In de laatste dagen voor 5 mei ging het vooral over het weer: regen en kou werden voorspeld. Beide voorspellingen kwamen uit, maar Bevrijdingsfestival Utrecht was meer dan dat.

De line-up van dit jaar was breed. Met Kraantje Pappie, Jonna Fraser en Leafs was de hiphop goed vertegenwoordigd. Een logische keuze ook gezien de populariteit van het genre bij met name de jongeren. En op het Hoofdpodium hoorde je bijvoorbeeld een mix van jazz, pop, rock en funk bij de Konrad Koselleck Big Band, de Zwitserse accordeonist Mario Batkovic en Anatolische rock van Altın Gün. Op het Vrijheidspodium presenteerde Yallah! Yallah! moderne en traditionele Arabische grooves. Ook was er veel ruimte voor nationale en lokale talenten op het Sena Podium en het Talentenpodium.

Dat Talentenpodium heeft dit jaar overigens een upgrade gehad. Het grotere podium, de iets andere situering en bankjes aan de achterkant en zijkant van het terrein zorgden ervoor dat dit deel van het festivalterrein ook een eigen identiteit kreeg. En ja, het regende inderdaad af en toe en warm was het zeker niet, maar des te fijner was het wanneer de zon af en toe doorkwam. De avond was grotendeels droog en de acts die toen speelden, leken wel extra energie te geven.

Lees hieronder het dagverslag - in omgekeerde chronologische volgorde, omdat we live verslag hebben gedaan - of bekijk hier ons fotoverslag.

* Tekst: Emma Frenken, Bas Koppe, Marc van der Laan, Manon Marijs, Yasmin Roelofs, Felix ter Schegget, Tessel ten Zweege.
   Foto's: Dinger Knoop, Gerard Kollaard, Lisanne Lentink, Mirel Masic, Jantine Reilink.
   Eindredactie: Bas Koppe, Marc van der Laan, Felix ter Schegget.

EUT

“Ik denk dat jullie na afloop alle refreintjes mee kunnen zingen”, zegt presentator Siep van Rijswijk vlak voordat EUT als laatste act het Sena Podium op komt. Daarmee verwijst hij naar het in het najaar verschenen debuutalbum van de Amsterdamse band, dat volstaat met meezingbare singles. Vanavond heeft het vijftal een lastige start, doordat de gitaar van Emiel de Nennie nog niet meteen te horen is. Vanaf het moment dat zijn geluid wel doorkomt brengt EUT de power en energie waarmee ze de afgelopen twee jaar een sterke live-reputatie hebben opgebouwd. Naast nummers van Fool For the Vibes bevat de set ook één nieuw liedje dat zich prima kan meten met de rest. De resterende bezoekers voor het podium krijgen ze in ieder geval prima mee en ook zangeres Megan de Klerk heeft er nog zin in, want na het laatste nummer zingt ze ‘we gaan nog niet naar huis …’. De klok tikt echter onverbiddelijke en met een goede show komt er een einde aan deze editie van het Bevrijdingsfestival in Utrecht. (MvdL)

2 MANY DJ'S

2manydj's sluiten het Hoofdpodium af.

KNARS

Een ietwat ongeduldig publiek wacht tot KNARS zijn technische issues opgelost heeft. Als de band eindelijk begint met spelen is frontman Martijn Holtslag nog nauwelijks te verstaan. Dat wordt snel verholpen en al gauw rockt de band erop los. De stevige blazerssectie vult de schurende gitaren sterk aan. Met vocalen à la the Prodigy verhaalt Martijn over desillusies, gebroken harten en ander leed voor een springend publiek. Zodra het nummer ‘Fuck Up’ zijn climax bereikt, ontstaat er een heuse moshpit en tijdens de afsluiter vliegt het bier door de lucht en vaart er een blonde dame over de hoofden van het publiek. Al met al een knallende afsluiter van het Talentenpodium. (EF)

