu op 3voor12