In 2021 bracht muzikant Danny van Tiggele verschillende artiesten uit de Nederlandse muziekscene samen om een album op te nemen. Het resultaat: La Belle Époque - Volume I. Sinds de release van het album heeft van Tiggele, onder andere bekend van Mister and Mississippi en Blaudzun, niet stilgezeten. Vandaag verscheen namelijk het tweede deel van La Belle Époque, met daarop muzikanten als Camiel Meiresonne (Son Mieux), Robin Kester, Spike (DI-RECT) en Tim Knol. We zochten hem op in de studio waar het album tot stand kwam.

Volume II

Op een regenachtige dag zitten we in de studio van Danny van Tiggele, midden in de bossen van Den Dolder. Een studio die eruit ziet zoals La Belle Époque - Volume I klinkt: sfeervol en warm. Dat er een vervolg moest komen op dat eerste deel stond eigenlijk al vast, vertelt Van Tiggele. “Ik heb het album natuurlijk Volume I genoemd, dus ik denk dat ik ergens in mijn achterhoofd al het idee had om er een serie van te maken. Ik heb het mezelf op de hals gehaald,” zegt hij lachend. Na het verschijnen van Volume I voelde hij gelukkig al snel de drang om nog meer muziek te maken. “Als zo’n album dan eindelijk de wereld in is, is er opeens weer ruimte voor nieuwe ideeën. Een week na de release dacht ik: met wie zou ik nog meer willen werken? Dat is het leuke aan het hele project. Ik kan zowel gaan nadenken over artiesten en nadenken over de muziek zelf. Dat wakkert bij mij heel veel creativiteit aan. Ik ben met La Belle Époque veel vrijer dan met elke band of act die ik ooit heb gehad omdat er helemaal geen restricties aan vastzitten. En ik heb zelf de mogelijkheid gecreëerd om voor elk liedje andere muzikanten uit te nodigen, dus ik ben heel vrij. En ja, daarover fantaseren. Daar begint het mee.”

Gelukkig is er volgens Van Tiggele genoeg keuze aan muzikanten waar hij mee samen zou willen werken. “Ik heb stiekem een longlist aan artiesten waarmee ik ooit zou willen werken. Die lijst is lang want ik vind dat we in Nederland zoveel moois hebben. Sommige muziekliefhebbers volgen Amerikaanse trends maar er komt zoveel mooie muziek uit ons eigen land. Ik zou echt naar een onbewoond eiland kunnen met alleen maar muziek van Nederlandse bodem,” licht hij toe. “Uiteindelijk benader ik een aantal muzikanten uit mijn longlist met een basis van muziek zodat ze al een soort klank idee krijgen. Ik heb de basis gemaakt met een specifieke artiest in mijn hoofd, waardoor het vaak meteen klikt. Als iemand een go geeft, begint het hele feest en duiken we samen de studio in.”

