David Achter de Molen zit aan tafel te werken als we op het raam tikken. We stappen binnen en snuffelen wat door het huis van de vroegere Mr. John Coffey terwijl de gastheer zijn gasten van een natje voorziet. Het oog valt op de piano, waar bladmuziek voor een klassiek stuk op te vinden is. Op de platenspeler daarnaast ligt de vorige plaat van The War on Drugs. Aan de muur wat foto’s die herinneren aan de Utrechtse hardrockband met inmiddels legendarische status. Een skateboard met zijn beeltenis erop, een cadeautje voor de gedane Tony Hawks-shows, staat tegen de muur (“Ik moet ‘m nog steeds ergens ophangen”). De laatste show in Paradiso – afgelopen zaterdag op de kop af een jaar geleden – is vereeuwigd in een fotolijstje naast de tv.

De gastheer komt terug met koffie voor hemzelf en water voor de interviewer en fotograaf. Op ons verzoek staat het materiaal waar hij tegenwoordig zijn podcast Klap van de Molen mee opneemt op tafel. Twee Aston microfoons (een zangmicrofoon waar hij ook weleens anoniem een hardstyle-project mee inzingt) en een zoom waar de microfoons op worden aangesloten, leren we. Als ze er toch staan, waarom zetten we ze dan niet aan?

Het volledige gesprek is ook als podcast te beluisteren. Zie de Soundcloud player onderaan dit artikel.

Het gat dat het stoppen van John Coffey creëerde, werd opgevuld met meer werken bij TivoliVredenburg als stagemanager en lekker aankloten op de radio bij KX. 

“Ik kwam er vrij snel achter dat ik het gesprek voeren leuk vind. Ik heb oprechte vragen die ik me bij bepaalde persoon afvraag. Bij Mark Tuitert bijvoorbeeld: als je als olympisch kampioen stopt met schaatsen, wat er is dan nog in het leven dat het haalt bij olympisch goud halen? We maakten de vergelijking met John Coffey, al denk ik dat olympisch goud misschien iets cooler is dan de Paradiso uitverkopen. Hij vertelde dat hij een hele moeilijke twee jaar heeft gehad, en ergens herken ik dat wel. Dat ik bij mezelf dacht: ‘mijn god, wat moet ik nu gaan doen?’ Ik kan een bandje gaan beginnen in de hoop dat ‘ie groter wordt dan mijn vorige, maar ik weet het echt niet. Dat is misschien wel de reden dat ik iets harder loop voor de podcast. Ergens ligt de druk er wel om weer iets te doen wat er toe doet. Daarom is het juist cool om te zien dat de Klap van de Molen Podcast aan het groeien is.“

“Het leuke van podcast is dat je over elke nicheonderwerp kan kletsen. Michiel Veenstra heeft er bijvoorbeeld eentje over Disney-pretparken waar misschien driehonderd mensen naar luisteren, maar die zitten allemaal te snakken naar een nieuwe aflevering. Dat is leuk. Als ik metselaar was geweest, zou ik direct een podcast verzinnen over hoe ik metsel en wat de mooiste metselwerken zijn. Wedden dat er duizend geïnteresseerde metselaars gaan luisteren? Het is het tijdperk van het individu waarin we zelf kunnen produceren, zoveel en zo makkelijk als we willen. Zelfs met je iPhone kun je dingen opnemen en online gooien. Kwaliteit kan zo ondergeschikt zijn aan spontaniteit.”

Op het moment van plaatsen staan er op de kop af vijftig podcasts online. De openingszin is de rode draad van Klap van de Molen: “Een podcast over muziek met gasten waarvan ik vind dat ze iets heel goed doen op het podium, of juist erachter.” Dit beperkt zich allerminst tot de muziek die Achter de Molen met zijn maten van John Coffey maakte. Een blik op zijn Spotify-profiel leert bijvoorbeeld dat dit zelfs een Jannes of een Frans Bauer kan zijn.

“Ik kies echt gasten uit die ik leuk vind. Patty Brard heeft een zangcarrière gehad en levert misschien veel luisteraars op, maar daar kan ik me niet in vinden. Ik vind niet dat zij iets heel erg goed doet. Ik heb gesprekken met bijvoorbeeld Johan Gijsen, organisator van Le Guess Who? omdat ik dat zo’n tof festival vind.”

“Frans Bauer draaide ik in een lollige bui, maar ik heb er op mijn veertiende een soort van sport van gemaakt om bij elk genre te snappen waarom mensen er naar luisteren. Zo heb ik bijvoorbeeld André Hazes ontdekt en krijg ik nu zelf echt kippenvel van de live-uitvoering van Zij Gelooft In Mij. Dat is een interesse die ik goed met zo’n podcast kan gebruiken. Frans Bauer zou daar zeker in passen. Ik sta versteld van wat een harde werker hij is, hoe hij altijd zijn aan-knopje kan vinden en altijd lief met zijn fans omgaat. Daar zit een oprechtheid die ik opzoek. Zo breed wil ik het juist trekken. ”

Trivia Klap van de Molen

Plek in Podcast top 200: 40 (28-09-2017)
Aantal afleveringen: 50 (elke woensdag een nieuwe aflevering)
Duur aflevering: 45-60 minuten 
Aantal luisteraars: 6.000 in de afgelopen maand

Maakte in samenwerking met 3voor12 de Lowlands podcast vanuit Biddinghuizen.

Sprak onder andere met Frank van der Lende (3FM) 3voor12’s Atze de Vrieze en olympisch kampioen Mark Tuitert.

De vaste kapstok in het programma is het lijstje met vijf favoriete nummers van de gast. En wie de bal kaatst, kan ‘m terugverwachten: “Ik kan je niet zomaar vijf nummers geven. Met die nummers van John Coffey ben ik ff klaar. Ik heb ze zo ontzettend vaak moeten spelen en vaak met een kater. Maar ik heb m’n momentjes wel hoor. Dat ik even zit te denken aan met m’n vrienden in de tourbus en die kick dat optreden geeft. Het is absoluut even wennen aan de andere kant van het hek, maar het is gezond. Ik word er rustiger van.”

“Ik vind het wel een kick als ik na een hele dag werken de sleutel in het slot steek en nog net de Nightliner om de hoek bij Tivoli zie wegrijden. Dan gaat de artiest die ik de hele dag heb geholpen weer weg naar een volgende stad. Dan denk ik: ‘nice, we hebben als Utrecht een goede indruk kunnen geven, ze hebben een fijne dag gehad en daar ben ik verantwoordelijk voor geweest’. Dan zit ik voldaan thuis een biertje te drinken. Toen ik zag dat de podcast in de afgelopen maand zesduizend keer beluisterd was, stond ik wel even te springen op de tafel. Maar nee, ook die kick haalt het voor geen centimeter bij optreden. Ik ben bang dat heel weinig in het leven het gaat halen bij optreden voor publiek.”

“Ik sluit zeker niet uit dat ik weer ga optreden. Ik zie dat ooit nog wel gebeuren, in wat voor setting dan ook. Misschien solo iets op de piano, of dat we ooit weer zin krijgen met John Coffey. Ik weet het niet, maar voor nu geniet ik in het weekend van mijn stadje Utrecht.”