EKKO start dit weekend met een nieuwe avond: Cosmosis. Het doel van Cosmosis is om niet-westerse artiesten een podium in Utrecht te geven. De muziek hoeft niet traditioneel te zijn, maar wel dansbaar en vernieuwend, zoals programmeur Jacob Hagelaars ons uitlegt. We ontmoetten Jacob in alle vroegte op het nog bijna lege terrein van Festival Tweetakt, aan de Neude.

Toen Jacob nog bij EKKO werkte, ontstond bij hem het idee voor Cosmosis. Alhoewel hij sinds februari dit jaar is gestopt bij EKKO, vanwege zijn verhuizing naar Rotterdam, blijft hij voor dit project toch nog even hangen. “Het idee voor Cosmosis begon vanuit EKKO, waar het ook moet groeien, maar het is niet per se ons doel dat het daar in de toekomst tot beperkt blijft. Als we met andere locaties samen kunnen werken zou dat namelijk heel tof zijn. Het is uiteindelijk mijn droom dat Cosmosis een soort keurmerk wordt binnen Utrecht voor niet-westerse muziek.” Jacob benadrukt dat ‘niet-westers’, omdat hij het idee heeft dat mensen vaak een stoffige bijsmaak krijgen bij het woord ‘wereldmuziek’.

Toen RASA amper twee jaar terug geen subsidie meer ontving van de gemeente en daardoor stopte, viel er een gat wat betreft de wereldmuziek in Utrecht. EKKO wil daar met Cosmosis slechts gedeeltelijk instappen. Jacob legt uit: “We zoeken met dit initiatief naar moderne popmuziek uit de rest van de wereld, in die zin doen we iets anders dan RASA. Niks ten nadele van hen, wat zij deden was namelijk ook heel goed, maar wel veel meer gericht op traditionele muziekstijlen. Bovendien, als je wereldmuziek wegstopt in plekken zoals een Grounds in Rotterdam, het Bimhuis in Amsterdam of RASA in Utrecht, bereik je enkel een bepaald soort publiek dat zich daar al in heeft verdiept. Juist nu RASA weg is, moet er in Utrecht op een nieuwe, creatieve manier met deze muziek om worden gesprongen. Dat kan ervoor zorgen dat het een ander, nieuw publiek bereikt.”

Vanwaar Hagelaars’ eigen interesse voor niet-westerse muziek? Naast EKKO is hij ook werkzaam voor festival Le Guess Who?, wat zich nu al enkele jaren steeds meer lijkt te focussen op de wereldmuziek. Jacob: “Le Guess Who? en Cosmosis hebben in mijn hoofd genoeg raakvlakken. Ik heb heel veel nieuwe muziek leren kennen door mijn werkzaamheden voor LGW?. Geïnspireerd door de filosofie van dat festival ben ik uiteindelijk met deze avond begonnen.” Jacob geeft aan dat hij er moeite mee heeft om er met de naam ‘Cosmosis’ een label op te plakken: “Het hele probleem met ‘wereldmuziek’ is nou juist dat we het zien als het stempel wereldmuziek, terwijl we eigenlijk de niet-westerse muziek willen benaderen als popmuziek. En dan zouden zulke artiesten natuurlijk gewoon als regulier programma tussen de electropop, garagerock, hiphop moeten staan. Maar hoe vind je ze dan? Je wilt herkenbaarheid voor je bezoekers creëren, dus is het toch handig om er een naam aan te geven.”

Dansbare toekomstmuziek

Om artiesten uit andere continenten hierheen te halen, moet er soms wel geploegd worden: zo hadden de bandleden van Guy One problemen met het regelen van een visum, omdat al in een heel vroeg stadium alle details over zaken als de accommodatie bekend moesten zijn. Een hoop gebakkelei met ambassades dus. Gelukkig is het niet zo dat Hagelaars iedere week een band van buiten Europa hoeft te programmeren: het is voor nu de bedoeling dat Cosmosis een serie van zes concerten per jaar wordt, waarvan drie in het voorjaar en de andere drie in het najaar of de winter plaatsvinden. Volgens Jacob moet het een mengelmoes worden van bekende en minder bekende namen, zodat er aan de ene kant genoeg ruimte is voor vernieuwing en verrassing, maar het tegelijkertijd niet verzandt in obscuriteit.

Wat dit voor EKKO betekent? Volgens Jacob zullen de avonden zich focussen op ‘dansbare toekomstmuziek’. Daarmee doelt hij op niet-traditionele stijlen. Dit is ook terug te zien in de programmering die voor de eerste drie avonden bij EKKO gepland staan. De Turkse act BaBa ZuLa vormt de aftrap. BaBa ZuLa is een uptempo fusie van stevige psychedelische rock, traditionele Anatolische ritmes en dub met een vleugje elektronica. Een maand later volgt Guy One op met zijn tweesnarige Ghanese luit, de Kologo, en een band met westers idioom op de achtergrond. Ten slotte staan aan het begin van de zomer de Togo All Stars op de agenda, met hun feestelijke mengsmering van muzikale stijlen waarin voodoo een terugkerend thema is. Een eclectische line-up voor de komende tijd die ons nu al doet uitkijken naar meer.