Het proces

Hoe dat feest eruit ziet? Van Tiggele: “Elke track voelt als een ander feestje, zo zie ik het echt. Elk liedje heeft zo'n andere ontstaansgeschiedenis. Met sommige liedjes zijn we in totaal vijf dagen bezig en met andere liedjes zitten we echt veertien dagen in de studio. Dat ligt niet zozeer aan of het moeilijk is, maar ook aan hoeveel tijd en energie iemand er in kan steken. Het is ook afhankelijk van het startpunt. Met heel veel liedjes is het zo dat het basisidee blijft staan, maar soms gaat het net wat anders. Spike (DI-RECT) en Bertolf vonden het bijvoorbeeld echt tof om samen from scratch iets te gaan maken. Daarom ging het eerste idee van tafel en bouwden we samen iets vanaf het begin. Dat is heel leuk, want dan zijn de artiesten juist extra betrokken in het hele maakproces. Elk liedje is dus echt een ander feestje maar als je het album van begin tot eind luistert moet het wel als een geheel voelen. Dat is niet makkelijk omdat elke tune zo anders klinkt qua stem. Maar ik denk dat er bepaalde elementen terugkomen die zorgen voor een samenhangend verhaal. De akoestische gitaar is bijvoorbeeld heel erg aanwezig in elk liedje. Die zal je echt in elke track op de voorgrond horen. En ik werk heel veel samen met Tom Broshuis, met wie ik deze studio deel. Tom maakt heel veel spacey, experimentele sounds en dat hoor je ook in elke track terug. Overal herken je wel ambient sferen.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Het maakproces van het album is dan wel een groot feest, maar met zoveel artiesten en muzikanten gaat dat niet altijd even gestructureerd. “Het maken van de tracks ging echt dwars door elkaar heen. We hebben hier elke dag wel visite gehad voor het maken van de plaat. De ene dag was Camiel Meiresonne van Son Mieux hier en de andere dag kwam Robin Kester even een stukje inzingen. Het is best wel een groot project, want uiteindelijk spelen er op deze plaat 38 muzikanten mee. En ja, dat moet je dan zo handig mogelijk inrichten,” vertelt Van Tiggele. “Het is niet zo dat we maanden met een track bezig zijn. We kunnen in een aantal dagen heel veel doen qua schrijven en opnemen. Op deze plek worden vaak teksten geschreven en gelijk opgenomen. Soms ontstaan dingen ook midden in het proces. Dat is wel anders dan de werkwijze van andere bands. We laten eerdere takes gewoon staan. Zo bouwt het zich steeds verder op tot het resultaat.”

“Het kost inderdaad heel veel tijd en energie om met zoveel artiesten te werken, maar als iedereen blij is met het eindresultaat dan is het voor mij helemaal af. En dat is het doel natuurlijk. Ik heb de plaat van het begin tot het eind in anderhalf jaar gemaakt. Dat is eigenlijk wel heel snel. Ik weet dat bands soms al op zichzelf al drie of vier jaar over een plaat kunnen doen. Ik wilde het tempo echt hoog houden, en dat kost heel veel planwerk. Maar ik vind dat stiekem ook heel leuk, een beetje de motor blijven achter de plaat. En dat is gelukt.” Van Tiggele wijst trots naar het exemplaar van La Belle Époque - Volume II op vinyl, die een prominente plek in zijn studio heeft gekregen. “Wat er zo tof aan is, is dat iedereen het een leuk project vindt omdat er weinig verdere verplichtingen aan zitten. Als in, het idee van de plaat is dat we gewoon één heel mooi liedje gaan opnemen. En het is voor de ander ook leuk dat die even uit zijn natuurlijke muziekbubbel komt. Neem bijvoorbeeld Camiel, hij is natuurlijk een enorm hitkanon met Son Mieux. Maar ik weet dat hij zelf een groot jaren zestig fan is. Dan is het ook heel leuk als je één keer uit die Son Mieux bubbel kan stappen om een sixties track te maken.”

Feestelijke chaos

Zowel de artiesten als de fans van La Belle Époque worden op 13 december beloond met een live-show in de Pandora in TivoliVredenburg. “Het wordt onze eerste live-show en we vieren tegelijkertijd ook de release van beide platen. We zijn echt met heel veel, ik geloof dat er 22 of 23 artiesten zijn. We spelen de twee platen in hun geheel waarbij bijna iedereen voorbij komt. Dat is dus al een flinke show. Daarnaast heb ik nog een paar liedjes erbij gekozen van de artiesten zelf, die ik gewoon heel mooi vind. Het wordt een beetje een feestelijke chaos, met iedereen samen. Ik denk dat het backstage het gezelligst wordt,” zegt Van Tiggele lachend. “Het project La Belle Époque is toch nog een beetje een niche, wat het voor mij mag blijven, en daarom vind ik het juist zo leuk dat we alles mogen laten horen in een intieme setting. We doen nu af en toe wat radio optredens en dat is vaak de eerste keer dat de songs tot leven komen. Het liedje evolueert zich echt tot een ander level door het samen met de artiest te mogen spelen. Maar nu we met iedereen alle nummers live gaan spelen voor een publiek, krijgt het voor mijn gevoel nog een extra dimensie.”

La Belle Époque - Volume II is nu overal te beluisteren. Op woensdag 13 december 2023 is er een exclusieve ‘La Belle Époque'-show in TivoliVredenburg.