ALTIN GUN

De muziek van Altin Gün is zo aanstekelijk dat iedereen na drie akkoorden al meedanst. Niet alleen voor het podium: sommige mensen gaan naar de zijkant omdat ze daar meer ruimte hebben om met hun vrienden los te gaan. En dat is zeker niet omdat ze het koud hebben. Er zijn zelfs mensen die vanaf de bar met vele biertjes in hun hand al swingend terugkeren in de pit, als helden onthaald worden door hun vrienden, en snel weer verder dansen. (BK)

SHEILA AND THE KIT

Inmiddels weten we allemaal dat het vandaag behoorlijk fris is geweest. Bij Sheila and the Kit maakt echter niet uit hoeveel mensen er winterjassen dragen, frontvrouw Suzanne Kipping gaat gerust voor de blote buik. In croptop, holografisch roze rokje en oversized grijsgeblokte jas springt ze enthousiast heen en weer op haar eigen muziek. “The future is female!” roept ze in ieders gezicht bij nieuwe single ‘Ruffhouse’. Het valt ineens op dat Kipping de enige vrouw in gezelschap is, maar dat deert niemand. Ook al is het publiek wat schaars en in dikke parka’s en manteljassen gehuld, terwijl de schemer daagt, slaagt de band erin om iedereen te laten dansen. (YR)

THREE LITTLE CLOUDS

Het is meteen duidelijk waarom deze band het afgelopen jaar de Podiumbeest Awards won. Met absurd genoeg onweerstaanbare blauwe lippenstift en soulvolle zang weet zangeres Eleanor Dingemans het publiek bij de soundcheck al om haar vinger te winden. Bassist Marijn De Zwart en drummer Tobias De Zwart zetten een stevige groove neer waar het publiek van begin tot eind op los gaat. Zowel de muziek als de goed-foute teksten van rapper Bram Ravenhorst geven een duidelijke boodschap af: life’s a party! En anders weet Three Little Clouds wel hoe ze er een feest van maken.

Als het laatste nummer aanbreekt, is het publiek volledig in de ban van de FUNK, massaal groovet het veld van links naar rechts op commando van Three Little Clouds. We mogen met zekerheid stellen dat de band indruk heeft gemaakt. (EF)

SKAV

Het veld is leeg als SKAV het Talentenpodium betreedt, maar met zijn charme weet hij in no time een schare festivalbezoekers naar voren te halen. Met beats van RED en support van de No Order Family geeft SKAV een voorproefje van wat er op zijn aankomend album BUKUNIERS te wachten staat. ‘Ekte Ekte’ hiphop in een persoonlijke hoodie: keiharde rijms en snoeiharde beats. Vandaag rappen de mannen erop los: "stoer doen is beter dan geen moer doen", in de woorden van de stevige rapper. Als het laatste nummer ‘Regendans’ aanbreekt vallen de "druppels van de duivels" toepasselijk uit de hemel. Het ietwat schaarse publiek gaat met poncho en al los op de dikke beats, maar "van te weinig heads wordt SKAV roestig". Daar hebben we niks van gemerkt. (EF)

FARADAYS

Faradays was een van de bandjes op het Talentenpodium en is inderdaad een aanstormend talent in de Nederlandse muziekscene. Het optreden kwam zeker weten professioneel over. Het publiek stond vrolijk mee te deinen op de aanstekelijke, maar toch niet erg vernieuwende nummers. Faradays is een band die zeker potentie heeft; we staan te popelen om hun verdere ontwikkeling te horen. (TtZ)

