Selectie: Felix – Recensent: Marc
Het aanbod van Le Guess Who? is zo ontstellend groot en divers. Hoe kun je daar nou uit kiezen? Onze eigen Marc van der Laan (hoofdredacteur) en Felix ter Schegget (coördinator eindredactie) bedachten een list voor de vrijdag- en zaterdagavond. De één doet gedegen voorwerk voor een avond en bedenkt van tevoren een route, de ander laat zich als een mak schaap meevoeren. De tweede avond werden de rollen omgedraaid. Hoe pakte dat uit?
VRIJDAG 8 NOVEMBER
TENGGER @ De Helling
Felix, waarom heb je voor deze act gekozen?
Koreaanse ‘new age drone magic’? Dat klinkt als een spannend begin van onze avond. De eerste drie acts die we bezoeken, zijn trouwens alle gecureerd door Moon Duo.
En, Marc, wat vond je ervan?
TENGGER is een Koreaans duo dat met een harmonium en modulaire synthesizer een mix van folk, drones en krautrock maakt. De lange, met veel galm ondersteunde vocalen van itta (harmonium) en de visuals van kabbelend water op de achtergrond zorgen voor een gewijde, bijna spirituele sfeer. Een paar nummers voor het einde verschijnt het zevenjarige zoontje van het stel op het podium. Van zijn moeder krijgt hij een waterfluitje warmee hij vervolgens een rondje door de zaal loopt. Dat je de jongen door zijn lengte niet meer ziet maar het fluitje wel zachtjes hoort, zorgt voor een vervreemdend effect. In het laatste nummer, dat een wat hoger tempo heeft, danst het zoontje ook mee, vlak voor zijn ouders op het podium. Het ziet er niet of nauwelijks gerepeteerd uit, en daarom des te schattiger. Wat een verrassing en wat een begin van de avond!
Bridget Hayden @ LE:EN
Waarom voor deze act gekozen?
Dit werd in de beschrijving op de LGW?-website vergeleken met Grouper en ik weet dat Marc een groot fan van Grouper is. Laten we eens checken of die vergelijking terecht is.
Wat vond Marc ervan?
De schuchtere, helemaal in het zwart geklede Engelse speelt liedjes met een overstuurde gitaar die ze met langgerekte tekstuele uithalen begeleidt. Vooral in het begin van de set zit een aantal heftige nummers en miste ik wat dynamiek of verfijning. Enkele liedjes klinken bijna als traditionals maar dan in een Hayden-interpretatie. Bij het typen van dit stuk heb ik één van haar albums opgezet en snap ik de vergelijking met Grouper. Vanavond kwam dat er niet helemaal uit.
Träd, Gräs och Stenar (Träden) @ De Helling
Waarom voor deze act gekozen?
Dit viel op in de LGW?-Spotify playlist. Soort van semi-geïmproviseerde, grotendeels instrumentale, psychedelische prog-rock. Deed me denken aan de Deense band Papir die in 2010-2013 drie hele fijne, door mij gekoesterde, albums uitbracht.
Wat vond Marc ervan?
Als we De Helling binnenkomen lijkt het alsof Träd, Gräs och Stenar nog aan het soundchecken is, maar het blijkt toch echt het begin van de show te zijn. Of het één gaat naadloos over in het ander, dat kan ook. Ik ben geen fan van prog-rock maar dit klinkt heel fijn. Even lekker trippen op psychedelische klanken van een Zweedse band waarvan sommige leden al sinds 1969 (!) actief zijn. De zang was schaars en een beetje gewoontjes, alsof je naar een nummer binnen een nummer luistert. Maar muzikaal was het erg fijn en goed om na een drukke werkweek even de gedachten te laten gaan.
Vincent Moon & Pricilla Telmon present SACRED+S @ BAK
Waarom voor deze act gekozen?
Dit is een hit-or-miss gokje. Omdat het een ‘unique site-specific creation’ is, was dit niet van tevoren te beluisteren in een playlist, maar het leek me leuk om weer eens de oude locatie van RASA te bezoeken, dus we wagen het erop.
Wat vond Marc ervan?
Fijn om weer eens in het voormalige RASA en huidige BAK te zijn en goed om te zien dat de zaal nog steeds gebruikt wordt. De vloer wordt bijna helemaal in beslag genomen door de vele, in een cirkel opgestelde instrumenten. Om bij de andere kant van de tribune te komen, moet je letterlijk tussen de instrumenten doorlopen. Muzikaal is SACRED+S moeilijk te volgen; een op het oor chaotische mix van solo’s, improvisatie en geschreeuw/gezang. Achter het podium draait een film die gedeeltelijk in (de omgeving van) Utrecht lijkt te zijn gemaakt. Het pakt me niet en om op tijd bij Mary Lattimore te zijn gaan we na een minuut of 20 weer door.
