De Utrechtse rapper SKAV is de laatste maanden heel productief. We spreken hem over zijn bijdrage aan het nummer ‘Adembenemend’ en over welke boodschap je als artiest brengt. Daarnaast vertelt hij over het label Fort Buku en de grote hoeveelheid muziek die klaarligt om uit te brengen. 

SKAV, eerder bekend als Skafalau kom je je al zo’n vijftien jaar tegen in de Utrechtse rapscene. Vanaf 2006 maakt hij deel uit van StropStrikkers, waarmee hij samen met mede-MC J.A.E. en producer Klaas Vaak vier platen uitbracht. Maar je kunt hem ook kennen van zijn solo-albums Helberg en Bukuniers, of zijn nieuwste tape met $keer en boo$ die in juni uitkwam. Het nieuwste materiaal van SKAV komt uit op zijn label Fort Buku.

Onlangs kwam het nummer ‘Adembenemend’ uit, een ketting-rap met KernKoppen, Roscovitsch, Manu, Reazun, Rico, de Colombiaanse Bloedgroep. Het nummer gaat over de gebeurtenissen die ervoor zorgden dat er in de hele wereld protesten worden gehouden tegen politiegeweld tegen zwarte mensen. In Utrecht werd het protest georganiseerd door Keti Koti Utrecht. Maar het ging niet alleen daarover. SKAV vertelt: “Dit ging over iets groters. Het ging over politiegeweld, over het internet, hoe we daar met elkaar omgaan, over werkgevers, school. We moeten tot de kern gaan in plaats van het telkens weer over Zwarte Piet hebben.” Het nummer kwam voort uit de protestbeweging die eind mei ontstond. “Je moet het in de kiem smoren. We gaan de strijd tegen racisme niet in een week veranderen met de Black Lives Matter-beweging, maar we kunnen wel telkens de boodschap laten zien.” Dat is ook de bedoeling met de Fort Buku remix van het nummer.


Inmiddels zijn er op het Youtube-kanaal van The Black Archives meerdere verses en versies van het nummer verschenen. Andere MC’s voelden zich geroepen en namen dezelfde beat onder handen. “Dit is waar muziek en kunst voor is. Om belangrijke boodschappen te verkondigen.” Utrecht is zijn stad, zo zegt SKAV. Hij is blij dat inwoners van onze stad, mensen van meerdere culturen die naast elkaar leven, eerder zullen inzien wat er aan de hand is dan iemand die ergens achterin een dorp leeft. “Dat heeft tijd nodig.” Volgens SKAV ging dit protest niet alleen om Zwarte Piet en de voor- of tegenstanders, maar om een systeem dat niet één-twee-drie verandert. Toen hij werd benaderd door Keti Koti Utrecht en gemeenteraadslid Ali Karatas (GroenLinks), een kennis van vroeger, had hij geen twijfel om te komen spreken bij het protest bij de Jaarbeurs. “Ik heb mijn kids ook meegenomen, ik wilde graag wat vertellen.”

Discografie SKAV

  • Kermis in De Hel (2006, met Stropstrikkers) 
  • Donkere dagen (2007, met Stropstrikkers)
  • Helberg (2013)
  • Tabula Rasa (2014, met Stropstrikkers)
  • Tableau (2018)
  • Bukuniers (2019)
  • Koevoet en De Sikkel (2020, met Stropstrikkers)
  • SKAV&BOOS (2020, met $KEER&BOO$)

Protesteren

“Weet je, eigenlijk ben ik helemaal niet van het protesteren, maar dit keer vond ik het gewoon belangrijk,” vertelt SKAV. Als er mensen zijn die er iets van moeten zeggen, zijn dat zeker ook de ’dubbelbloedjes‘. Hij is zelf half Nederlands en half Surinaams. SKAV is blij dat er daarvoor nu de ruimte is, want volgens hem moeten we niet vergeten dat er niet alleen tussen een aantal mensen met verschillende meningen strijd is. “Het is veel groter dan je buurman die zich schminkt als Zwarte Piet. Dat is natuurlijk kut, maar het is veel groter. Het is een racistisch systeem.” 

Voor artiesten die het moeten hebben van hun “naar witte radio-luisterende fans” heeft hij begrip wanneer ze zich niet uitlaten over dit probleem. “Maar ik zou graag zien dat mensen zich meer openlijk hierover uitspreken, wetende dat je gezeik gaat krijgen met mensen die nog niet zo ontwikkeld zijn als het gaat om emancipatie.” Zelf leerde hij veel van artiesten als Public Enemy en Tupac. “Aan de bronnen die zij in hun songteksten kenbaar maakten, heb ik superveel gehad. Ik vind dat je als artiest je luisteraars ook iets bij moet brengen. Is dat niet in je muziek, dan op een andere manier. Je hebt een podium.”