MARIO BATKOVIC

Mario Batkovic lijkt een beetje een vreemde eend in de bijt, zo tussen acts als Kraantje Pappie en Bettie Serveert. Toch sluit deze accordeonvirtuoos naadloos aan bij de rest van de line-up. Zijn spel is betoverend, dreigend en vooral erg mooi. In een eerder 3voor12 interview gaf Batkovic aan dat hij vroeger wel eens het gevoel van een stadion-rockster wilde evenaren. Nu pauzeert hij tijdens zijn show even om het rock ’n roll-gehalte wat op te schroeven: “Die rocksterren hebben altijd maar een plectrum om heel cool het publiek in te gooien. Nou, die heb ik nu ook!” En hij gooit een plectrum waar ‘Play accordeon!’ op staat het publiek in. Na afloop van zijn show hadden wij een interview met Mario over muziek en vrijheid: “Niet veel dingen in de wereld vind ik belangrijker dan vrijheid. Wat wij moeten proberen als mensen, is liefde en vertrouwen stoppen in de dingen die we doen en die ook te delen met anderen. Ik zou echt niet alleen muziek binnen de besloten muren van mijn eigen huis kunnen spelen. Vrijheid is voor mij mijn muziek delen.” (MM)

Benieuwd naar de rest van het interview? Dat komt later deze week online!

FIGGIE

Na een kort uitstapje naar Istanbul speelt Figgie een thuiswedstrijd op het Sena Podium in Park Transwijk. Het veld staat lekker vol als de band begint te spelen. Een groot deel van de mensen vooraan zingt de teksten bij ieder nummer mee. Ondanks dat de liedjes vaak introspectief zijn en loom aandoen, laat het publiek zien dat je er goed op kunt dansen. Als een volleerde rockband jammen ze het laatste nummer uit. Waarbij zanger/gitarist Paul Scheenstra zijn ‘solo’ op de rand van het podium speelt. En ondanks dat het publiek roept om meer, is de koek echt op. (BK)

THROES + THE SHINE

Het Portugese Throes + The Shine combineert (electro)rock met kuduro. Wat is kuduro? Volgens Wikipedia is het “een energieke en dansbare muziekstijl die oorspronkelijk ontstaan is in Angola in de jaren 80 van de 20e eeuw. Kuduro werd later populair in Portugal.” (Kortste Wikipedia-pagina die we ooit hebben bezocht, want deze twee zinnen vormen de gehele content!) Muziek die je eerder met een vrolijk zonnetje associeert dan het gure weer van vandaag. Maar de band, en dan vooral de energieke frontman, gaat er vol voor en tegen het einde van de set slaat de vonk over op het veld. (FtS)

LEAFS

Leafs, of Leafs Sensei, is absoluut een van de meest energieke acts van het hele festival. Hij is nog vrij jong, maar heeft een stage presence als geen ander. Tessel van 3voor12 Utrecht sprak hem na zijn optreden.

Benieuwd naar de het interview? Check het hier!

YALLAH YALLAH

Bij Yallah Yallah is het een feestje. Al bij de eerste platen worden er meerdere dabkes (cirkeldansen) ingezet. Heel feestelijk allemaal. Na een tussentijds bezoek van uw verslaggever bij Throes + The Shine op het Hoofdpodium lijkt bij terugkomst het feestje wat geluwd. Dit is echter schijn, want het laatste kwartier is het weer vol gas op de lolly. Party. (FtS)

JONNA FRASER

Jonna Fraser staat vandaag rappend en zingend mét liveband op het Hoofdpodium en het is druk. Jonna’s laatste platen Blessed II en Lion kwamen respectievelijk in 2017 en 2018 uit. En het publiek zingt en springt enthousiast mee met hits als ‘PARANOIA’ en ‘DRUP’, zijn laatste hit in samenwerking met openingsact Kraantje Pappie en Bizzey. Als Jonna aan het publiek vraagt of het wat harder kan, hoeft hij ook niet lang op een reactie te wachten. Jonna’s set wordt om 5 voor 5 onderbroken voor een speciaal moment om de vrijheid te vieren. Het publiek steekt twee vuisten in de lucht: een ‘u’ voor Utrecht een ‘v’ voor vrijheid. (MM)

