Het verbod op evenementen heeft grote gevolgen voor de muzieksector. Tot 1 september zijn er geen festivals en optredens en het is nog maar de vraag of en wanneer de situatie weer normaal zal worden. Behalve de festivals en podia, worden ook muzikanten, boekers, tourmanagers en licht- en geluidstechnici geraakt. De meeste platenzaken zijn nog open maar hebben ook te maken met de maatregelen van het RIVM. Hoe slaan zij zich door deze lastige periode heen? We vroegen het aan een aantal winkels in de provincie Utrecht. Deel 3: Velvet Amersfoort, waar we spraken met eigenaar Martijn Drenth.

We hebben rond het middaguur afgesproken met Martijn Drenth van Velvet Amersfoort. ‘Wij zijn open’ staat er met grote, uitnodigende letters op het raam van de zaak aan de Havik. De plastic handschoenen en het ontsmettingsmiddel bij de ingang zijn niet te missen. Op dat moment zijn er geen andere bezoekers maar tijdens ons gesprek komen verschillende mensen binnen om een bestelling op te halen, te vragen of ze een bepaalde plaat hebben of om gewoon even te neuzen.

Besef
De eerste week had Martijn Drenth nog niet het gevoel dat er veel aan de hand was. Het besef dat het serieus was kreeg hij gedurende die week.  “Dat er echt wat aan de hand was merkte ik vooral op straat, waar het rustiger was” licht hij toe. “Op vrijdag (13 maart, red.) kreeg ik bericht dat Record Store Day niet doorging. Dat was een belangrijk meetpunt.” Precies een week eerder had hij nog overleg gehad over het festijn waarvoor Velvet met een binnenpodium en een buitenpodium op het pleintje voor de zaak altijd groots uitpakt. “We gaan gewoon door met onze organisatie”, was toen nog de lijn. “We merken wel wat er gebeurt, misschien dat het allemaal wel meevalt.”

Het idee dat het allemaal wel mee zou vallen was na een week helemaal weg en daar kwam een nieuwe realiteit voor in de plaats. Op de vrijdag dat Record Store Day gecanceld werd zou hij eigenlijk ook een DJ-klus hebben, “maar die mensen hadden ’s ochtends al gebeld met de boodschap dat ik noet hoefde te komen. ‘We verwachten geen mensen, iedereen belt af’ vertelden ze.” Of ze open mochten blijven was de volgende vraag. Dat bleek nog wel het geval te zijn, met verscherpte maatregelen.  “Dan moet het wel anders”, was Drenth’s gedachte meteen.

Klanten
Zijn klanten informeren stond op één, “want het is niet logisch dat ze hier komen voor informatie.” Drenth heeft veel aandacht besteed aan Social Media, iets dat tot dan toe vreemd was voor hem. “Ik heb een nieuwe telefoon gekocht en ben meteen filmpjes gaan maken en dingen gaan inspreken. “Via Facebook en instragram laat hij weten dat ze nog steeds open zijn. Maar ook grappige filmpjes, tips of leuke albums die uit zijn gekomen. De boodschap is dat je nog steeds naar de winkel kunt komen. Ook heeft hij ‘wij zijn open’ in grote letters voor het raam gehangen.

Snel daarna is Drenth gaan communiceren dat ze een bestelling ook thuis kunnen bezorgen. Ze sturen de bestelling op of komen langs. ”Met ons team zijn we gaan fietsten. Eén jongen heeft een auto voor als het net wat meer aan de rand van Amersfoort is. Ik realiseer me dat sommige mensen niet daar de winkel willen, of niet naar de winkel kunnen of gewoon te ver weg wonen en niet in het centrum hoeven te zijn. Als ze dan toch nog iets aan nieuwe muziek willen hebben, hoeven ze maar te bellen, te mailen of iets via social media te sturen en dan gaan we gewoon kijken hoe we het daar krijgen.”

Van de bezorgoptie wordt mondjesmaat gebruik gemaakt. “De meeste mensen zeggen ‘ik vind het tof dat het kan maar ik kom van het weekend toch wel een keer in Amersfoort. Zet het maar klaar, ik maak het vast over en dan kom ik het wel ophalen.’” aldus Drenth. “Dan staat hier gewoon een tasje klaar, iemand komt binnen, legt zijn pinpas op het apparaat en neemt zijn tasje mee. Wij houden ons aan de veiligheidsregels; er hangen handschoentjes, er is gel en ik zorg dat ik elke keer mijn handen was nadat ik mensen heb geholpen.”

”Mensen vinden het sympathiek dat je wilt bezorgen en ook dat we open zijn.” Dat is ook een beetje de gunfactor volgens Drenth: “Dat zie ik bij onszelf en andere kleine ondernemers om me heen, dat mensen graag even bij hun favoriete ondernemer komen en daar wat achterlaten.”

