In 2012 startte het Amersfoortse platenlabel Seja Records, gespecialiseerd in elektronische dark wave. Dit jaar verscheen Seja’s 25e release. Een goede aanleiding om met oprichter en eigenaar Johan Buurke terug te blikken en vooruit te kijken.

“Nu kom je op de plek waar het allemaal gebeurt,” zegt labeleigenaar Johan Buurke als we de trap naar de zolder van zijn Amersfoortse woning oplopen. We hebben dan beneden in de woonkamer al uitgebreid gesproken over het platenlabel dat hij acht jaar geleden heeft opgezet en inmiddels z’n 25e release telt. Over het begin in 2012, het karakter van Seja Records, dark wave, Duitsland, kunst.

Nu volgt een blik achter de schermen. In grote, mooi afgewerkte wandkasten staat het vinyl van de Seja-acts uitgestald: honderden liefdevol uitgegeven platen met opvallende hoezen. Uit een archiefkast tovert Buurke enkele bijzondere Seja-uitgaven, zoals de single van M1NK die in 2018 uitsluitend uitkwam op… floppy disk (!), in een oplage van twintig exemplaren met elk een unieke boodschap voor de koper.

Seja Records

Terug naar beneden, terug naar het begin. In de woonkamer, waar de wanden behangen zijn met diverse kunstwerken, vertelt Johan Buurke hoe hij als Achterhoekse tiener word gegrepen door eerst de glamrock en daarna de Britse punk en new wave van bands als Joy Division en The Stranglers. Na studies aan de sociale academie en de kunstacademie werkt hij als grafisch ontwerper bij een reclamebureau en als groepsleider in de geestelijke gezondheidszorg. Maar ondertussen blijft hij met muziek bezig. “Op een bepaald moment, eind jaren 90, begon ik me steeds meer te storen aan het eenzijdige muziekaanbod,” vertelt hij. “Radio, platenlabels, muziekbladen – alles begon steeds meer op elkaar te lijken. Het experiment was weg. Ik kende wat mensen bij onafhankelijke labels en ik zag wat ze deden en dacht opeens: dat kan ik ook. Of eigenlijk, als ik diep in mijn hart kijk: dat kan ik iets beter.”

Dark wave, liefde en DIY

De eerste platen die Seja Records in 2012 en 2013 uitbrengt, van de Soho Preachers en Traffic A.M., laten meteen zien waar het label voor staat. Buurke: “Ik hou niet zo van hokjes, maar je kunt het vatten onder de term (dark) wave. Muziek met een donker randje, vaak elektronisch, geïnspireerd op muziek uit de jaren 80. Duistere muziek waar ik toch vaak heel vrolijk van word. Sommige mensen noemen het retro, maar deze muziek hoorde je in de jaren tachtig echt niet.” 

In de begintijd hebben alle Seja-releases zwart-witte hoezen. Volgens Buurke deels een kostenkwestie, maar het paste ook goed bij de muziek en de do-it-yourself-mentaliteit van het label. Seja Records werkt al geruime tijd met een aantal vaste partners, zoals perserij Record Industry in Haarlem en distributeur Clear Spot in Alkmaar, maar is in feite een eenmanszaak. “De bands en ik doen het wel samen, en het uitgangspunt is dat we in elk geval quitte spelen. Ik heb niets tegen een groot publiek, maar dat is niet het uitgangspunt. Seja is een Europees niche-label, met artiesten uit Nederland, Frankrijk, Scandinavië en Slovenië waarvan ik het belangrijk vind dat ze gehoord worden. Bandcamp is ons belangrijkste afzetkanaal, Duitsland onze grootste afzetmarkt; daar zitten de meeste liefhebbers.” 