THOMAS AZIER

Thomas Azier laat zich vandaag zowel in Groningen als in Utrecht op het Hoofdpodium zien. Hier in Utrecht breekt het zonnetje voorzichtig door en het grasveld vult zich langzamerhand met steeds meer publiek. “Yes, een nog grotere groep mensen!”, merkt ook stagehost ReaZun op. Thomas stapt soepeltjes in een lange beige jas en met -optimistisch!- een zonnebril op zijn hoofd, het podium op. Zijn alternatieve electropop-set begint hij met het catchy nummer Hymn en ook de tracks White Horses en Vertigo komen voorbij. Tijdens Vertigo is het tijd voor wat uitsloverij: de gitarist neemt een drumstok ter hand en gaat ermee over zijn gitaar heen alsof het een strijkinstrument is. Het publiek zet wat voorzichtige danspasjes, maar de handjes gaan nog wel wat halfbakken de lucht in. (MM)

A MILI

Deze Beyoncé van de lage landen is nog vrij onbekend. Het publiek staat afwachtend naar het podium te kijken voor de aanvang van het optreden. Wanneer A Mili arriveert, blaast ze iedereen omver: het is ongekend hoeveel geluid er uit zo’n kleine dame kan komen. A Mili is een powerhouse met zoveel talent dat het bijzonder is dat niemand eerder van haar heeft gehoord. Ze swingt het ene moment, brengt je "terug naar Suriname" het andere, en schakelt daarna met gemak over naar een rock ballad. We kunnen met zekerheid zeggen dat we nog heel wat van A Mili gaan horen. (Ttz)

FENG SUAVE

Feng Suave betreedt als tweede het Sena Podium. Nummer na nummer drijven zeer relaxte melodieën het veld op en dalen neer op het publiek, waar enkele mensen voorzichtig meewiegen. Halverwege het optreden gooit de band een nieuw nummer in de set. Hoewel het een mineurvibe heeft, ontvouwt het zich in de bridge als iets waar men daadwerkelijk op kan en móet headbangen. Soepele akkoorden worden ingeruild voor snerpend gitaargeweld en de toetsenist schudt als een bezetene zijn haren uit over het keyboard. Frontman Daniel de Jong wisselt even een glimlachmomentje uit met de bassist en bij de climax valt het uiteen. Trage gitaarrifjes brengen het nummer tot een einde en ondanks de kou applaudisseert het publiek enthousiast. (YR)

KOSELLECK BIG BAND MET ELLEN TEN DAMME

Gisteren speelde Ellen ten Damme in de Domkerk bij het Herdenkingsconcert. Vandaag staat ze met de Kosellec Big Band op de mainstage van het Bevrijdingsfestival.

KRAANTJE PAPPIE

De eerste act op het Hoofdpodium is Kraantje Pappie. Waar andere artiesten vaak moeite hebben met het spits afbijten, valt meteen op dat Alex van der Zouwen een doorgewinterde entertainer is. Het veld staat binnen de kortste keren vol met jongeren, kinderen en hun ouders, en elke generatie kan meezingen met Kraan’s teksten. Zelfs wanneer de hagel uit de hemel komt storten, blijven de fans staan en zingen luidkeels dat er liefde in de lucht hangt. Tijdens ‘Feesttent’ legt Kraan even haarfijn uit wat de regels zijn. U roept, wij draaien: het publiek neemt elkaar zonder enkele tegenstribbeling op de schouders, gooit bier de hoogte in en danst de polonaise. Omdat Kraan zegt dat dat zo hoort. Het is dan wel niet overdekt, de feeststemming zit er in elk geval in. (TtS)

VALENTINO.

Zoals gewoonlijk heeft VALENTINO. het podium opgefleurd met bloemen aan alle standaards. En na een optreden dat muzikaal alle kanten uitschiet, van hardrock tot soul-achtige nummers, is het tijd voor White Blossoms, de single die vandaag is uitgekomen. Ondanks de regen weet toetseniste Sophia Vernikov iedereen aan te sporen om dichter bij het podium te komen. En als we de presentator van het podium, Siep van Rijswijk, mogen geloven, zongen er al mensen mee met het nieuwe liedje. (BK)