We hebben je laatst in twee vlogs voor Citymarketing Amersfoort zien spelen.
“Klopt. We hebben er daarna nog een paar gedaan, inmiddels een stuk of vijf. Eerst over de terrassen die zich moesten aanpassen, toen over de musea. We hebben ook een filmpje gemaakt dat wat meer gericht is op de ‘rafelranden’ binnen Amersfoort: De Nieuwe Stad, De Wagenwerkplaats en De Isselt en wat daar tegenwoordig allemaal te vinden is. In het kader van de Amerikaanse expositie in de KAdE hebben we gevlogd over een soort Amerikaans dagje Amersfoort. Dus we gingen naar de Blueberry, Charlies Burgers, Westwing, dat soort grappen.”
In de vlog over de musea blijf je staan bij een werk in Museon: ‘Kritiek op de Amerikaanse cultuur’. Wat vind je van Amerika?
“Ik heb echt een outsidersblik op Amerika. Het is een beetje het nieuwe Nederlands elftal: iedereen heeft er wel een mening over. En voor een deel is die mening natuurlijk hartstikke ongefundeerd. Ik voel me in ieder geval niet heel erg aangetrokken tot de ontwikkelingen die daar gaande zijn. Wat mij wel interesseert is hoe Amerikanen reflecteren op de ontwikkelingen daar. Juist omdat we dat allemaal moeten vernemen via de media. Dan vind ik het wel leerzaam om te zien hoe Amerikaanse kunstenaars zich verhouden tot al dat soort zaken. En de huidige expositie in Kunsthal de KAdE besteedt weer aandacht aan eigentijdse Amerikaanse kunst. Er bleek overigens een Amersfoorter naar het huidige New York – het toenmalige New Amsterdam – te zijn gegaan. Dat vertellen we ook in dat filmpje. Er is in New York blijkbaar een park dat Amersfort heet.”
Hoe zijn die video’s eigenlijk ontstaan?
“De filmpjes zijn een serie. Aan het begin van de eerste lockdown zijn we begonnen met Van Zanten de Podcast (Van Zanten is een café in de Bloemendalsestraat, red.). Daar hadden ze zoiets van: ‘we moeten dicht, we kunnen onze bezoekers niet meer ontvangen’. Het café heeft altijd een sociale functie. Toen dacht men, dan moeten we het café maar naar de mensen brengen. Dennis Sille kwam langs als gast, hij is de citymarketeer voor Amersfoort. Een tijdje daarna nam hij contact op met mij:‘wat jullie doen met die podcast is wel heel tof.’ Zo is de samenwerking met de vlogs voor Citymarketing ontstaan. Om tijdens die lockdown te laten zien wat voor energie er in de stad zit, en wat voor initiatieven er worden ontwikkeld. Ook om lokale ondernemers te supporten.”
En de podcast loopt nog?
“De podcast doen we inderdaad ook nog steeds. We zijn er mee doorgegaan toen de cafés weer opengingen. Toch steeds 200 luisteraars. Dat is een hele volle kroeg. We nodigen iedere twee weken een fysieke gast uit. Dat doen we om gezellig met elkaar te zijn. Ik woon zo’n beetje mijn hele leven in Amersfoort, en alweer ruim vijftien jaar in de binnenstad, dus normaal gesproken kom ik overal.”
Welke cafés bezocht je vaak als tiener?
“De Boothill. Nog steeds wel trouwens, alleen wat minder.”
(tekst gaat verder onder de foto)