Mary Lattimore @ EKKO
Waarom voor deze act gekozen?
Dit was de eerste naam die ik groot omcirkelde in het LGW?-programma van dit jaar. Ik vind haar muziek, voor het gemak te omschrijven als ambient solo harp, prachtig. Haar album ‘Hundreds Of Days’ (uit 2018) ontdekte ik pas begin dit jaar en heb ik sindsdien zeer vaak gedraaid. Bij de eerste luisterbeurt dacht ik al snel ‘dit zou een perfecte artiest voor LGW? zijn!’. En zie daar: mijn wens is zowaar uitgekomen. Gisteren zag ik haar al in de Janskerk met William Tyler en dat smaakte naar meer.
Wat vond Marc ervan?
In het begin is het vooral kijken naar wat Lattimore nou precies doet. Ze speelt een stukje harp dat ze vastlegt met haar loopstation. Daarna voegt ze verschillende laagjes toe, waardoor de basis van een nummer onstaat, waar ze vervolgens nog overheen speelt. Zo ontstaat een een nummer van verschillende lagen harp. Supermooi en lekker om bij weg te dromen. Als Lattimore uitlegt dat één van de nummers is geschreven voor Otis, de oude, blinde hond die wegliep van de ouderlijke boerderij in Noth Carolina, moet ze bijna huilen. Net als wij.
Ayalew Mesfin & Debo Band @ TivoliVredenburg (Ronda)
Waarom voor deze act gekozen?
We zijn vanaf 18:00 tot 22:00 continu bij een concert of op pad geweest. Nu had ik een snack-momentje ingecalculeerd en daarvoor gaan we naar Plein 5 in TivoliVredenburg. Als we toch in TV zijn, pakken we dit optreden mee. Deze uiterst dansbare ethiofunk vormt een mooie afwisseling na alle droney/ambient muziek tot nog toe.
Wat vond Marc ervan?
Yes, dit is even iets heel anders. En op het goede moment in de avond. Ayalew Mesfin is een Ethiopisch funkicoon, dat op Le Guess Who? speelt met de Amerikaanse Debo Band. Samen maken ze een uiterst dansbare mix van Afrikaanse en Amerikaanse soul. Iedereen heeft er zin in en Ayalew Mesfin zelf misschien wel het meest. Hij danst continu, gaat de zaal in en het balkon op, en laat zich daar uitgebreid door bezoekers knuffelen en bewierroken. Vlak voor het laatste nummer vertrekt hij even naar de backstage om zich om te kleden en – vermoeden we – wat uit te rusten. Later lees ik dat hij bijna 80 is. Ik teken meteeen voor zo’n souplesse en conditie als ik zelf zo oud ben. Eén groot feest!
Robert Aiki Aubrey Lowe @ TivoliVredenburg (Hertz)
Waarom voor deze act gekozen?
Niet! Het hele plan ligt ineens in duigen. De bedoeling was om terug te gaan naar EKKO voor Moon Relay nadat we tussendoor een klein stukje Ayalew Mesfin hebben meegepakt. Mesfin is echter zó goed dat we tot het einde van de set blijven. Die set gaat dan ook nog eens ruim over de oorspronkelijke tijd heen. En vervolgens trappen we als een stel sukkels in de FOMO-bait op Twitter over de surprise dj-set van Björk. We spoeden ons naar de Cloud 9, maar het is volkomen kansloos: een rij vanaf de trap tot in de gang naar de Pandora; 1 eruit=1 erin. Daar gaan we niet op wachten, maar Moon Relay gaan we inmiddels ook niet meer halen. We lopen op de bonnefooi de Hertz-zaal in en zo komen we hier terecht.
Wat vond Marc ervan?
Ik vond er niet zo heel veel van. De modulaire soundscapes en buitenaardse stemcapriolen van Robert Aiki Aubrey Lowe zijn erg rustgevend en de stoelen van de Hertz doen de rest: ik dommel heerlijk weg totdat Felix me aanstoot: “Niet in slaap vallen hè?”. Tijd om naar een volgende show te gaan.
dj. flugvél og geimskip @ EKKO
Waarom voor deze act gekozen?
Ik had 2 opties voor dit time-slot: Lafawndah in Cloud 9 of dj. flugvél og geimskip. Allebei rare-meisjesmuziek – als ik het zo oneerbiedig mag zeggen – de laatste met wat meer beats erbij. Omdat Lafawndah verschuift door de ineens ingelaste mystery guest Björk is de keuze duidelijk: naar dj. flugvél og geimskip. En zo staan we toch nog te luisteren naar een female dj met een nogal aparte smaak uit IJsland.
Wat vond Marc ervan?
