Wessel Tonco Hoekstra besloot ruim zeven jaar geleden dat zijn passie en toekomst in de muziek lagen. Hij ontwikkelde een energieke sound vol harmonieuze melodieën en hypnotiserende beats. Een gelaagd geluid waar niet slechts het ritme dicteert, maar waar euforie en emotie de boventoon voeren. Inmiddels draait hij in prominente clubs en op grote festivals; nationaal, maar ook internationaal, en worden zijn technisch hoogstaande tracks wereldwijd door techno en house titanen gedraaid.

In het binnenland draaide Tonco zelf onder andere in The Loft, Het Sieraad, Toffler, Now&Wow en Thuishaven. Ook opende hij de mainstage van Mystic Garden en had hij een alomvattend moment op Into the Woods. Tussendoor trok hij de landsgrens over naar landen als Zweden, Chili, Duitsland en Egypte. Wijzelf blijven iets dichter bij huis en reizen af naar het industrieterrein naast Thuishaven, waar we Tonco in de studio treffen.

 

Je hebt misschien een paar keer in je leven dat je iets voelt bij een bepaalde handeling of gebeurtenis; dat je denkt: hier moet ik meer mee.

Wanneer ben je begonnen met produceren en draaien?

"In 2014 ging ik naar KRAFT-festival in Amersfoort. Toen viel het letterlijke kwartje en ontstond de passie voor de techno- en housescene echt voor mij. Ik weet niet, er was iets. Je hebt misschien een paar keer in je leven dat je iets voelt bij een bepaalde handeling of een bepaalde gebeurtenis; dat je denkt: hier moet ik meer mee. 

Ik ben daarna bij mijn ouders boven op mijn slaapkamer begonnen met mixen en produceren. Ik kon me zes uur lang opsluiten en daarna had ik iets wat ik kon delen met iedereen. Zat ik niet in mijn kamer, dan was ik wel met vrienden aan het chillen, knalde ik alle apparatuur daar neer en ging ik gewoon draaien. Haha, als ik eraan terugdenk, heb ik medelijden met mijn vrienden, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik veel uren heb gemaakt."

Hoe hebben deze vele uurtjes je geholpen?

"Ik besloot op een gegeven moment om voor het eerst een set op te sturen naar een festival. Dat was gelijk raak en in januari 2020 zou ik mijn eerste dj-optreden hebben op ON9EKEND in de FLUOR (Amersfoort). Vanwege corona werd dit feest helaas anderhalf jaar vooruitgeschoven, maar het had me wel het vertrouwen gegeven dat ik op de juiste weg was."

Wat trok jou de melodische kant van house en techno op?

"Ik heb vroeger jarenlang gedrumd, mijn vader is bassist, mijn broer gitarist en mijn moeder zingt en acteert in de musicalhoek. Ik ben opgegroeid met reggae, kleinkunst en gevoelige pop. Muziek waar vaak veel diepe en gelaagde emoties inzitten, terwijl het mooi en toegankelijk is om te luisteren. 

In het Olympisch Stadion Amsterdam maakte ik op Koningsdag 2014 voor het eerst kennis met melodische (tech)house. Joris Voorn draaide daar toen. Veel van mijn vrienden wilden wat harder, of die wilden meer housey, of meer vrolijk. Maar ik sloeg juist heel erg aan op die dieper gelaagde emotie die erin zat, waarschijnlijk vanwege die muzikale opvoeding."

 

Welke persoon is voor jou een katalysator geweest?

"Dat is eigenlijk een combinatie van drie personen geweest: Niels Voorbach, Lex van Aken en Colyn. Colyn tourt al jaren de wereld rond en Niels en Lex doen zijn management. De afgelopen vijf jaar ben ik betrokken geweest bij het management, maar ook bij de dj- en productiecursussen die zij aanbieden. Er was een moment dat Lex tussen het touren door op kantoor kwam. Ik liet een eigen plaat aan hem horen, anderhalve minuut, en toen zei hij: ‘Ja, maar dit is echt best wel vet! Zet nog eens aan!’ Dus ik zette de track nog een keer aan, maar toen op de goede speakers. ‘Dit vind Colyn denk ik wel vet. Maak dit even af en verander dit en dit nog eventjes en stuur het dan naar mij, dan stuur ik hem door naar Colyn."

En toen?

