No Man's Land showcase presenteert MASTER-talenten in Tivoli Spiegelbar

Jonge Utrechtse producers Sneaze en Hamertje Tik timmeren hard aan de weg

Tekst: Menno de Meester / Foto's Pax: Roy Wolters en Martien Janssen ,

Deze week vindt in de Tivoli Spiegelbar de eerste editie plaats van No Man’s Land. Hier vieren de jonge producers Sneaze en Hamertje Tik de afsluiting van MASTER, een talentontwikkelingsprogramma van Stichting Habek. Daarnaast is routinier, zesvoudig Nederlands DJ kampioen en scratching master Kypski te zien als hoofdprogramma. We spraken met rapper/master Pax van Habek over de jonge talenten en hun begeleiders.

Hamertje Tik spraken we vorige maand al bij zijn laatste MASTER-sessie. Hij combineert elektronica met live drums in zijn optredens. Met zijn fluorescerende skelettenpak is hij een opvallende verschijning. Sneaze is de andere nieuwe producer. Hij heeft een brede sound vol melodische hiphopbeats, geïnspireerd door Flying Lotus en Mount Kimbie.

Pax vertelt over de beide producers: “De doelstelling voor ons is nu om Hamertje Tik en Sneaze de wereld in te sturen en op zichzelf te laten staan. Zij hebben het MASTER-programma van Habek gevolgd. Arts The Beatdoctor was de gekozen master. Zij waren al vet en ze zijn onder de vleugel van Arts gaan experimenteren met hun shit. Het is vooral voor hun een mentaal ding, een move die ze maken, een stap die ze zetten. Arts heeft ook qua discipline en werkhouding heel veel mee kunnen geven, zonder dat te bedoelen. Hij staat elke ochtend om 10 uur op, ook als hij nog tot laat moet optreden. Hij is een jongen die bovendien alles afweet van de techniek. Hij blijft maar door programmeren tot hij elk knopje precies kan laten doen wat hij wil. Hij kan dingen die maar zeven of acht mensen op de wereld kunnen.”
 
Wat houdt het MASTER-programma precies in?
“Wij noemen het een MASTER, want het is fucking master. De MASTER gaat over master-begeleiders koppelen aan jonge gasten die veel te goed zijn voor waar ze nu staan. Ze moeten echt verder komen en kunnen wat kneepjes overnemen van gasten die wel een stuk verder zijn, om zichzelf op de juiste manier neer te kunnen zetten. Ik heb zelf bijvoorbeeld de rappers Jae van de Stropstrikkers, Soskop en Oscar uit Zeist onder mijn vleugel gehad. Daar heb ik ook veel van geleerd. In het ene traject kunnen de mastersmaster zijn, in het andere traject weer pupil. En al hun vrienden masters. Het kan alle kanten op.”
 
Naast Arts en Pax zijn bassist Dibbe van Laarhoven (The Kyteman Orchestra) en Simon Akkermans (C-Mon & Kypski) MASTER-begeleider. Pax ziet Kypski ook als een geschikte docent voor het MASTER programma. Hij herontdekte de scratchlegende op het Cross Culture festival in het Griftpark deze zomer. Pax was aanwezig als MC en zag Kypski een combinatie van bass en trap draaien, met natuurlijk zijn onovertroffen scratchskills daarbovenop. Nu treedt hij ook op bij de showcase No Man’s Land: “Misschien is dit een goede aanleiding om hem met zijn neus in het talent te drukken. Check je voorprogramma en laat maar weten als je een keer wil lesgeven.”
 
We kennen Habek al sinds 2007, toen nog gefocust op hiphop. Nu gaan jullie ook aan de slag met elektronische producers. Wat is er veranderd?
“We zijn begonnen met acts boeken en party’s geven in een vieze oude toren, de Toren van Babel, antikraak, met Schultenbrau in de koelkast. De pool van skills waar wij uit putten in de eerste jaren van Habek zat heel erg in een revival van een oldskool vibe. Je had Stropstrikkers, Stabiel, Verdomd en allerlei minder bekende guys. Je had een hele Nederlandse scene van Jiggy Djé tot Zwolle. Je kunt zeggen: Zwolle heeft een nieuwe sound gebracht, maar het zat nog steeds in een DJ- en MC-stramien. Toen werd Nederlandse hiphop net volwassen. Habek was heel oldskool ingesteld als hiphoporganisatie. Dat zijn we niet meer. Dat is along the way geupdate, met name door de soorten talenten in de omgeving. Die bepalen de nieuwe beweging. De acts die in Utrecht zijn ontstaan hebben heel erg hun eigen richting bepaald, van DNA tot C-Mon & Kypski tot Kyteman. Het enige wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal fucking eigenwijze drollen zijn. Dat is ook de bottom line voor onze benadering.”

“De nieuwe beatgeneratie breekt al los van het hele fenomeen ‘rapper’. Why do we need a guy yelling on our beats, let’s just make the beat so fucking awesome that people are gonna listen to it all the same! En dat vind ik een heel vette mentaliteit, want dat hele ding van ‘een ster zijn’, daar ben ik echt helemaal klaar mee. Je kunt in deze tijd juist een wereldwijde sensatie zijn zonder te voldoen aan de popformule. The web is here, you can share everything. Je kunt ook veel kritischer zijn op wat je luistert. Je hebt een groot bereik als luisteraar, maar ook als muzikant. Het helpt als je mainstream kan schieten af en toe. 99,9% van de bevolking is niet bezig nieuwe muziek te ontdekken, terwijl ze wel openstaan voor die shit. Die kijken gewoon naar De Wereld Draait Door elke dag. Als je daar niet toevallig een keer langskomt, weten ze je niet te vinden. Daarom is de mainstream media af en toe ook wel handig.”

No Man’s Land kan een terugkerende avond worden als er nieuw talent zich aandient. Zo wil Pax graag Q begeleiden, een jonge Nederlandse rapper die net een hele strakke video heeft afgeleverd met ‘Amen’.
 
Kan elke beginnende artiest bij jullie aankloppen?
“Dat kan die doen. Laat ze maar langskomen bij de showcase. Als ze hier overheen denken te kunnen komen, dan kunnen ze een mail sturen naar jasper@habek.nu. Laat maar zien wat je kan!”

Te zien: No Man's Land, met o.a. Hamertje Tik, Sneaze en Kypksi, donderdag 7 november @ Tivoli Spiegelbar (vanaf 20.00 uur)