Fort Buku

In het verlengde van de boodschap van de protesten, ligt het label waaronder hij nu zijn muziek en die van anderen uitbrengt: Fort Buku. Fort Buku was ook een beweging. Een beweging die in het binnenland van Suriname ontstond tijdens de slavernijperiode. Een aantal slaven, de Marrons, is gevlucht van de plantage en stichtte een kamp in het moeras. Zo konden daar een aantal generaties in vrijheid leven. SKAV is hier al van jongs af aan mee bezig. “Ik vind dat echt mooi, vooral omdat het zulke verzetsstrijders waren. Zoals ik al zei, ben ik een dubbelbloedje en ik ben ook vaak in Suriname geweest. Ik heb er ook een tijdje gewoond. Ik ben op de plantage geweest waar mijn familie vandaan komt.” De naam Fort Buku was dus een logische stap. “Ik moest mijn kliek gewoon zo noemen.”

SKAV heeft het Fort Buku logo zelf ontworpen. “Het Buku schild is is een verbatsering van het Surinaamse wapen en een Heraldische adelaar. Die houwer is de nummer één tool voor Suriname, cultureel zou je kunnen zeggen.”

SKAV’s Fort Buku is vergelijkbaar qua spirit, het is een houding. “Het is, naast een muzieklabel, een poging om de essentie van rap en hiphop als een beweging te presenteren. De vlag kun je zien als een A-kwaliteitskeurmerk.” Iemand die niet onder het label valt, zou het toch uit kunnen dragen. “Daarnaast staat het natuurlijk landelijk gewoon voor goeie hiphop.” RED, de producer waarmee SKAV nu het meest samenwerkt komt uit Friesland, net als een aantal MC’s. “Een paar komen uit Amsterdam, Almere, Nijmegen en uit het zuiden in Maastricht en Heerlen.” Namen uit het Stropstrikkers tijdperk zoals Roscovitsch en Nosa (Zo Moeilijk) en Het VerZet komen uit het zuiden van het land. En nieuwere namen als Skedel en Youri uit het noorden. Vanuit allerlei hoeken kun je in de toekomst veel verwachten. “We hebben een nieuwe kliek opgezet in samenwerking met Slenterprise en Het VerZet, Krauw Konnect.” Ook kwam vorige maand al een dubbele remix van Fat Windjacks’ tracks Silhouette en Laserscope uit. “Van daaruit gaan we gewoon harde posse-cut tracks droppen, die oldschool shit. Strictly bangers. Ik heb back-to-back albums klaar liggen met MC DRT, met Doeks van het Verzet, de nieuwe Bukuniers tape is klaar en mijn solo-tape komt over een paar weken uit.” 

Hongerig

“Ik ben hongerig als nooit tevoren, met de Strikkers was het anders. Ik wilde wel dat mijn muziek bij de mensen terecht kwam maar zelf wilde ik niet echt gezien worden. Ik kon niet zo goed omgaan met mensen die me kenden van de muziek. Op een gegeven moment wilde ik het gewoon en zei ik tegen mezelf: 'Dit kan jij gewoon'." Zo heeft SKAV zichzelf opnieuw uitgevonden. Een kantelpunt in die ontwikkeling is de samenwerking met RED geweest. “De connectie is echt belangrijk. Je kan wel een keer een beat opgestuurd krijgen, maar dat is toch anders. Met RED heb ik die connectie echt compleet.” Daarnaast werkt hij ook goed met andere producers, zoals Sneadr en PHiN, beiden uit het Slenterprise-kamp.

Als klap op de vuurpijl is er ook voor de echte Stropstrikkers-fans goed nieuws: Jermaine Bridgewater staat ook op de nieuwe Bukuniers tape die eraan komt. Fort Buku is er eentje om in het vizier te houden, want een frisse wind met old-school hiphop komt sneller dan je denkt.

Nu we toch even de aandacht hebben:

De redactie van 3voor12 Utrecht – hét online platform voor muziek uit de provincie Utrecht – is op zoek naar nieuw talent. Er is plek voor o.a (aspirant) journalisten, interviewers, social media-redacteuren en video-editors. Iedereen die vrijwillig een steentje met een journalistieke insteek bij wil dragen aan de Utrechtse muziekscene is welkom.

De eerste stappen van je (muziek-)journalistieke carrière zetten? Ervaring opdoen tijdens je studie? Altijd al willen schrijven voor een publiek? Op zoek naar een nieuwe uitdaging of hobby? Gewoon interesse? Stuur een mailtje naar info@3voor12utrecht.nl of kijk voor meer informatie op deze pagina