Team
Drenth probeert zijn medewerkers zoveel mogelijk aan het werk te houden. “Het is heel aantrekkelijk om te zeggen ‘ik ga het gewoon in mijn ééntje doen’. Het zijn allemaal nul-uren contracten dus dat zou op zich wel kunnen. Maar we gaan proberen om dit samen voor elkaar te krijgen. Dat is ook het advies van de overheid trouwens.” Drenth laat zijn team werken maar zorgt er wel voor dat er telkens maar één medewerker in de winkel is. Normaal draait hij zelf één keer in de twee weken op zaterdag mee, maar nu niet. “Dat vind ik moeilijk, omdat ik er graag bij ben, maar ik laat het hun doen. Het is klein, er staat één iemand en die gaat de sfeer maken en ik ga het zelf niet doen.”

“Ik vind het ook een belangrijk signaal naar mijn klanten toe; dat ze niet alleen mij zien maar ook de mensen die ze gewend zijn op een zaterdag en een zondag. Dat maakt dat we als team op afstand ook heel saamhorig zijn. Iedereen vraagt of ze wat kunnen doen en ze denken heel erg mee. Eén iemand doet nu de social media. Als ik een filmpje maak dan stuur ik dat naar hem toe en dan zet hij het er op. We doen het samen.”

Steun
Velvet krijgt veel steun. Verschillende klanten hebben aangeboden om platenbonnen te kopen. Drenth houdt dat nu nog af. “Als het water me aan de lippen staat zal ik het echt wel zeggen, maar tot nu draai ik ongeveer op 50% van mijn capaciteit waarmee ik het denk ik wel kan redden. Het is fijn om die energie terug te krijgen, dat ze hier graag komen en dat ze willen dat we blijven.” Drenth voelt die steun, dat mensen even de winkel binnenlopen en vragen of het nog gaat. “Alleen maar die vraag weet je, en dan zijn ze ook zo weer weg.”  ‘Ik ga dit verdomme redden’ heeft hij op Facebook geschreven maar dat weet hij ook niet 100% zeker. “Dat hangt af van hoe heftig het blijft, hoe lang het gaat duren en wat het met mensen gaan doen. Ik kan in niemands portemonnee kijken maar ik hoor iedereen om me heen zeggen ‘april gaat het nog wel, mei, juni ook en daarna zullen we wel zien. En in de zomer ook’. “Er is nu nog geen reden tot stress maar als het anders loopt ga ik dat natuurlijk ook merken.”

Veiling
Velvet heeft de social media ook gebruikt om een aantal items online te veilen. De veiling is geen doel op zich maar weer een manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken. “Het is belangrijk om mensen te laten weten dat we er nog zijn, onze dingen blijven doen en dat we er nog steeds zijn als het straks allemaal achter de rug is”, licht Drenth toe. De items die hij veilt staan soms al een tijdje in de winkel, maar zijn te mooi om daar te laten staan. “Het moet naar de mensen toe.” De zichtbaarheid neemt inderdaad toe: “De eerste keer reageerde er bijna niemand op, de twee keer wat meer mensen en de laatste keer nog wat meer mensen.”
 

Aantal releases
Het aantal nieuwe releases is minder. Er komen nog wel wat uit maar er worden ook dingen doorgeschoven. “Als dit langer gaat duren zullen dingen nog wel uitgebracht worden”, verwacht Drenth. “Voor een artiest is het ook niet interessant om een plaat een jaar te laten liggen. In de tussentijd evalueer je ook als artiest.” ”Maar het is voor iedereen moeilijk om marketing te maken, om promotie te doen rond bepaalde releases”, is hij ook realistisch. “Er kan niet live gespeeld worden om iets te promoten. Iedereen moet er over nadenken: gaat we het nu uitbrengen, gaan we wachten, Is het over twee maanden beter of kan het maar wel nu? Als platenwinkel moeten wij het wel hebben van de leuke nieuwe releases. Gelukkig komt er ook nog wel het één en ander uit.”

Record Store Day
Op het moment van ons gesprek stond Record Store Day nog op de agenda voor 20 juni. “Dat er nieuws komt is eerder een kwestie van uren dan van dagen”, zegt Drenth. Zijn voorspelling over wat er gaat gebeuren komt een aantal dagen later min of meer uit. “Het evenement zal niet door kunnen gaan. Die releases zijn er echter allemaal al, die liggen klaar. Ik denk dat er acties mee gedaan worden. Dat er vanaf juni elke week iets vrijgegeven zal worden.” Ook over de optredens heeft hij al een idee: “Ik wil hier altijd graag Amersfoortse artiesten laten spelen. Ik denk dat ik dat na de zomer alsnog ga doen, zes of acht weken lang elke week een instore. Dan zal wel duidelijk moeten zijn dat het in september kan.”

Lange termijn
Drenth is al aan het nadenken over de toekomst, de mogelijke 1,5 meter economie. Als kleine winkel vindt hij dat lastig maar hij is ook optimistisch. ”Ik denk nu dat het heel veilig kan en ik kan iedereen in het oog houden. Verder maak ik geen grote plannen, ik wil gewoon blijven. En heel veel mensen in Amersfoort met mij. We zullen een manier moeten vinden om het met elkaar te doen. En ik denk dat het kan. Muziek blijft dus wij gaan ook gewoon blijven!”