Tonight, van het album 'Wake Up' (2012) door Soho Preachers. De eerste plaat uitgebracht door Seja Records

Kunst

Opvallend bij Seja Records zijn de kunstzinnig vormgegeven hoezen. "We besteden veel zorg aan de uitvoering,” benadrukt Buurke. “De albumhoezen moeten een feest zijn om naar te kijken. Ik ga vaak op zoek naar werk van nieuwe kunstenaars. Later kijk ik of een bepaald kunstwerk zich leent voor een nieuw album. Die aanpak geeft onze releases een typische Seja-uitstraling.” De link met kunst is een constante bij het label. In 2016 wordt in poppodium FLUOR een evenement met drie elektronische Seja-acts gecombineerd met een expositie van de Utrechtse kunstenaar Bas de Ruiter. In 2019 organiseert de Utrechtse galerie Logman in de Nobelstraat een multimediale expositie. “We hadden een soort huis ingericht met de muziek van Seja-acts, en schilderijen en video’s van de kunstenaars van de albumhoezen. Zo kon je van beide tegelijk genieten. Heel leuk om te doen, en win-win voor artiesten en kunstenaars.”

Principes

Al snel na de eerste releases wordt Seja Records gevonden door bands uit binnen- en buitenland. “In die tijd contracteerden gewone platenmaatschappijen alleen nog maar bands die cash cows konden worden.” Seja Records doet het anders. Het label werkt met een aantal vaste principes die van tevoren worden afgesproken. Elk album verschijnt bijvoorbeeld maar in één oplage, vaak driehonderd exemplaren. En er wordt niet bijgedrukt. “Maar je moet ook niet té principieel zijn,” nuanceert Buurke daarna. “In het begin deden we alleen vinyl. Nu soms ook cd. Cd wordt het nieuwe retro.”

Ook qua genre zijn de kaders inmiddels minder strak. “Ik hou ook van andere soorten muziek, bijvoorbeeld punk en indie. Maar omdat die niet helemaal bij Seja Records passen, heb ik daarvoor twee nieuwe sublabels opgericht, Candy Bomber Music en Noize Hunit. Bij die laatste komen bijvoorbeeld The Reuters uit, de band waar ik zelf in speel.”

Drijfveren

En dan komt het gesprek op de onvermijdelijke waarom-vraag. Tussen de regels door heeft Buurke laten doorschemeren dat het best veel werk is, voor een beperkt publiek van liefhebbers. Het gebeurt soms dat hij veel energie in een band stopt die dan vlak na de albumrelease uit elkaar valt. Wat drijft hem? Na een korte denkpauze: “Ik wil graag muziek in de wereld brengen die jou anders naar de wereld laat kijken, net als bijvoorbeeld bij de kunstwerken van Damien Hirst. Muziek die je brein op scherp zet. En ja, daarmee wil ik het leven verrijken. Ik denk dat het daar uiteindelijk op neerkomt."

Buurkes selectie

Johan Buurke krabt zich even achter de oren als hij uit de eigen Seja-catalogus drie hoogtepunten moet kiezen, want ‘je doet de rest dan toch tekort.’ Met het mes op de keel maakt hij toch een selectie.

A Visual And Auditory Reminder Of The Beauty Of Life (2014)

Various Artists


“Dit is een compilatiealbum uit de beginperiode, met werk van elf verschillende bands. Deze plaat bevat het DNA van Seja Records. Van de bands op dit album hebben we in de jaren daarna vaak platen uitgebracht, bijvoorbeeld Das Ding, Sophya en Fatal Casualties.”

Constant Depression (2020)

Venin Carmin


“Venin Carmin is een Franse all-female band die postpunk-coldwave maakt. Onderkoelde muziek, met een vrolijke twist, die onder je huid kruipt. Een sterke live-act met extravagante kleding. Ze treden normaal gesproken veel op in Frankrijk en Duitsland en hebben ook bij ons in FLUOR gestaan.”

Incubation (2020)

The Reuters


“Mijn eigen bandje, dus die hoor ik niet te noemen, maar toch. The Reuters maken energieke ‘post-postpunk’: old skool, met psychedelische invloeden (The Stooges, MC5). Het is geen typische Seja-muziek en komt daarom uit op het sublabel Seja Records/Noize Hunit. Het plezier spat er vanaf, al zeg ik het zelf.”

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Utrecht – hét online platform voor muziek uit de provincie Utrecht – is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, interviewers, social media-redacteuren en video-editors. Iedereen die vrijwillig een steentje met een journalistieke insteek bij wil dragen aan de Utrechtse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar info@3voor12utrecht.nl of kijk voor meer informatie op deze pagina