Wat Felix al zegt, met dj. flugvél og geimskip (dj airplane or spaceship) krijgen we toch een shot muziek uit IJsland. Steinunn Harðardóttir is perfect geprogrammeerd voor dit moment. Ze combineert beats, techno en gabber light tot een aanstekelijke geheel waarop stilstaan en glimlachen de enige opties zijn. Door haar beweeglijkheid, de schmink op het gezicht, het grappige IJslandse accent en de goede lichtshow is het eerder een performance, die uitnodigt tot meedoen, dan een dj-set. Iedere bezoeker wordt meegenomen naar haar zelfverklaarde ruimteschip. Om van daaruit weer terug te keren naar Utrecht moeten we samen met Harðardóttir een IJslands liedje zingen. En belangrijk: als we het goed doen blijft het liedje in ons hart en kunnen we het altijd oproepen om weer terug te keren naar de aarde. Blijkbaar ging dat zingen helemaal niet slecht, want we zijn weer (nog steeds) in Utrecht...
ZATERDAG 9 NOVEMBER
Selectie: Marc – Recensent: Felix
Ahmed Ag Kaedy @ LE:EN
Marc, waarom heb je voor deze act gekozen?
De keuze voor Ahmed Ag Kaedy is niet echt een inhoudelijke. 3voor12 Utrecht-collega Mirel tipte de uit Mali afkomstige Touareg artiest, het is relatief dicht bij mijn huis en de achterzaal van LE:EN is een fijne plek om de avond te beginnen.
En, Felix, wat vond je ervan?
Al heb ik – zoals waarschijnlijk de meeste lezers van sites als 3voor12 – wel eens geluisterd naar Tinariwen en Bombino, ik ben bepaald geen kenner van de muziek van de Tuareg (ook wel eens aangeduid als desert rock of desert blues). De twee genoemde bands zijn mijn enige ijkpunt en, ja sorry, daar lijkt het dan ook op. Maar – en dat is een belangrijke maar – dan zonder een opzwepende bijdrage van een drummer, want Ahmed wordt door alleen een bassist bijgestaan. Het … eh… kabbelt wat. Prettig, maar ik vind het prima als Marc na enkele nummers voorstelt om maar vast te vertrekken naar de volgende bestemming. Volgens mij wil hij ergens op tijd bij zijn!
Khana Bierbood @ De Nijverheid
Waarom voor deze act gekozen?
Khana Bierbood stond eigenlijk niet op mijn lijstje. Ik wil naar Jenny Hval in de Stadsschouwburg. Maar als we daar aankomen staat er buiten een lange rij en vertellen medewerkers dat er nog maximaal 30 mensen naar binnen mogen. Daarna wordt het 1 eruit, 1 erin. Een snelle blik laat zien dat wij daar niet bij zullen horen. Ter plekke moet daarom een plan B bedacht worden. Omdat ik toch al naar het Cartesiusgebied wilde, wordt het Khana Bierbood in De Nijverheid.
Wat vond Felix ervan?
Als we De Nijverheid inlopen is het Thaise Khana Bierbood al begonnen en zo te horen zijn ze al lekker op stoom geraakt. We horen een drumpatroon zoals we dat kennen van Moe Tucker in de Velvet Underground (of Bobby Gillespie in The Jesus & Mary Chain). Daaroverheen lang uitklinkende, ringing gitaarakkoorden die klinken als in een spaghetti western. Dit is enorm tof en het spelplezier van de band slaat over op het publiek. Het slotapplaus houdt lang aan en de band lijkt een beetje overdonderd door het enthousiasme van het publiek. Wat ze alleen maar nog sympathieker maakt.
Italia 90 @ dB’s
Waarom voor deze act gekozen?
Het optreden van het toen nog relatief onbekende Crack Cloud in dB’s was één van mijn favoriete shows tijdens Le Guess Who? 2018. Met de Engelse post-punk band Italia 90 hoop ik op een herhaling.
Wat vond Felix ervan?
Crack Cloud (ook voor mij de favoriete show van vorig jaar) is het niet. Waar Crack Cloud met zeven of acht man op het podium staat, doet Italia 90 het in de klassieke postpunk-opstelling van gitarist-drummer-bassist-boze zanger. Waar de bassist en drummer gewoon steady hun ding doen, trekken de gitariste en de boze zanger alle registers open. De gitaar staat extreem treble-y afgesteld en maakt een enorme kakafonische bak herrie. De boze zanger heeft duidelijk veel op zijn lever – iets wat we al vermoedden op basis van de tatoeages op zijn onderarmen: Joe Strummer op de ene, het logo van PiL op de andere. De teksten neigen wel een beetje naar sloganeering, maar het wordt met zoveel overtuiging gebracht, daar kan je alleen maar respect voor hebben. Geweldige act.
