Toen Jacob nog bij EKKO werkte, ontstond bij hem het idee voor Cosmosis. Alhoewel hij sinds februari dit jaar is gestopt bij EKKO, vanwege zijn verhuizing naar Rotterdam, blijft hij voor dit project toch nog even hangen. “Het idee voor Cosmosis begon vanuit EKKO, waar het ook moet groeien, maar het is niet per se ons doel dat het daar in de toekomst tot beperkt blijft. Als we met andere locaties samen kunnen werken zou dat namelijk heel tof zijn. Het is uiteindelijk mijn droom dat Cosmosis een soort keurmerk wordt binnen Utrecht voor niet-westerse muziek.” Jacob benadrukt dat ‘niet-westers’, omdat hij het idee heeft dat mensen vaak een stoffige bijsmaak krijgen bij het woord ‘wereldmuziek’.
Toen RASA amper twee jaar terug geen subsidie meer ontving van de gemeente en daardoor stopte, viel er een gat wat betreft de wereldmuziek in Utrecht. EKKO wil daar met Cosmosis slechts gedeeltelijk instappen. Jacob legt uit: “We zoeken met dit initiatief naar moderne popmuziek uit de rest van de wereld, in die zin doen we iets anders dan RASA. Niks ten nadele van hen, wat zij deden was namelijk ook heel goed, maar wel veel meer gericht op traditionele muziekstijlen. Bovendien, als je wereldmuziek wegstopt in plekken zoals een Grounds in Rotterdam, het Bimhuis in Amsterdam of RASA in Utrecht, bereik je enkel een bepaald soort publiek dat zich daar al in heeft verdiept. Juist nu RASA weg is, moet er in Utrecht op een nieuwe, creatieve manier met deze muziek om worden gesprongen. Dat kan ervoor zorgen dat het een ander, nieuw publiek bereikt.”
Vanwaar Hagelaars’ eigen interesse voor niet-westerse muziek? Naast EKKO is hij ook werkzaam voor festival Le Guess Who?, wat zich nu al enkele jaren steeds meer lijkt te focussen op de wereldmuziek. Jacob: “Le Guess Who? en Cosmosis hebben in mijn hoofd genoeg raakvlakken. Ik heb heel veel nieuwe muziek leren kennen door mijn werkzaamheden voor LGW?. Geïnspireerd door de filosofie van dat festival ben ik uiteindelijk met deze avond begonnen.” Jacob geeft aan dat hij er moeite mee heeft om er met de naam ‘Cosmosis’ een label op te plakken: “Het hele probleem met ‘wereldmuziek’ is nou juist dat we het zien als het stempel wereldmuziek, terwijl we eigenlijk de niet-westerse muziek willen benaderen als popmuziek. En dan zouden zulke artiesten natuurlijk gewoon als regulier programma tussen de electropop, garagerock, hiphop moeten staan. Maar hoe vind je ze dan? Je wilt herkenbaarheid voor je bezoekers creëren, dus is het toch handig om er een naam aan te geven.”