Bij Stekplek neemt Morgan om 15.00 uur plaats in het houten hutje en laat een heel pallet van drums en percussies langskomen. Ze neemt rustig een paar minuten de tijd, voordat ze de bas eronder gooit. Af en toe verdwijnt Morgan even, maar dan staat ze weer op met een nieuwe vinylplaat in de hand. De transities gaan soepel en ze staat er dan ook ontspannen bij. Bij de aansluitende bar is het bijna even druk als op de dansvloer. Op enkelen na gehoorzaamt bijna niemand het bordje dat aan de bar hangt: "Rook ‘n tak." Men wil pils of water.
Er lijkt even iets niet goed te gaan met de goudkleurige speakers. Een doorsnee bezoeker of schrijver valt het niet op, maar Morgan wel en ze seint haar manager. Even later schiet een geluidstechnicus met tablet in de hand te hulp. Dit was de eerste en gelijk laatste keer dat er iets niet soepel verliep met het geluid. Er is dan ook absoluut niet bespaard op de geluidssystemen. Bij Champagneria staat een geluidssysteem van Adamson, bij Stekplek een van SOUNDDream en de meeste andere stages staan vol flinke Funktion One speakers. Van de grote stages tot aan Radio de Koperen Hond! Want wat ooit als een koffiebar begon is inmiddels uitgegroeid tot een begrip, niet alleen op ITW, maar ook op Wildeburg. Het is een plek waar alles kan en het altijd gezellig is. Kerstmuziek, hardcore of foute knallers, niets is te gek. En dat mag ook best mooi klinken.
LEIA gaat volledig op in haar omgeving. Als oudgediende van Burning Man creëert ze hier een Burning Bos. Elke plaat lijkt wel specifiek voor dit festival te zijn gemaakt. Met natuurgeluiden en tribale beats probeert ze alle boselfjes en kabouters tevoorschijn te lokken. Ze krijgt meer. Sinterklaas en Gandalf komen ook even koekeloeren.
Into the Woods werkt ook samen met commerciële partijen, maar die is in vergelijking met menig ander festival nog altijd flink in de minderheid. We kunnen ons dan ook vergapen aan tientallen, misschien wel honderden kunstcreaties. Rondom het festival is een spinnenweb van kunstenaars, collectieven en nieuwe ideeën geweven. Dit jaar is dit spektakel te danken aan maar liefst vijfhonderd creatievelingen. Neem je op- en afbouw, productie en licht en geluid mee, dan loopt dat aantal al snel op richting de duizend crewleden.
Als je goed zoekt, kun je dit jaar tegen een wel erg bijzondere sculptuur aanlopen (figuurlijk, a.u.b). Het Toekomst Gezicht is gemaakt door Amersfoortse jongeren en bestaat uit duizenden gegraveerde houtblokjes. Vaak is de samenwerking langdurig. Het web beweegt wel voortdurend. ‘Mensen komen naar Into the Woods om verrast te worden’, aldus Maurice van de Berkt van Kultlab. Dit jaar is er ook een incognito-stage bijgekomen: de op stalen palen rustende ‘TANKER’, waar zo’n lange rij voor staat, dat er wel een tsunami in aantocht móet zijn.
Om 16.00 uur begint de eerste b2b van de zaterdag en wat voor een: Bae Blade & MRD. Berlijnse non-conformiteit met een scheut Noorweegse warmte. Een set waar hard house, oldskool trance, underground tracks en speelse lyrics, de massa contant in beweging houdt. Wanneer ze de klassiekers ‘Lethal Industries’ en ‘No Good for Me’ van The Prodigy erin gooien, onderscheidt de in de minderheid verkerend oude garde zich van de nieuwe generatie, maar op een hardtech versie van ‘You’ve Got the Love’, golven de handjes gezamenlijk in de lucht en klinken er genotzuchtige kreten over de pompende bas. De programmeur wiens idee het was om deze twee samen te laten draaien, verdient een pluim. Bijna niemand verlaat de stage, want de volgende in rij is Pegassi. Die zal ongetwijfeld het tempo vasthouden, maar ook nog meer publiek aantrekken.
(tekst gaat verder onder de foto's)