Acid Rooster @ De Nijverheid
Waarom voor deze act gekozen?
In de beschrijving bij Acid Rooster staan Amon Düül, Spacemen 3, Wooden Shjips en Magma. Dat klinkt als een lekkere trip op een vette locatie.
Wat vond Felix ervan?
Ik zeg set the controls for the heart of the sun en trippen maar. De uitgesponnen instrumentale space rock jams meanderen en oscilleren dat het een lieve lust is. Een vergelijkbare act als Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso U.F.O, die hierna op deze locatie zal spelen, is dan nét wat spannender en onderscheidender, en ook simpelweg wat weirder, wat in dit genre een plus is. Erg goed van LGW? om Khana Bierbood, Acid Rooster en de AMT&TMPU bij elkaar te programmeren op deze schitterende locatie.
HHY & The Macumbas @ EKKO
Waarom voor deze act gekozen?
Vanwege deze tweet van Jasper Willems: “One @LeGuessWho band you def need to check when they play. HHY & The Macumbas from Porto.... genuinely frightening surrealist stuff (in a good way of course)”.
Wat vond Felix ervan?
Het moest even op gang komen, maar wat ben ik blij dat we het hebben volgehouden na het aarzelende, tergend traag opgebouwde begin. Dit ontwikkelt zich zowaar tot een van mijn hoogtepunten van deze LGW?-editie. De band stapelt ritme op ritme op ritme tot een hypnotiserend en dan toch ineens opzwepend geheel. Complimenten ook aan de lichtman die meegaat in alle ritmische capriolen en die met behulp van strobo en flashing lights nog een soort extra ritmische laag aan het geheel toevoegt. Ik zou niet weten hoe deze muziek te omschrijven. De aanduiding 'surrealistisch' uit de door Marc genoemde tweet komt nog wel het meest in de buurt.
Rabih Beaini @ WAS.
Waarom voor deze act gekozen?
Later op de avond is het fijn om even te kijken wie er in WAS. staan. De omschrijving bij Rabih Beaini is intrigerend: geïmproviseerde jazz, krautrock, new wave en elektronische muziek als invloeden en voor fans van Laraaji, Hieroglyphic Being, Throbbing Gristle en John Zorn (!).
Wat vond Felix ervan?
WAS. is om deze tijd nog een grote, lege ruimte. Helemaal achterin staat Rabih Beaini te dj-en. Gaat er nou iets mis met het geluid? Beaini overlegt in elk geval druk met de crew en de muziek wordt zelfs even helemaal stilgelegd. Voor deze korte onderbreking was de muziek vooral aan het knisperen en knapperen. Als hij de draad weer oppakt, komen er – eindelijk – beats bij. Stevige beats. Hele stevige beats. En waar bij HHY & The Macumbas de ritmes elkaar aanvulden, lijkt het bij Rabih Beaini de bedoeling dat de ritmes elkaar vooral zoveel mogelijk in de weg zitten. Uiterst gecompliceerd om op te dansen, maar sommige bezoekers in de zaal – die zo langzamerhand toch wat voller wordt – doen een verdienstelijke poging. Ik snap de Throbbing Gristle vergelijking eerst niet zo tot er ineens een soort drilboorgeluid door de klankbrei dringt, gevolgd door nog meer ongemakkelijke geluiden. Ik moet om de een of andere reden ook aan de muziek van Puce Mary denken. Is die eigenlijk al eens op LGW? geweest?
Shortparis @ dB’s
Waarom voor deze act gekozen?
In eerste instantie de prikkelende foto op de website van Le Guess Who? en meteen daarna de bijbehorende omschrijving waarin het gaat over de grenzen tussen audiovisueel theater, techno raves en punkrock performance. Het beluisteren van hun laatste album Так закалялась сталь trok me vervolgens helemaal over de streep. Meer dan voldoende om deze band ook live te willen zien.
Wat vond Felix ervan?
Wat een goed gekozen afsluiter van deze dag! Een super-intense show. De drie bandleden die achter op het podium staan (toetsenist, drummer en eentje die gitaar en basgitaar afwisselt) zijn voor ons niet duidelijk zichtbaar. Maar de twee vooraan eisen dan ook alle aandacht op. Dit is ten eerste de zeer intense zanger die met zijn opera-eske zanglijnen hoog over de industrial-achtige muziek uitklinkt. Af en toe maakt hij rare staccato, totaal unfunky bewegingen als een David Byrne in zijn beste jaren. Naast hem een extra percussionist die al drummend enorm theatrale jaren 80 aansteldansjes uitvoert, toepasselijk gehuld in een wijd fladderende jaren 80 blouse. Inmiddels door onze moedersite uitgeroepen tot de beste show van LGW?2019. Fijn dat je deze uitgekozen had, Marc. Volgend jaar weer?