‘Accordeon is toch een ontzettend rotinstrument?’, zegt Mario Batkovic (36) grinnikend in gebroken Engels. ‘Als jong jochie denk je nog niet: is dit cool of niet? Maar zodra je 15 bent, begrijp je: oh fuck! Dit is helemaal niet cool, zoals de schoenen die je vader voor je kocht ook niet cool zijn. Het is vreselijk om een tiener te zijn met een accordeon, terwijl je eigenlijk een rocksterrenbestaan wil leiden.’
Nee, accordeon is geen cool instrument. Het wordt wel eens lekker sentimenteel gebruikt in een chanson of virtuoos in een gypsy-jazz-riedel, we pinkten allemaal een traantje met Maxima mee tijdens haar huwelijk en die ene straatmuzikant tovert met de Godfather-tune al gauw een glimlach op je gezicht. Maar vaker is het instrument knap vervelend. Cool? Zelden. Wat is de laatste keer dat je een accordeon op Lowlands hebt gezien, en dan niet bij een draak van een Balkan-feestpunk-band?
Toch is de in Bosnië geboren en in Zwitserland woonachtige accordeonvirtuoos Mario Batkovic een regelrechte sensatie. Een uurtje voor onze wandeling trad hij nog op in een volle grote zaal op het winterfestival Grasnapolsky op Radio Kootwijk nabij Apeldoorn. En je gelooft nooit wat hij voor een geluiden uit zijn instrument weet te persen: het ene moment laat hij zijn accordeon kreunen en kraken als een driemaster op volle zee, het volgende moment speelt hij serene ijle arpeggio’s die vliegensvlug heen en weer schieten en gebruikt hij de knoppen om ook percussieve motiefjes te spelen. Zijn minimalistisch-klassieke composities hebben iets dieptriests, misschien ook omdat hij er zo’n getergd, doorleefd gezicht bij trekt en zijn hoofd soms laat schokken alsof hij een beroerte krijgt. Het is ingewikkelde, modern gecomponeerde muziek, maar dan wel met de intensiteit van een heavy metal-muzikant en genoeg aanknopingspunten om ook de alternatieve popliefhebber te bekoren.
Dat blijkt wel: hoewel hij nog volstrekt onbekend was in Nederland, vormden zijn optredens het afgelopen jaar al hoogtepunten op Le Guess Who? in Utrecht en het Groningse festival Eurosonic. Ook op Grasnapolsky blaast hij de zaal omver en klampen achteraf zeker vijf mensen aan hem vast om met tranen in de ogen te zeggen hoezeer ze geroerd zijn door de klanken van Batkovic. Zijn album is 17 maart verschenen op het label van de legendarische triphop-muzikant Geoff Barrow van Portishead, op 16 april speelt hij in VPRO Vrije Geluiden op NPO 1 en 21 april geeft hij zijn eerste solo-optreden in Nederland, in de Vondelkerk in Amsterdam.
(Tekst gaat verder onder de video)