"Toen sliep ik natuurlijk niet en heb ik de plaat gelijk afgemaakt. ‘Stuur hem zelf trouwens maar’, kreeg ik te horen toen het klaar was. Dit was op een woensdag. De daaropvolgende vrijdag draaide Colyn in de Input Club, in Barcelona. Dat was de eerste keer dat mijn track door een artiest van zulk hoog niveau werd gesupport en dat was ook gelijk mijn eerste gereleasede track: Calabash. Colyn heeft vanaf dat moment in Barcelona –  dat was in 2021 –  tot heden in bijna elke set van hem een plaat van mij gedraaid. Op alle grote events in de hele wereld; voor 400 mensen, voor 40.000 mensen. Allemaal grotendeels dankzij die drie personen."

Waar voel jij je meer op je gemak, in de studio of tijdens een optreden?

"Ik denk dat ik op het podium het meeste plezier heb en in de studio het meeste in mijn element ben. In de studio beland je in een creatieve flow en ben je uren van de wereld. Met het draaien is het juist andersom; dan ben je echt geconcentreerd en dan is het aan de bezoeker om in zo’n flow te verdwijnen."

De totale beleving is het belangrijkst. Daar moet je jezelf als puzzelstukje in zien. Je bent onderdeel van het geheel.

Wat is belangrijker, dat jij het achter de decks naar je zin hebt, of het publiek op de dansvloer?

"Op de eerste plaats het publiek. Zij kiezen ervoor om hun tijd bij mij door te brengen. Daarnaast is het natuurlijk mooi meegenomen dat ik het zelf leuk vind, maar ik merk dat het voor mij ook erg belangrijk is dat de programmeur tevreden is. Dat aspect wordt nog weleens onderbelicht, vind ik."

Hoe houd je daar rekening mee?

"Je houdt je aan de plek waarvoor je bent gereserveerd. Draait de artiest na jou bijvoorbeeld diepe melodische platen op 120-125 BPM, dan ga je daarvoor geen harde techno draaien. Uiteindelijk is het de taak van de programmeur om ervoor te zorgen dat de line-up er elke avond voor zorgt dat de tickets verkocht worden. Maar op het moment dat die line-up niet acteert zoals zij naar het publiek toe beloven, dan lopen die klanten weer weg. De totale beleving is het belangrijkst. Daar moet je jezelf als puzzelstukje in zien. Je bent onderdeel van het geheel."

Op Into the Woods ervaarde je een alomvattend moment. Wat gebeurde er?

"Voor mijn gevoel kwam er zo veel samen dat ik het eigenlijk niet helemaal kon bevatten."

Wat kwam er allemaal samen?

"Alles waar ik voor had gewerkt. Ik draaide vrijdag van 14:30 tot 16:30 op de Takkenstage. Dit is binnen de melodische hoek één van de belangrijkste stages in Nederland én het is in Amersfoort; de plek waar ik ben opgegroeid. Mijn hele familie kon er met 10 minuutjes fietsen bij zijn. Ook waren zo’n beetje al mijn vrienden en kennissen, die muzikaal veel voor me hebben betekend, er allemaal."

Naast je familie en vrienden stonden er nog tig andere bezoekers. Hoe voelde het om voor het eerst zelf op ITW te draaien en dan nog wel op zo’n afgeladen stage?

"Ja, normaal gesproken lukt het me prima om een ervaring te beschrijven, maar voor deze kan ik niet helemaal de juiste woorden vinden. Het was altijd mijn ultieme doel om op ITW te draaien. En nu dat is gelukt, denk ik af en toe een beetje van: o ja, maar nu? Wat was nu ook alweer het plan?"

Wat ís nu het plan?

"Doorgaan met alles zoals het nu gaat, maar ik merk dat mijn focus zich wel iets begint te verleggen. Mijn focus lag eerst wat meer op boekingen, draaien, gezien worden en social media opbouwen. Het doel ligt nu wat meer in het productiegebied: één of meer platen maken die genre-breed worden opgepakt. Ik heb nu zo’n zeven tracks klaarstaan."

Zit die ‘ene’ track daar al tussen?

"Ik denk het nog niet, maar er zit wel een track tussen waarbij iedereen dubbel checkt of ik die echt heb gemaakt. Calabash en Beograd zijn blij en uplifting, maar dit is echt wat anders. Soms heb je geen zin in een energieke club- of festivalplaat, maar juist in een emotionele plaat die je op de fiets of op een after aanzet. Dit is zo’n plaat, denk ik."

Wanneer kunnen we deze nieuwe tracks verwachten?

"In 2025 ga ik veel nummers uitbrengen die ik tot nu toe alleen nog maar in sets heb gedraaid. Daarnaast ben ik begonnen aan een nieuwe serie, waarbij mijn volgers vanuit polls op Instagram kiezen welke plaat ik remix. Deze breng ik vervolgens als gratis download uit via mijn SoundCloud kanaal."

De volgende edit van Tonco helpen vormgeven? Check: MORE by Tonco